AfterDawn logo

HS: Ylelle käymässä kuten Nokialle

Valtteri Ahonen Valtteri Ahonen
7 kommenttia

Ylellä on ollut vaikeuksia päästä asettamiinsa tavoitteisiin tuotannon tason ja kohderyhmien tavoittamisen kanssa, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Haastattelussa nelisenkymmentä Yleä lähellä olevaa ihmistä (pääosin nimettömänä) kertoi näkemyksiään siitä, kuinka Yle-veron aikana on onnistuttu viemään asioita eteenpäin. Melko kokonaisvaltainen mielipide tuntui olevan, että nykyinen Yleisradio on liian kankea ja kärsii visiottomuudesta.

- Yleä vaivaa se sama visiottomuus, joka tuhosi Sdp:n ja Nokian ja monen muun suuruuden. Yle on vaarassa valua tälle Nokian tielle, kommentoi esimerkiksi Ylen entinen toimitusjohtaja ja nykyinen kansanedustaja Mikael Jungner.

Ylen kanavien suurinta yleisöä ovat eläkeikäiset sekä lapset. Oikeastaan kaikessa tällä välillä olisi parannettavaa ja reilusti. Yle onkin lisännyt omaa tuotantoaan ja yrittänyt suunnata ohjelmia nuorille ja nuorille aikuisille, mutta ne eivät ole kuitenkaan tavoittaneet yleisöään kovin hyvin. Monen haastatellun mukaan ongelma onkin juuri se, että yritetään tehdä liikaa, eikä keskitytä tarpeeksi mihinkään.


Löytyi ihmisiltä kuitenkin esimerkkejä myös Ylen onnistumisista. Sellaisiksi listattiin muun muassa Areena-palvelu, suuret urheilutapahtumat ja muutamat sarjat, kuten Kimmo ja Siskonpeti.

7 KOMMENTTIA

maario1/7

.
YLEssä kannattaa tehdä samanlainen turmatutkimus, joka on tarpeen Nokiankin ohdalla.

Tässä malli tapauksesta Nokia.

http://kritiikkiblogi.wordpress.com/2012/06/20/nokian-sisainen-ja-ulkoinen-turmatutkinta
.

og19672/7

"Yleä vaivaa se sama visiottomuus, joka tuhosi Sdp:n ja Nokian ja monen muun suuruuden." Halla-ahohan juuri sanoi eurovaaleissa, että SDP:llä ei ole visiota. Mukavaa, että Jungner vahvisti asian itse.

Eipä taida visio-sanan merkityskään ollla tiedossa tuossa vanhusten puolueessa, jossa keski-ikä on yli 70 vuotta. Mummot pissivät vaippoihinsa ja lukevat joka aamu saman sanomalehden uutena. Kuolema selittää miksi kannatus tippuu, kun nuorimmat kannattajat ovat Jungnerin ikäpolvea, eli lähes 50-vuotiaita.

johtaja593/7

Kuluja pitäisi karsia kovalla kädellä.

zeppo4/7

No joo, Junger on kenkää saanut x-toimitusjohtaja ja hesari kilpailija. Ei järin objektiivista. Niin ja lukeeko joku vielä hesaria;)

yourJoost5/7

Hyvähän se on pöhöttyä, kun 'taikaseinästä' rahhaa valuu määrättömästi. YLE kuurille ja sen vois alkaa ruåttinkielisten kanavien lopettamisilla sekä politisoituneet toimittajat potkimalla vex. Nii ja aivan tarpeettomia ovat kaikki ulkomaiset kovanrahan sarjat. Niille on jo tarpeeksi kanavia.

KalikoJak6/7

Jep, kovasti tarvitaan leikkauksia. Mielestäni YLEllä pitäisi näkyä vain tärkeät asiat kuten uutiset ja sää (myös ruotsiksi käy) sekä hyödylliset ja kulttuuriset ohjelmat kuten urheilua, lottoa, dokumentteja. Kanavien määrän voisi pudottaa siihen kahteen ihan hyvin. HD:lle soisin vielä omat. Areena palvelu on hyvä.

Radioon samaa periaatetta. Kanaviakin yksi, korkeintaan kaksi. Kattokaapa huvikseen montako radiokanavaa YLEllä on. Ei mitään järkeä.

Mielestäni kaiken muun pystyy kaupalliset kanavat tarjoamaan ja tarjoaakin riittävässä määrin. YLEn ei pitäisi kilpailla viihdeohjelmissa nuorista katsojista, esim hankkimalla kalliita tanssikilpailuformaatteja.

jartar7/7

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti yourJoost:

Hyvähän se on pöhöttyä, kun 'taikaseinästä' rahhaa valuu määrättömästi.


Juuri tästä syystä otsikko on harhaanjohtava. Yle voi tyriä niin paljon kuin haluaa, se voi heittää rahaa kaivoon ja toimia niin heikosti ja tehottomasti kuin vain mahdollista. Siltikin olemassaolo on taattu kun kansa joutuu maksamaan.


TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki