AfterDawn logo

Ollila haluaa autoveron suoriteperusteiseksi – kaikkiin suomalaisiin autoihin seurantalaite

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
29 kommenttia

Liikenneministeri Merja Kyllönen kertoi vuoden 2012 alussa, että Shellin (ja silloin vielä Nokiankin) hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollilan johtama työryhmä alkaa selvittää autoverotuksen uudistamista. Suunnitelmissa oli vaihtoehto, jossa verotus olisi suoriteperusteinen. Käytön mittaamista varten verottajalle pitäisi rakentaa järjestelmä, jolla se voi seurata autoja.

Ollila on tänään kertonut julkisuudelle millaista järjestelmää työryhmä on visioinut. Työryhmä luovuttaa loppuraportinsa joulukuussa ja siinä on esillä useampi eri vaihtoehto.

Ollilan mukaan paikkatietopalvelut tulevat yleistymään autoilussa ja liikenteessä maailmalla joka tapauksessa. Verottajallakin on mahdollisuus hyödyntää uuden tekniikan suomia mahdollisuuksia. Erikseen myytävien lisälaitteiden avulla auton taittamaa matkaa voidaan mitata jatkuvasti, minkä ansiosta verotus voidaan muuttaa kilometriperusteiseksi.


Viime vuonna Ollila kertoi, että nelisenkymmentä suomalaisyritystä on kiinnostunut kehittämään uudenlaisen autoveron tarvitsemaa paikannusteknologiaa. Nokia kuuluu näiden yritysten joukkoon.

Nokia ilmoitti syyskuussa myyvänsä matkapuhelinliiketoimintansa, mutta muutama päivä ennen tätä yhtiö esitteli uudenlaisen pilveä hyödyntävän Here Auto -autonavigointijärjestelmän. Se kertoo auton sijainnin lisäksi millaisia palveluita lähistöltä löytyy.

Paikkatietoa hyödyntävä verotusmallin suurin ongelma liittyy kansalaisten yksityisyydensuojaan. On puhuttu askeleesta kohti orwellilaista maailmaa.

29 KOMMENTTIA

peex1/29

Tää oli kyllä niin susi idea jo syntyessään. Mikä estää blokkaamasta sitä gps signaalia? Ei jumalauta voi mennä läpi tommonen että kaikkia autoilevia kansalaisia paikannettaan jatkuvasti.

Ergopad2/29

Ideana ei ole mitään muuta, kuin lisätä globaalia kansalaisten valvontaa. Seuraavana ei puutukkaan kuin mukana kulkeva seuranta siru kouraan, niin olet pysyvästi seurannassa.

Kasavuori3/29

Jenkit omin verovaroin rakensivat GPS-paikannusverkon, ja nyt täällä Lottovoittajien maassa aletaan verottaa autoilijoita tämän järjestelmän avulla.\_Ö_/

Toivottavasti jenkit kytkee Suomen alueen pois GPS:stä, tai ainakin palauttavat sen alkuperäisen epätarkkuuden (oliko 90/10%)Suomen ylle, niin menee koko seurantahanke pyllylleen.

khandaras4/29

Ja ens vuonna samalla GPS:llä mitataan ylinopeudet ja poliisi pistää sakot postissa. Hyvä idea, musta ei vielä tuntunutkaan että valtio riittävästi puuttuu tekemisiini.

Ysf5/29

tuo Gepsi autoon on pienimpiä ongelmia tuossa. Suurempi ongelma on julkisen liikenteen taso muualla kuin Pääkaupunkiseudulla. Pääkaupunkiseudulla julkinen liikenne on HYVÄLLÄ tasolla ja siellä tuo ehdotus voisi oikeasti toimia yksityisautoilua vähentävänä, ilman että ihmisille aiheutuisi ihan kohtuuttomia haittoja.

Mutta sitten on ne muut alueet: otetaan esimerkki vaikka kalakukkolasta, jossa itse asustelen. Kuopion yksi alue, Vehmersalmi, on 50 kilsan päässä (lyhyempi reitti) ja julkinen liikennen on sen ja itse kaupungin välillä luokkaa rytöpaska. Kun käy sieltä töissä, niin ehdotuksen avulla laskettu veron määrä (pelkstään työmatkoihin) on 1360e kun se nyt on suht uudella "reilulla keskikokoisella sedanilla (audi a4, bmw 523, VW passat tms) yläkanttiin arvioiden 130-150e eli kymmenkertianen. Kuntietää, että tuollaisille esimerkin mukaisille reiteille ei julkista liikennettä liikennettä ole, eikä matkustajamäärien vähyyden takia koskaan niitä koskaan edes tule - ei vaikka linja-autojen löpön verotus kevenisi..

... tai liikenneministeri sanoisi "nikspokspäks".

Toki tuota korotusta voisi subventoida muita auton käyttöön liittyviä veroja laskemalla mutta koska hyvin monet auton käyttöön liittyvät kulut (varaosat, huoltopalvelu) on kiinteän alvin piirissä jota ei voi alentaa, niin ainoaksi "pelivaraksi" jää bensan verotus. Sitähän se J.Ollila Shellin edun nimissä haluaisikin.. lisää myyntiä "omalle" firmalle.

toope6/29

Tietysti köyhien pitää maksaa itsensä kipeeksi kun ajaa sillä muutaman satasen katiskalla. Tärkeintä on että rikkaammat saavat sen uuden autoa kaupasta halvemmalla.

friis7/29

Lainaus:

Mikä estää blokkaamasta sitä gps signaalia?


Ei mikään, mutta todennäköisesti tuohon tulisi myös joku paikallinen varmistava tallennus jonka tietoja sitten verrattaisiin GPS:sän lähettämiin tietoihin. Tietenkin mikä tahansa paikallinenkin järjestelmä on hakkeroitavissa, mutta ei niin helposti kuin GPS signaalin blokkaaminen.

Lainaus:

Toivottavasti jenkit kytkee Suomen alueen pois GPS:stä, tai ainakin palauttavat sen alkuperäisen epätarkkuuden (oliko 90/10%)Suomen ylle, niin menee koko seurantahanke pyllylleen.


Veikkaan että ennen kuin tämä seurantajärjestelmä tulee käyttöön on taivaalla myös GLONASS, Galileo ja BeiDou/Compass, joten pelkän GPS:sän rampauttaminen ei taida auttaa.

Lainaus:

Ja ens vuonna samalla GPS:llä mitataan ylinopeudet ja poliisi pistää sakot postissa.


Mitäs vikaa siinä olisi? Poliisin resursseja voitaisiin laittaa johonkin hieman hyödyllisempään kuin nopeusratsioihin.

toope8/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti khandaras:

Ja ens vuonna samalla GPS:llä mitataan ylinopeudet ja poliisi pistää sakot postissa.


Tämä olisi vain hyvä asia.

seebi1 (vahvistamaton)9/29

Siinä kaksi oikeaa sankaria puhumaan näistä Liikenne asioista. Ollila istui valmiiseen Nokia pöytään pelaaman homman itselleen ja pääosin liikku lentokoneella business luokassa ja on taas kaivammassa itselleen uutta mandaattia. Kyllönen ? Biologi jonka kokemus liikenteestä perustuu bensiksen kassana kesätöissä. Haluaa Suomeen Stasi pohjaisen kyttäys politiikan. Oi onnea oi autuutta kun noista kahdesta päästäisiin eroon. Ehkäpä ensi vaalien jälkeen Kyllönen suunnistaa sinne Savon korpeen ja pysyy siellä. Ollilla voi menn ä Shellin lautalle pora asentajaksi olisí kerrankin hyötyä ja tekisi OIKEITA töitä

seebi1 (vahvistamaton)10/29

Siinä kaksi oikeaa sankaria puhumaan näistä Liikenne asioista. Ollila istui valmiiseen Nokia pöytään pelaaman homman itselleen ja pääosin liikku lentokoneella business luokassa ja on taas kaivammassa itselleen uutta mandaattia. Kyllönen ? Biologi jonka kokemus liikenteestä perustuu bensiksen kassana kesätöissä. Haluaa Suomeen Stasi pohjaisen kyttäys politiikan. Oi onnea oi autuutta kun noista kahdesta päästäisiin eroon. Ehkäpä ensi vaalien jälkeen Kyllönen suunnistaa sinne Savon korpeen ja pysyy siellä. Ollilla voi menn ä Shellin lautalle pora asentajaksi olisí kerrankin hyötyä ja tekisi OIKEITA töitä

seebi1 (vahvistamaton)11/29

Siinä kaksi oikeaa sankaria puhumaan näistä Liikenne asioista. Ollila istui valmiiseen Nokia pöytään pelaaman homman itselleen ja pääosin liikku lentokoneella business luokassa ja on taas kaivammassa itselleen uutta mandaattia. Kyllönen ? Biologi jonka kokemus liikenteestä perustuu bensiksen kassana kesätöissä. Haluaa Suomeen Stasi pohjaisen kyttäys politiikan. Oi onnea oi autuutta kun noista kahdesta päästäisiin eroon. Ehkäpä ensi vaalien jälkeen Kyllönen suunnistaa sinne Savon korpeen ja pysyy siellä. Ollilla voi menn ä Shellin lautalle pora asentajaksi olisí kerrankin hyötyä ja tekisi OIKEITA töitä

khandaras12/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti toope:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti khandaras:

Ja ens vuonna samalla GPS:llä mitataan ylinopeudet ja poliisi pistää sakot postissa.


Tämä olisi vain hyvä asia.

Juu siis kyllä kaahaamisesta pitää sakot saadakin ja olen myös itse sellaiset saanut, mutta tämä jatkuva kyttääminen ja paapominen sais alkaa loppumaan. Minkäänlaista yksityisyyttä ole kun valtio seuraa mihin ja milloin liikut autolla...

daim0n13/29

Olisi hauska tietää paljonko Ollila laskuttaa näistä päiväunista (mitkä ikävä kyllä tällä hallituksella mitä varmimmin runnotaan läpi).

Onneksi ei ole autoa ja toivottavasti en tule vastaisuudessakaan tarvitsemaan. Vaikuttaahan tuo siihenkin, että monet ihmiset todennäköisesti joutuvat maaseudun rauhasta muuttamaan kaupunkien läheisyyteen asumaan, lähelle työpaikkoja.

Terveisin "Hei me tienataan tällä" -hallitus. Kiitos Käteiselle & muille Nottinghammin Sheriffeille.

uga2714/29

Avovankilalta alkaa tuntua jos tuo toteutuu. Nyt jo monilla vangeilla on nilkassa seurantapanta ja kohta varmaan kaikilla siru ihon alla. Orwell oli oikeassa.

Grina15/29

Seurannan kauheutta päivittelevät unohtavat helposti, että jo nyt suurinta osaa ihmisten liikkeistä voitaisiin seurata kännyköiden avulla. Kännykkäverkon toiminnan kannalta on oleellista, että kaikkien puhelimien paikka on jatkuvasti tiedossa. Samalla tavalla tästä voisi valittaa... En silti tarkoita, että pitäisin seurantaa hyvänä asiana.

pitokokka16/29

Olisiko hommassa muutama taho takana lobbaamassa:
- autoteollisuus, kalliimmista (isommista) autoista paremmat katteet eikä tarvitse kilpailla niin halpamerkkien kanssa
- öljy-yhtiöt, miksi suosia vähäpäästöisiä, kuten sähköautoja
- teknologian kehittäjät, vaikkapa dataverkkojen rakentajat, palveluiden tuottajat, mm. teleoperaattorit, asennusfirmat, jopa katsastajat
- autokaupat, piristäisikö myyntiä
- verottaja, saataisiin varmasti rahaa

Tähän kun liitetään vielä politiikka:
- vihreät, autoilu on pahasta, poislukien vuokra-autolla hurjastelut ja ruotsinkilvissä ajelut, autoilua on vähennettävä, joukkoliikennettä kehitettävä
- liikenneministeri. Tietää, että jotain pitäis tehdä, yrittää löytää sellaisen mallin, joka vähiten rokottaa oman piirin äänestäjiä.
- muut puolesta ja vastaan, mm. pääkaupunkiseudun ruuhkamaksuista ei enää uskolleta puhua eikä Kainuuseen haluta myöntää lähes ilmaisia kilometrejä.

Järjestelmästä saadaan synnytettyä potilastietojärjestelmän kokoluokan miljoonahanke, jonka ylläpito tulee olemaan kallista.

Saahan auto kytkeytyä nettiin, mutta miksi kalliilla pitää seurata autoja tai pakottaa kaikki hommaamaan härpäkkeitä, jopa dataliittymiä, autoon.

Autoilun vähentämiseen on jo olemassa keinot ilman kallista järjestelmää: mm. etujen, vähennyksien ja ilmaisten parkkipaikkojen karsiminen. Kun autoilua ei oikeasti haluta vähentää, jää jäljelle lisärahan kerääminen/jakaminen eri tavalla (vähän niin kuin keskari Alkoon).

No kenties tästä tulee seuraava myyntimenestys VIRVE-verkon jälkeen.

DeNiWar17/29

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti uga27:

Avovankilalta alkaa tuntua jos tuo toteutuu. Nyt jo monilla vangeilla on nilkassa seurantapanta ja kohta varmaan kaikilla siru ihon alla. Orwell oli oikeassa.

Hah... juurihan oli lehdessä että nilkkapannan käyttäminen vankilasta lomailevan vangin seurantaan on suomessa nykyisen lain voimassaollessa laitonta, eli panta otetaan pois kun vanki lähtee vankilasta lomalle.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194845...a+laitonta.html

Eli vanki on paljon paremmassa yksityisyydensuojassa kuin autonomistaja... Autoilija lienee paljon pahempi rikollinen kuin paloittelumurhaaja joka on tälläkinhetkellä teillä tietymättömillä kun ei halunnutkaan palata takaisin vankilaan.

friis18/29

Lainaus:

Eli vanki on paljon paremmassa yksityisyydensuojassa kuin autonomistaja... Autoilija lienee paljon pahempi rikollinen kuin paloittelumurhaaja joka on tälläkinhetkellä teillä tietymättömillä kun ei halunnutkaan palata takaisin vankilaan.


Melko suuri ero on siinä onko seurannassa auto vai joku tietty ihminen. Samaa autoahan voi käyttää vaikka kymmenen ihmistä, mutta se nilkkapanta on sidottu tiettyyn ihmiseen.

groovesan19/29

Onkohan tuolla liikenneministerillä edes ajokorttia? Ihan vaan alkaa tuntumaan siltä että taju on kadonnut.

LigHtX20/29

Tätä se demokratia on, annetaan ajoneuvoveron uudistuksen sunnitteleminen suuren öljy-yhtiön intressejä ajavalle taholle. Kun ei demokraattisista päätöksentekoelimistä löydy tietotaitoa, otetaan asiasta innostunein hoitamaan asiaa. Eiköhän järjestelmän kiertämisestä aleta jakamaan tuntuvia sakkoja, eli kun ajat kelissä jossa taivaalta sataa mummoja ja tästä johtuen singaali blockaantuu, olet rikollinen kun seurantajärjestelmän mukaan olet liikkunut vaikkapa 50 kilometriä ilman että tietoja olisi kerääntynyt.

Ja tietysti taas tässä on yksi hyvä syy lisätä pari lisäoppituntia autokouluun, kun täytyyhän ajoneuvon käyttäjän tuntea tämä järjestelmä. Tunnetusti tämähän ei lisää ajokortin hintaa koska autokoulut tekevät lisätyön ilmaiseksi?

Sove9221/29

Yksityisyyden kannalta homma toimisi vain, jos se GPS-paikannin tallentaa/lähettää vain ja ainoastaan ajetut kilometrit yleisillä teillä, se missä autolla on ajettu, jää kuski(e)n tiedoksi. Luonnollisesti sitä purkin softaa voi kuka tahansa halukas tarkistaa, että se todellakaan ei siis tallenna/lähetä mitään muuta kuin ne kilometrit. Mikäli eri teillä olisi eri hintoja, se laite laskee sitten paljonko sitä maksua menee ja tallentaa/lähettää sitten vain tätä tietoa.

Jos myös paikkatiedot menisi jäjestelmään, niin se olisi jo vakava yksityisyyden loukkaus. Tietenkin siihen tietoon pääsisi käsiksi vain muutama kaiken maailman sopimukset allekirjoittanut viranomainen, mutta viranomaisiin ei voi luottaa.

Ja suurin idioottomaisuus tässä on tietenkin se hinta.

G0lden_Kebab22/29

Itse en tuollaista kyllä hyväksyisi. Piste. case closed.

quasqw23/29

.

yksityisautoilija (vahvistamaton)24/29

Lyijykotelo tai häiriösignaali tai ...lienee helppo estää paikannus, kun satelliittien löytyminen avomaastossakin tuntuu välillä vaikealta. Eihän varmaan voida edes ajatella, että auto sammuisi vaikka kesken matkan, jos signaalia ei löytyisi.

Sinänsä sairas ajatus, että yhteiskunnan kriittistä ylläpitävää toimintaa tehtäisiin tällaisilla laitteilla herkästi haavoitettavaksi ulkopuolista hyökkäystä tai häirintää ajattelematta.

pitokokka25/29

tuo järjestelmä mahdollistaisi autoille suunnitellun vanhemisen eli luvattaisiin, että järjestelmä toimii ongelmitta esim. 5-10 vuotta. Tuokin on aika iso lupaus autojen tekniikalle. Lentokoneissa tekniikka on luotettavampaa, mutta kustannukset ovat aivan toista luokkaa. Nyt autoihin halutaan kännytekniikkaa ja tietenkin halvalla. Miettiä vain voi miten paljon jo nykyisissä autoissa on pikkuvikoja ja tähän sapluunaan pitäisi pakollisena varusteena liittää yhtä luotettavaa kännykkätekniikkaa.

Markkinatalouteen perustuva vapaaehtoisuus on ok, mutta miksi jo nyt ollaan valtion pussilla ja vieläkin enemmän halutaan veronmaksajien varoja?

jartar26/29

Nykyinen järjestelmä on jo kilometri perusteinen ja vähän päästöjä aiheuttavat autot saavat etua. Paikkatietoja ei tarvita, kun jokainen maksaa veroja kun ostaa polttoainetta. Nykyinen järjestelmä on täysin toimiva eikä loukkaa yksityisyyttä.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Ysf:

Mutta sitten on ne muut alueet: otetaan esimerkki vaikka kalakukkolasta, jossa itse asustelen. Kuopion yksi alue, Vehmersalmi, on 50 kilsan päässä (lyhyempi reitti) ja julkinen liikennen on sen ja itse kaupungin välillä luokkaa rytöpaska. Kun käy sieltä töissä, niin ehdotuksen avulla laskettu veron määrä (pelkstään työmatkoihin) on 1360e kun se nyt on suht uudella "reilulla keskikokoisella sedanilla (audi a4, bmw 523, VW passat tms) yläkanttiin arvioiden 130-150e eli kymmenkertianen. Kuntietää, että tuollaisille esimerkin mukaisille reiteille ei julkista liikennettä liikennettä ole, eikä matkustajamäärien vähyyden takia koskaan niitä koskaan edes tule - ei vaikka linja-autojen löpön verotus kevenisi..


Tätähän se on. "Rangaistaan" kun ihmiset eivät käytä joukkoliikennettä jota ei edes ole. Jos se onkin niin aikataulut ovat monella paikkakunnalla sellaiset että niitä ei voi käyttää.

Kyllönen ja Ollilakin vaan maalle asumaan kuukaudeksi ilman omaa autoa ja taksinkäyttö mahdollisuutta. Siellä voivat rauhassa miettiä, että miten yksityisautoilua vähennetään...

qwerty8327/29

Imekööt Ollila sitä itseään. Tuo on kyllä niin järjetön ajatus kuin vain ihminen voi keksiä. Eipä varmaan tule hieman hintoihin kyseinen järjestelmä. Puhumattakaan sen ylläpitämisestä ja päivittämisestä.

Puhumattakaan siitä, että nykyinen järjestelmä on ihan oikeasti toimiva. Työmatkat voi vähentää jne. Vaikka sika kallista töissä kulkeminen nytkin on, mutta voi vain kuvitella paljonko se maksaa _taas_ lisää tuollaisen järjestelmän toteuttamisen jälkeen.

Perhanan valopäät mitä menevät keksimään.

Ajan päivittäin noin sata kilometriä työmatkaa. Päivystykset, hälytykset ja muutenkin erittäin epäsäännöllinen työaika ei edes sopisi mitenkään julkisilla kuljettavaksi. Puhumattakaan siitä, että täällä susirajan takana ei kyseiselle pätkälle löydy minkään valtakunnan julkista liikkennettä muutenkaan.

Syljettää..Kovasti

coocie9828/29

Itse käytän joukkoliikennettä, mutta pidän tuota yksityisautoilun vähentämismantraa pelkkänä poliittisena lätinänä. Ok, julkiset matkat voi ottaa verotuksessa pois, mutta itse matkojen hinnat tuntuvat nousevan vähintään kolmen kuukauden välein. Tämäkin (toimiva?) palvelu on vain niitä varten jotka sattuvat asumaan kävelymatkan päässä juna-asemalta.

Nyt en osaa vain päättää, että onko tässä takana autoilijoiden lisäverottaminen vai keinotekoinen Nokian tilin kasvattaminen GPS-tekniikalla - vai se seurantakiima. Syljettää kyllä melkoisesti näin ei-autoilijaakin.

Meizuman29/29

Jos autoverosta halutaan suoriteperusteinen, ei ole katsurille iso homma autoon istahtamisen yhteydessä pistää kilometrilukema ylös, josta menee tieto suoraan verottajalle jne.

Ajan jatkossakin mahdollisimman elektroniikkavapailla 80-90 -luvun autoilla enkä tule ottamaan mitään seurantajärjestelmää vastaan. Pistetään sitten vaikka puhelinkin kiinni jos sen kautta yrittävät toteuttaa.

Pitää varmaan tulevaisuudessa vetää Mad Max -tyylillä tuolla liikenteessä.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki