Kysely pelimainonnasta: Oletko törmännyt pikseli-Colaan?
Oletko tutustunut pelimaailmassa fiktionaaliseen hahmoon, joka on puettu tosimaailmasta tuttuun sponsoripaitaan? Tai ovatko pelihahmosi virvoitusjuomat tehty aidon monikansallisen yhtiön salaisen kasvisuutereseptin mukaan?
Digitaalista kulttuuria Turun yliopistossa opiskeleva ja pro gradua työstävä Melissa Virtanen haluaa tietää, miten pelinsisäinen mainonta on vaikuttanut suomalaisiin. Millaisia ovat hyvät mainokset vai onko sellaisia? Onko mahdollista, että mainos voi parantaa pelikokemusta?
"Kuvitteellinen mainonta on oma, kiintoisa lukunsa, joka on jäänyt pelitutkimuksessa melko vähäiselle huomiolle. Käsittelen tutkimuksessani sekä kuvitteellista että oikeaa mainontaa, ja aineistonkeruumenetelmänä toimii kysely", kertoo Virtanen.
AfterDawnin keskustelualueiden kautta kerättiin aineistoa myös Virtasen aikaisempaan, Silent Hill -aiheiseen kandidaatintyöhön. Työn pohjalta kirjoitettuun katsaukseen voit tutustua osoitteessa http://widerscreen.fi/numerot/2013-2-3/sina-vai-mina-kummitustalossa-empatia-ja-samaistuminen-silent-hill-sarjan-pelaajahahmoihin/
Muutamien minuuttien mittaiseen kyselyyn vastanneiden kesken arvotaan -- kuinkas muuten -- GameStopin lahjakortti. Pääset osallistumaan kyselyyn täältä.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT