--->
AfterDawn logo

Spotify yrittää neuvotella huojennuksia lisenssimaksuihin

Teemu Laitila Teemu Laitila
5 kommenttia

Spotify pyrkii neuvottelemaan uudestaan musiikin lisensointisopimusten hinnoista kolmen suuren levy-yhtiön kanssa, kertoo The Verge omiin sisäpiirilähteisiinsä perustuen. Vaikka Spotifylla on yli 20 miljoonaa käyttäjää, joista noin viisi miljoona maksaa kuukausimaksua, yhtiö ei ole onnistunut kääntämään tulostaan plussan puolelle.

Neuvottelut tulevat The Vergen mukaan ratkaisemaan Spotifyn pitkän tähtäimen kannattavuuden. Tällä hetkellä noin 70 prosenttia yhtiön tuloista maksetaan eteenpäin levy-yhtiöille lisenssimaksuina ja 20 prosenttia käytetään markkinointiin. Jäljellä jäävät 10 prosenttia eivät ole riittävästi loppujen kulujen kuten infrastruktuurin ja palkkojen maksamiseen.

Alempien lisenssimaksujen lisäksi Spotifyn tavoitteena on laajentaa mobiililaitteille tarjottua mainospohjaista palvelua.

MAINOS


The Verge arvioi, että fyysisen musiikin myynnin ja myös mp3-myynnin laskusuhdanne antaa suoratoistobisneksen tämän hetken johtajalle kohtalaisen hyvän neuvotteluaseman. The Vergen lähteen mukaan Spotifyn onnistuminen on koko musiikkialan yhteinen intressi eli lisensointineuvotteluissa on pakko saavuttaa edes jonkinlainen tulos.

Siitä huolimatta neuvotteluista tuskin tulee helppoja, sillä jo alkuperäisistä lisenssiehdoista väännettiin kättä niin pitkään, että Spotifyn lanseeraus Yhdysvalloissa venyi huomattavasti.

5 KOMMENTTIA

hylol1/5

taitavat pelkää nokia music+

johtaja592/5

Jos artistit pystyisivät tekemään suoraan sopimukset Spofityn, Megan, Nokian etc. kanssa ilman välikäsiä, niin tällaisia ongelmia ei olisi.

FrostRose3/5

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti johtaja59:

Jos artistit pystyisivät tekemään suoraan sopimukset Spofityn, Megan, Nokian etc. kanssa ilman välikäsiä, niin tällaisia ongelmia ei olisi.

Silloin vain valitetaan siitä kuinka musiikin tekeminen on kallista, ja kuinka tuo saa paremman tarjouksen kuin minä firmalta äks.

Lumikki4/5

Siis 10% ei riitä infrastruktuurin ja palkkojen maksamiseen, mutta silti on varaa laittaa 20% markkinointiin. Tuossa on jotain tosi hölmöä.

KalikoJak5/5

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:

Siis 10% ei riitä infrastruktuurin ja palkkojen maksamiseen, mutta silti on varaa laittaa 20% markkinointiin. Tuossa on jotain tosi hölmöä.

Kuulostaa ihan Suomen taloudelta ja Kreikka tuilta. Mutta siis samaa mieltä olen.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Posti muutti rankasti käyttöehtojaan: ryhtyy profiloimaan käyttäjiä, kohdentaa tiedoilla mainoksia - näin estät

AfterDawn

Kaksi läppärivalmistajaa keskeytti tietokoneidensa myynnit Yhdysvalloissa - tullien takia hinnoittelu on mahdotonta

AfterDawn

Yhdysvallat päätti vaarantaa koko maailman tietoturvan - CVE:n rahoitus katosi

AfterDawn

Ja taas mennään... EU:n vihattu, vahvan salauksen kieltävä Chat Control -lakiesitys palasi taas uudella nimellä

AfterDawn

33 vuotta vanha Amigan käyttöjärjestelmä sai virallisen päivityksen

AfterDawn

Osuuspankin verkkopankki, mobiilipankki ja tunnistautuminen ovat nurin

AfterDawn

Nyt se tapahtui: Linkkivero iski Suomeen - Amppareiden kilpailija suljettiin, Kopiosto vaati rahaa otsikoista

AfterDawn

Spotify on nurin - koko maailmassa [PÄIVITYS 16:58]

AfterDawn

Applen uutuuskännykkä myy hurjalla tahdilla - yhtiö nousi ensimmäistä kertaa ikinä alkuvuodenkin myydyimmäksi kännykkävalmistajaksi

Puhelinvertailu

Powered by HIGH.FI

Powered by HIGH.FI
Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki