Khronos julkaisi OpenGL 4.3 -spesifikaatiot
OpenGL-grafiikkarajapinta on yrittänyt kuroa umpeen Microsoftin Direct3D:n etumatkaa viime vuosina, ja siitä vastaava Khronos Group on nyt julkistanut uusimmat OpenGL 4.3 -spesifikaatiot.
OpenGL 4.3 on kehitetty kehittäjiltä saadun palautteen perusteella ja on edelleen rojaltivapaa API 2D- ja 3D-grafiikoiden koodaukseen. Versio 4.3 tuo mukanaan uusia ominaisuuksia ja hyödyntää entistä paremmin uusia näytönohjaimia ja niiden tuomia uudistuksia. Suurimpana uudistuksena OpenGL 4.3:ssa on Compute Shader -tuki, joka mahdollistaa entistä paremman laskentakäytön OpenGL-ajureilla. Khronoksella on toki tarjolla myös OpenCL pelkkään laskentakäyttöön, mutta Compute Shader -tuki tarjoaa enemmän joustavuutta pelien osalta.
Tällä hetkellä ainoa OpenGL:ää tukeva AAA-peli on id Tech 5 -moottoria käyttävä Rage, mutta myös Valve aikoo portata Source-moottorinsa Linuxille OpenGL-rajapinnalla.
OpenGL 4.3:n tarkemmat tiedot löytyvät täältä, ja Nvidia on jo ehtinyt julkaista ensimmäiset OpenGL 4.3 -ajurit.
1 KOMMENTTI
hannibal_pjv1/1
Tjaa... tulisikohan ulos joltain ohjelmointitalolta uusi tätä uudempaa rajapintaa käyttävä pelimoottori. Olisi luultavasti ainut toivo siitä, että Linux alustoillakin alkaisi näkyä kunnon graffalla varustettuja pelejä.
Olisi terveellistä kilpailulle, jos DX:lle olisi vaihtoehtoja/vaihtoehto...
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT