AfterDawn logo

Kuningaskuluttaja kartoittaa nettiyhteyksiä, osallistu tutkimukseen

Matti Robinson Matti Robinson
25 kommenttia

Ylen Kuningaskuluttaja on käynnistänyt tutkimuksen, jossa pyritään selvittämään kuluttajien internetyhteyksien todellisia nopeuksia. Ensi syksynä näytettävää ohjelmaa ja siinä käytävää keskustelua varten Kuningaskuluttaja kerää nopeustestituloksia ympäri maata, eri operaattoreilta ja erilaisista internetyhteyksistä.

Jotta tutkimukseen pääsee mukaan, tulee nopeustesti suorittaa Speedtest.netissä ja lähettää tulokset muiden tietojen ohella joko sähköpostilla tai Kuningaskuluttajan Facebook-ryhmään. Alla tarkemmat ohjeet osallistumiseen.

Kuningaskuluttaja ryhtyi tutkimaan asiaa, kun Viestintävirasto otti kantaa laajakaistaliittymien nopeusvaihteluun. Minimi- ja keskinopeuden vaihteluvälit hämärtävät rajaa normaalisti ja heikosti toimivan liittymän välillä. Kuningaskuluttajasta kerrotaan, että mitatut nopeudet eivät ole absoluuttisia, mutta tarkoituksena olisi saada jonkinlainen kuva Suomessa tarjottavien nettiyhteyksien nopeuslupauksista.

Mittaa oma nopeutesi:


1. Sulje kaikki ohjelmat ja verkossasi olevat laitteet, paitsi selain.
2. Klikkaa itsesi Speedtestin sivuille ja aloita testi.
3. Tee testi kolme kertaa.
4. Laita Kuningaskuluttajan Facebook-ryhmään tai sähköpostiin viimeisen testin tulos, oma osoitteesi, paikkakuntasi ja laajakaistalittymäsi tiedot.

Esimerkiksi näin: "Download 13.6/ Upload 12.2, Matinkyläntie 1, Espoo. DNA Liikkuva laajakaista L"

25 KOMMENTTIA

yamaneko1/25

Toivottavasti Kuningaskuluttaja tekee jutun myös siitä miten Soneran Youtube-yhteydet ovat tökkineet jo vuosia. Huonolaatuistakin videota joutuu välillä latamaan puolisen tuntia.

Ongelmat ovat alkaneet jo 2009, ja samaa keskustelua käydään edelleen.

OneMember2/25

Kai se on tähänkin osallistuttava.

Tuo testihän on nyt vähän sitä sun tätä, koska se mittaa vain hetkellisen nopeuden.

Itse olisin enemmänkin mielenkiintoinen taulukosta josta näkisi pitkältä aikaväliltä nopeuksien vaihtelut (tai paremminkin hidastelut). Mutta noita tietoja ei operaattorit varmasti julkaise, kun se olisi liian karua luettavaa.


EDIT:
@Zeitsei
10M / 2M Hämeenlinnan seudulla 39,95€.

Lumikki3/25

Yhtä tyhjän kanssa koska testin sen saa näyttämään ihan mitä haluaa. Vielä koko mittaus riippuu ajasta koska sen tekee, eli aamulla ja illalla voi tulla ihan eri tuloksia.

Zeitsei4/25

Eikö hinta olisi myös tärkeä kartoitettava seikka ellei tärkein?
2/1Mb 42€/kk, lähellä pääkaupunkiseutua.

charmakr5/25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:

Kai se on tähänkin osallistuttava.

Tuo testihän on nyt vähän sitä sun tätä, koska se mittaa vain hetkellisen nopeuden.

Itse olisin enemmänkin mielenkiintoinen taulukosta josta näkisi pitkältä aikaväliltä nopeuksien vaihtelut (tai paremminkin hidastelut). Mutta noita tietoja ei operaattorit varmasti julkaise, kun se olisi liian karua luettavaa.

Samaa mieltä. Tuolla testillä tosiaan saa mitattua sen hetkellisen nopeuden ja jos on kiinteä kuituyhteys tulokset ovat yleensä hyviä, eikä tällä testillä pystytä mittamaan nopeuden laskemisia verkossa, kun sitä kuormitetaan(ruuhka-ajat) ja verkon kapasiteetti per yhteys laskee.

Liikkuvia laajakaistoja testillä pystyy kuitenkin testaamaan edes jotenkin, joissa nopeusongelmat johtuvat yleensä tiedonsiirrosta ilmateitse ja sen häiriöistä. Edelleenkin vain hetkellisiä tuloksia.

Pahoin pelkään että kiinteiden yhteyksien tulokset ovat liian positiivisia ja moneenkaan speedtestiin ei saada mitattua ruuhkaantuneen verkon nopeuksia.

pitokokka6/25

hyvä idea kerätä nopeuksia pidemmän aikaa ja yrittää tehdä yhteenveto. Pelkästää se, että käydään läpi kuinkanopeus voidaan mitata on hyvä asia. Samassa yhtedessä kannattaa käydä läpi mitä datakatto käytännössä tarkoittaa. Isompia nopeuksia tarvitaan lähinnä videoiden katsomiseen ja HD-videoita katsottaessa paukkuu kuukauden datakatto jopa illassa.

Mobiilikaistan nopeus riippuu hyvin paljon paikasta ja ajasta. Kaikista kolmesta on kokemuksia.

Tänne tulee piuhaa pitkin n. 16 (wlan välillä pätkii), yhdellä operaattorilla tulee mokkulalla sisälle useita megoja ja toisella operaattorilla ei sisälle riitä aina 3G verkkoa ja kolmannella näyttäis olevan 3G:ssä täydet palkit.

Curvy27/25

Jos käytetään mokkulaa, niin on aikamoisia heittoja paikasta ja kelistä ja ruuhkasta johtuen. Tämä uus Huawein E392 LG on osoittautunut vakaammaksi ja upload nousi. Pitäisi käydä useammallakin mökillä testailemassa tällä nopeuksia. Vertailun vuoksi olisi varmaan kannattavaa hankkia eri operaattoreiden prepaid-kortit niin saisi kattavamman tuloksen.
Tämä saimaan saaristo on niin täynnä mäkiä ja laaksoja, että jossakin on aina ongelmia. Vanhana armeijan radistina tosin tiedän, että moneen paikkaan voi tulla ihmeellisiä heijastumia.
Noista hinnoista olen kuullut kaikenlaista. Kiinteä valokuitu voi olla uskomattoman kallis ja väitteistä huolimatta senkin nopeudet heittelee paikoin pahasti.
Lainaan vielä erästä kommettia, kun soneran kaupassa myyjä sanoi: "En minä näistä laitteista mitään ymmärrä, minä vain myyn näitä."
Eli jossakin tuntuu, että kaupan jälkeen vastuu siirtyy kuluttajalle.

Malboro8/25

Eihän tämä nyt ihan näin voi mennä. Nopeudeksi saa tasan sen mitää haluaa, mutta se ei se hirveästi lohduta jos netti on nyt vaikka muuten 50% kuraa.

Pihlis129/25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeitsei:

...
2/1Mb 42€/kk, lähellä pääkaupunkiseutua.

Minkä firman liittymä sinulla on? Dna/welholta saa tuohon hintaan huomattavasti paremmat yhteydet.

FrostRose10/25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pihlis12:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeitsei:

...
2/1Mb 42€/kk, lähellä pääkaupunkiseutua.

Minkä firman liittymä sinulla on?

Tosiaan kuulostaa aika paljolta. Itse maksan vähemmän 100/5Mb kaapelista Rovaniemellä.

Piipurkki11/25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti FrostRose:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pihlis12:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeitsei:

...
2/1Mb 42€/kk, lähellä pääkaupunkiseutua.

Minkä firman liittymä sinulla on?

Tosiaan kuulostaa aika paljolta. Itse maksan vähemmän 100/5Mb kaapelista Rovaniemellä.

Ja Kotkassa maksetaan tuon verran 200/10M kaapelista. Ymmärrän hinnan jos 'lähellä pääkaupunkiseutua' on keskellä korpea yksinäinen talo.

waspi12/25

Ompas positiiviset tulokset esimerkissä mokkulalle, vai onko mokkula paras siellä missä saa muutenkin piuhaa pitkin netin itselleen.
Paikoissa missä asutaan mokkulan armoilla. Operaattoreiden vertailu tulokset paljon oleellisempia.
Operaattoreiden olisi ilmoitettava julkisina paljonko asuinpaikan lähimasto on kuormitettu.
Vaikuttanee hirveästi, jos kyläläiset käyttää samaa operaattoria eikä hajaannut tasaisesti 3 eri ryhmään.

Niin kellon aika todellakin. Iltaisin 18:30--21:30 VS yö 01:00-08:00 ero 10 kertainen.

ManPC13/25

Kyl on aika höpö höpöä toi et olis paska testi Speedtest juttu muka saa sen tuloksen minkä haluaa !!!!!
Ite olen sitä käyttänyt vuosia ja toimii just niin kuin pitää.

Sit tääl Salon/Turun seudulla on ihan sama ainakin kiinteässä ADSL-liittymässä onko aamu/päivä/ilta nopeudun muutos on +-puol megaa sisäänpäin ulospäin aina sama n.1mega. Tää pätee ainakin 24/1 liittymiin täällä seudulla.
Et sisään tulee paikasta riippuen kokoajan se 14.7-16.7megaa.

Bluejack14/25

Onko speedtest.net flash-kilkkeillään oikeasti paras tälläiseen hutkimukseen?Oon meinaa taas yllättäen erimieltä asiasta.

Kyllä,kupariverkossa rittää heittoa sen varmaan tietää ilman tutkimustakin. Oma kuituyhteys lupaus juurikin 95% sen mitä pitääkin. Ei valittamista.


Ei näytä ficoran(kaan) testejä olevan olemassakaan enää.

Curvy215/25

Ainakin se antaa jatkuvasti käytettynä viitteellisen tiedon missä mennään. Käyttäähän esimerkiksi sonerankin omilla logoillaan aivan samaa ohjelmaa. Tuota mobile partnerin nopeustesti ohjelmaa en tiedä, mutta ainakin siinä arvot huitelee väliin aika paljonkin.

LIMPLAD16/25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ManPC:

Kyl on aika höpö höpöä toi et olis paska testi Speedtest juttu muka saa sen tuloksen minkä haluaa !!!!!
Ite olen sitä käyttänyt vuosia ja toimii just niin kuin pitää.

Sit tääl Salon/Turun seudulla on ihan sama ainakin kiinteässä ADSL-liittymässä onko aamu/päivä/ilta nopeudun muutos on +-puol megaa sisäänpäin ulospäin aina sama n.1mega. Tää pätee ainakin 24/1 liittymiin täällä seudulla.
Et sisään tulee paikasta riippuen kokoajan se 14.7-16.7megaa.

Olen samaamieltä. Minulla 24/1 ja sisään tulee 16-18megaa kokoajan, oli sitten ilta tai
aamu. Samaa testiä käyttänyt. Itselläni soneran kiinteä laajakaista Vantaalla. To-
teaisin vielä että Jutuben videoiden puskurointiin menee noin 10-20 sekunttia, tai kulkee
ainakin kappaleen edellä. Et ei täällä ainakaan Sonerasta kiinni.

Curvy217/25

Mulla täällä saimaan saaressa, korvessa näyttäs tuo Huawein E392 olevan aika stabiili. 7-8/ 3. Enkä edes nää tukiasemaa, eri juttu etsiä oikea mokkulan paikka tai käyttää ulkona antennia.

ManPC18/25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LIMPLAD:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ManPC:

Kyl on aika höpö höpöä toi et olis paska testi Speedtest juttu muka saa sen tuloksen minkä haluaa !!!!!
Ite olen sitä käyttänyt vuosia ja toimii just niin kuin pitää.

Sit tääl Salon/Turun seudulla on ihan sama ainakin kiinteässä ADSL-liittymässä onko aamu/päivä/ilta nopeudun muutos on +-puol megaa sisäänpäin ulospäin aina sama n.1mega. Tää pätee ainakin 24/1 liittymiin täällä seudulla.
Et sisään tulee paikasta riippuen kokoajan se 14.7-16.7megaa.

Olen samaamieltä. Minulla 24/1 ja sisään tulee 16-18megaa kokoajan, oli sitten ilta tai
aamu. Samaa testiä käyttänyt. Itselläni soneran kiinteä laajakaista Vantaalla. To-
teaisin vielä että Jutuben videoiden puskurointiin menee noin 10-20 sekunttia, tai kulkee
ainakin kappaleen edellä. Et ei täällä ainakaan Sonerasta kiinni.


Salossa on se huonopuoli et kun on ainoastaan SalonSeudunPuhelin minkä kautta saa ADSL:n se rajoittaa tota nopeutta.
Et kun ton liittymän avas tuli hetken yli 20megaa ja sit sen jälkeen 14-16 välillä. Just moni kun on valittanut hetken tulee melkein maksimit ja sit jostain ihme syystä taas tippuu hetken päästä normaaliin.

pitokokka19/25

Lainaus:


Salossa on se huonopuoli et kun on ainoastaan SalonSeudunPuhelin minkä kautta saa ADSL:n se rajoittaa tota nopeutta.
Et kun ton liittymän avas tuli hetken yli 20megaa ja sit sen jälkeen 14-16 välillä. Just moni kun on valittanut hetken tulee melkein maksimit ja sit jostain ihme syystä taas tippuu hetken päästä normaaliin.


Vaikka on eri operaattori, sama täällä. Nopeutta 14-16 ja sopparin maksimi taitaa olla 24. Jakokaappi taitaa olla ihan tontin kulmalla. Puhelinmyyjä taisi luvata vähintään 12. Samapa tuo, entinen 10 riitti ihan hyvin ja hieman maksamalla lisää sai iptv:n. HD-katselun jälkeen kaistaa jää 6-8.

pitokokka20/25

Tuossa testailin vielä ja mokkulalla sisään 6-9 ja ulos 2-3 (piuhalla 15.8/0.85). Vajaan parin sadan metrin päässä on masto, lienee ko. operaattorin. Tällä kertaa kännykkään (speedtest.net -apsi) tuli operaattorilta_2 488-499 kbps (soppari 0,5) ja ulos 380. Ovatkohan parantaneet verkkoa, aiemmin ei tullut noin paljoa.

Kesäpaikassa tulee operaattori_3 mokkulalla yleensä 1-2 ja omalla 2-3. Operaattori_2:lla 120-220 kpbs. Viimeksi mainittu oli pitkään paras, kunnes ensiksi mainittu varusti kylällä olleen maston 3G-antennilla => kilpailija vahvisti myös signaalia/laittoi uuden antennin.

Pelkästään se, että asiasta puhutaan, on hyvä juttu. Ohjelman tekoo riittää haasteita, niin paljon yhteydet riippuvat paikasta.

Curvy221/25

Pitokokka olen kanssasi samaa mieltä.
Kun olen monissa paikoissa mokkuloita testaillut, niin onhan näissä heittoja. Tietysti pitäisi olla joka firman prepaid-kortit, että saisi kattavamman analyysin.
Mulla pyörii aika tasaisesti siellä DL 6-8/Ul 3.
Eräs asia mikä helposti unohtuu, on että voi löytyä se ns. pullonkaula jostain.

yussef22/25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:



Tuo testihän on nyt vähän sitä sun tätä, koska se mittaa vain hetkellisen nopeuden.

Itse olisin enemmänkin mielenkiintoinen taulukosta josta näkisi pitkältä aikaväliltä nopeuksien vaihtelut (tai paremminkin hidastelut). Mutta noita tietoja ei operaattorit varmasti julkaise, kun se olisi liian karua luettavaa.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Lumikki:


Yhtä tyhjän kanssa koska testin sen saa näyttämään ihan mitä haluaa. Vielä koko mittaus riippuu ajasta koska sen tekee, eli aamulla ja illalla voi tulla ihan eri tuloksia.

Testatkaa se nopeus nimenomaan ruuhka-aikaan niin saadaan todellinen tilanne näkyviin.

Curvy223/25

No se voi olla langallisellakin 0 alkuista luokkaa.

Lumikki24/25

Lainaus:

Testatkaa se nopeus nimenomaan ruuhka-aikaan niin saadaan todellinen tilanne näkyviin.


Todellinen nopeustilanne se on aina, testaa sen mihin aikaa hyvänsä. Se mitä sinä tuossa havittelet on miniminopeus.

Myös nuo 24/1 nopeudet on kyseisen adsl2-standartin maksimi nopeuksia, se ei tarkoita että ne kuparit (puhelinjohdot) siellä maassa pystyvät noihin nopeuksiin. Lukekaa ne sopimusehtot ja mitä olette tilanneet. Ei kannata tilata nopeampaa yhteyttä mihin ne kuparit pystyvät, eli maksaa tyhjästä.

Nykyään yritykset myyvät mainosmaisesti, eli saadaa asiat näyttämään niin kauniilta, vaikka paskaa tippuu niskaan. Eli se paska löytyy sieltä sopimuksesta pikku teksteillä.

pitokokka25/25

No nyt tuppaa reilua kahtatoista, vaikkei liikennettä pitäisi tähän aikaan olla. Ei ole kuparista kiinni, koska on tullut enemmän. Enemmän lienee kyse siitä, että operaattori säätää nopeuden sopparin mukaisen nopeuden alimman tason läheisyyteen. Muistaakseni vähintää 12 megaa luvattiin?

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki