Uusi artikkeli: mitä DirectCompute tarkoittaa pelaajien kannalta?
Nykyisissä uusissa näytönohjainmalleissa yleistä laskentatehoa on tarjolla aina vain enemmän ja niiden tuki GPGPU-laskennalle on huomattavasti aiempia sukupolvia parempi. Päätimme selvittää millainen merkitys DirectX 11-rajapinnan DirectCompute-tekniikalla on nykyisissä pelimoottoreissa.
Aiempien kokemustemme mukaan DirectCompute vaikutti vain raskaalta ominaisuudelta, joka esimerkiksi Metro 2033:n syvyysterävyysefektin muodossa sai lähes koneen kuin koneen polvilleen. Tarkemmalla tutustumisella kävi selväksi, että DirectCompute-tekniikan mahdollisuudet ja käyttötavat ovat huomattavasti monipuolisempia.
Tässä artikkelissa keskitytään erityisesti valaistuksen realismia parantavan Ambient Occlusion -efektin toteutukseen muutamissa uusissa DirectX 11 -peleissä kuten DiRT 3:ssa sekä Battlefield 3:ssa. Aiemmin mainitun Metro 2033:n DoF-efektin lisäksi DirectCompute-laskentaa käytetään Civilization 5 -pelissä tekstuurien purkamiseen ja pakkaukseen.
Lopputuloksena jäimme DirectCompute-tekniikan osalta odottavalle kannalle. Moni iso pelinkehittäjä näkee GPGPU-laskennan lupaavana mahdollisuutena toteuttaa uusia pelikokemuksia sekä efektejä, joiden renderöinti pelkän prosessorin voimin ei ole yksinkertaisesti mahdollista.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT