Piratismin raju väheneminen ei kasvattanut musiikin myyntiä Ranskassa
Ranskassa on käytössä niin sanottu kolmen hudin laki, jonka tarkoituksena on helpottaa maan viihdeteollisuuden oloa laittamalla piraatit ahtaalle. Jälkimmäisessä on onnistuttu erinomaisesti, mutta viihdeteollisuuden olo ei ole kuitenkaan kohentunut.
Lain täytäntöönpanosta vastaavan viraston ilmoittamien lukujen perusteella tiedostonjako väheni maassa viime vuoden aikana jopa 66 prosenttia (luku on peräisin antipiratismijärjestö ALPA:n tutkimuksesta). Käyttäjämäärissä on niin ikään tapahtunut selvä pudotus.
Verkkopiratismin vähentyminen pitäisi tietyissä ajatusmalleissa johtaa siihen, että kuluttajat hankkivat viihteen laillisia jakelureittejä pitkin. Näin ei kuitenkaan näytä tapahtuvan, sillä piratismin rajusta vähenemisestä huolimatta myös musiikki- ja elokuvateollisuuden liikevaihdot ovat laskeneet (3,9 ja 2,7 prosenttia).
Hollannin hallituksen teettämässä tutkimuksessa havaittiin jo muutama vuosi sitten, että verkkopiratismi on hyväksi kansantaloudelle, vaikka se osittain vähentäisikin viihdeteollisuuden tuloja. Samaisessa tutkimuksessa havaittiin myös, että piraatit ostavat viihdettä mihin he ovat päässeet tutustumaan latausten ansiosta. Tähän tutkimukseen perustuen esimerkiksi Sveitsi on päättänyt pitää nettilataamisen laillisena.
14 KOMMENTTIA
pähkinä1/14
Toivottavasti pa*kainen nauruni kuuluu Ranskaan asti...
eijjole (vahvistamaton)2/14
Samaa naurua nauran minäkin, ja waretan hyvällä omatunnolla :)
superkick3/14
Ostin musiikkia viimeksi 90-luvulla. Waretan koska pystyn ja ostohaluja tämä on vain vähentänyt. Luulen että kaltaisiani löytyy myös paljon..
Lumikki4/14
Mitä tuohon sanoisi, kun kusee jatkuvasti oman asiakkaan niskaan, niin kyllä se asiakas siitä nokiinsa ottaa ja lopettaa asiakkaana olon. Mutta ei Mafia laske menettettyjä maksavia asiakkaita, joka johtuu heidän omasta tökeröstä toiminnasta. Ne on paljon kiinnostuneempia laskemaan teorettisia ansiomenetyksiä. Kuvitellaan että piratismia vastaan taistelu sitten että kuluttajia potkitaan perseeseen lisää maksavia asikkaita. Hehe.
Sokeita idiootteja.
roponen5/14
Toivottavasti se nauru kuuluu nyt edes Suomeen asti. Tässä se nyt sitten nähdään että ilmaiseksi käyttävät eivät ole niitä jotka ostaisivat jos eivät ilmaiseksi saisi.
Toki tuo varmasti ajan kanssa vaikuttaa suoranaisesti myyntiä hivenen kasvattavasti, mutta samalla myös se paljon mainostettu puskaradio kärsii pahoin ja ilmainen markkinointi kuihtuu. Musiikin arvo käyttäjien silmissä tietty kasvaa, mutta samalla mielenkiinto sitä kohtaan vähenee. Voisin helposti kuvitella tällaisesta olevan heille enemmän haittaa kuin hyötyä.
Musiikkiteollisuus voi tietysti paikata aukkoa tarjoamalla itse ilmaiseksi osan materiaaleistaan, mutta sen toteuttaminen maksaa. Tai ehkä musiikki työnnettäisiin jonnekin soundcloudiin kaikkien harrastajien sekaan kilpailemaan?
Boss936/14
Kuten niin moni muukin viranomaisten suunnitelma; Toimii paperilla, mutta käytäntö kusee.
pekka1239 (vahvistamaton)7/14
Itse latasin vähän aikaapi sitten pelin koneelle, kampanja oli niin hyvä että halusin päästä pelaamaan nettiinkin. Kävimpä ostamassa sitten sen pelin :) olen ollut ihan tyytyväinen. Laatamisessa suosin yleensä vain elokuvia joita ei enää saa kaupasta tai löydä mitenkään esim. Joitain Marilyn Monroen elokuvia olen saattanut ladata O.o
mjk8/14
Mietin juuri tätä: että kuinka moni lataa pelin ja testaa sen ja ostaa sen sitten kaupasta? Kun nykyään näitä demoja ei juurikaan tipu ja jos tulee tulee se 2-3 kk myöhässä...kun esim: Cod pelin demo tuli ladattavaksi oli se 1 kk aikaisemmin kuin itse peli saapui kauppoihin oli se jo silloin eniten pelattu demo moninpelinä :p.
Musiikki puolella tuo on tietysti vähän toinen juttu, mutta taas sama saattaisi päteä myäs siellä, otetaan levy warella ja jos hyvä ostetaan? No 1-2 kpl hyviä loput kuraa..näihän se nykyään menee.
Curvy29/14
Tossahan tulee ilmi, että vain omasta mielestä hyvää musiikkia voidaan ostaa, muita koekuunnellaan. Nettihän on nykyään aika paljon myös tuotteiden markkinointikanava.
Tämä ikuinen virsi niin valtion kuin muidenkin toimijoiden kesken, "menetimme tai menetämme niin ja niin paljon tuloja". Minusta ensin täytyy saada tuote myydyksi ja rahat siitä, ennenkuin voi sanoa menettäneensä jotain.
Talousopissa käy usein niin, että markkinat etsivät tuotteelle oikean hinnan. Tosin meillä mediatuotteille on määritelty tasan sama hinta..
Esimerkkinä kun valtio nostaa veroja niin kulutuskysyntä laskee, eikä siitä mitään lisähyötyä välttämättä synny.Ainoastaan kuluttaja kärsii.
coocie9810/14
Itse suhtaudun tutkimukseen varauksella. Taitaa olla ensimmäinen kerta omaan muistiini, kun anti-piraatit eivät liitä tutkimukseen maan liikenteen määrän laskua. Hehän ovat pyrkineet korreloimaan nousevan liikenteen ja piratimsin toisiinsa saumattomasti tilaamissaan tutkimuksissa.66%:n pudotus P2P:ssä pitäisi näkyä merkittävänä liikenteen määrän laskuna. Tulosten julkistaminen kannustaa myös palveluntarjoajia mukaan piraattijahtiin, koska ne voivat säästää rahaa tiukemmilla TO-lailla. Näiden tilastojen puuttuminen ei siis tee mielestäni taktisesti järkeä näin määrätietoisesti toimiville järjestöille.
Mutta...
Jos liikenteen määrä on pysynyt lähes vakiona, niin moni järkevä vetäisi sellaisen hauskan johtopäätöksen, että Ranskalaiset ovat folioituneet tai muuttaneet waretus-tottumuksiaan - eivät lopettaneet. Tässä olisi pienen tutkivan journalismin paikka ;)
coocie9811/14
Tuplaposti, mutta tilanne kehittyy:
Hadopi Accused Of 'Massaging' The Numbers To Make Anti-Piracy Activity Look Better
What the analysis shows is that P2P file sharing is still increasing in France. The "decline" is not in absolute numbers, but in relative numbers, compared to other sources -- such as streaming. And streaming has gone up quite a bit. An analysis in the French publication Le Figaro highlights how P2P and streaming appear to have basically flip flopped:
On top of that, France Telecom, who has said that P2P use continues to grow, has also noted that it saw "a marked increase in levels of encrypted traffic since the Hadopi notice-sending began," suggesting that there's plenty of file sharing going on via encrypted channels that Hadopi simply can't track.
Furthermore, Horten points to a Numerama report that highlights the fact that Hadopi's numbers come from the IFPI and ALPA. ALPA is a French anti-piracy organization. In other words, organizations who have a long history of fudging their own numbers. You would think, if the data was really showed that Hadopi was having an impact, its numbers would be a lot stronger.
Arvelinkin jossain olevan vikaa.
avthein12/14
Toi pitäisi EU:ssa tajuta jo laajemminkin kun talouskurjistus uhkaa!
Kukapa haluaisi ostaa DRM-invalidisoitua sontaa joka pahimmillaan voi vahingoittaa kuluttajan laitteita...
hynkkis13/14
eipä ole yksikään sadoista ostamistani cd-levyistä hajoittanut minun soitintani, tai kenekään muunkaan soittimia. useissa laitteissa testattu on. laittomasti tai ilmaiseksi se sama sonta kuitenkin pyörii sinunkin levylautasella ja sitä sontaa kuuntelet. vai muuttuuko se sonnaksi siinä kohtaa jos se maksaa?
cpenter8314/14
Älä puhu muiden puolesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_c...rootkit_scandal
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT