Apple löi taas ennätykset uusiksi
Apple julkisti tänään kuluneen kalenterivuoden viimeisen neljänneksen tuloksen, jonka mukaan sen liikevaihto oli 46,33 miljardia dollaria ja nettotulos 13,06 miljardia. Asiasta uutisoi MacRumors.
Applen liikevaihto on kasvanut vuotta aiemmasta lähes kaksinkertaiseksi, ja suurimpana tekijänä on ollut iPhone 4S:n julkaisu. Applen nettotulos oli vuotta aikaisemmin noin 6 miljardia dollaria, joten myös kannattavuus on kehittynyt entisestään. Yli puolet Applen liikevaihdosta muodostuu iPhone-myynnistä, iPadin ottaessa 20% osuuden ja Macit 14% viipaleen.
Apple toimitti viimeisellä neljänneksellä 5,2 miljoonaa Macia, mikä on 26% enemmän kuin vuotta aikaisemmin. iPhonen myyntimäärä kohosi 37,04 miljoonaan, eli 128% korkeammaksi. Vertailun vuoksi Samsung möi samana aikana 35 miljoonaa älypuhelinta. Myös iPadien myynti kasvoi 111% edellisvuoteen verrattuna, ja niitä myytiin yhteensä 15,43 miljoonaa viimeisen neljänneksen aikana. Ainoa myynnin tipahtaminen tapahtui iPodien osalta, joita myytiin 15,4 miljoonaa kappaletta, mikä on 23% vähemmän kuin vuosi sitten.
Seuraavalle neljännekselle Apple odottaa pienempää 32,5 miljardin dollarin liikevaihtoa, sillä Q1 on tunnetusti vuoden hiljaisinta aikaa myynnin kannalta. Toisaalta Applella on myös varaa heikompiinkin neljänneksiin, kiitos sen 97 miljardin dollarin käteisvarojen.
Tästä tuntuu riittävän myös varoja oikeudenkäyntikuluihin, sillä Applen huhutaan vastikään käyttäneen yli 100 miljoonaa dollaria HTC:n kanssa käräjöintiin, ja käynnissä on muutenkin kasoittain patenttioikeuksiin liittyviä kärhämöintejä Applen ja muiden älypuhelimia valmistavien tahojen välillä, joista suurin osa todennäköisesti päätynee ennen pitkää sopuratkaisuun.
14 KOMMENTTIA
3rd_party1/14
Applen liiketoiminnan johtamisesta saisi moni ottaa oppia. Harva yritys pystyy repimään 37% liikevoiton, ts. pyytämään tuotteistaan ihan niin paljon kuin kehtaa, ja saavuttamaan samalla näin laajan myynnin (esim Louis Vuittonilla sama prosentti on 15 luokkaa).
Applen johtajien kirjoittamat kirjat tulevat joskus olemaan kovaa valuuttaa.
mjk2/14
Niimpä samoilla linjoilla ollaan...
Ajatellaas tätä: Samsungilla, Nokialla, HTC:lla etc on monta puhelin mallia älypuolella jolla mällätä mutta applella vain 1 kpl ja laittaa päihin muita..eli missä vika muilla? Johtaminen?Mallit? Softa? hmm..eli softa ja toiminnallisuus on ihan eritasolla kuin muissa, itsellä samppa ja sen on ollut ihan hyvä mutta seutaava malli saattaapi olla apple jos samppa ei keksi jotain mukavaa...noksu jäi itseltäni jo kelkasta symbbari S60 v.3.0 kohdalla..ja win - nokia kamala ajatus.
G0lden_Kebab3/14
Onhan tuo kova tulos mutta vaan pistää mietityttämänn nuo kaikki oikeuskiistat
jotenkin vain kun kuulen että taas apple on haastanut galaxy nexuksen niin väkisinkin sen puljun kunnioitus laskee silmissäni.
saisi jättää kokonaan tuon likaisen pelin pelaamatta niin voisin vaikka applen asiakkaaksikin palata.
mjk4/14
Luuletko että apple on ainoa joka tuota tekee?Ei todellakaan..
G0lden_Kebab5/14
no tekeehän sitä kaikki monilla muillakin aloilla. mutta nyt vaan tuo touhu on jotenkin paisunut. en ole kyllä kuullu muiden valmistajien estäneen applen myyntiä missään maissa.
en siis halua olla mikään fanboy. älä ymmärrä väärin. omistan jopa tuon iphone3g:n mutta nykyään vaan koko ajan uutisissa että apple sitä ja tätä
Lumikki6/14
En nyt sanoisi että liiketoiminasta voisi ottaa oppia. Kyllä se Applen menestys on ollut tuotteissa, eli kuluttajat ovat pitäneet niistä.
Ei tuo toisten jatkuva oikeuteen haastaminen kilpailun estämiseksi ole mitään kunnollista yritystoimintaa tai halpatuonti maissa tuotteiden valmistamista nälkäpalkoilla ja huonoilla työ olosuhteilla.
Se että muut tekee samaa ei ole syy sille että se olisi hyväksyttävää. Yleensäkin Amerikkalaisten yritysten liiketalous on muuttunut aika raadolliseksi ja täysin ilman moraalia. Taotaan rahaa mistään muusta asiasta välittämättä.
Tarkoitan ei se hyvä tulos ole kaikessa, vaan myös miten siihen päästiin.
Kyllä se Applen hyvyys on siellä tuotekehityksessä, ei liiketaloudessa.
stageout7/14
Siinähän tappelevat. Aivan vapaasti. Silti ton Ompunpuolikkaan jättimenestys markkinoilla vähän ihmetyttää ainakin tietokonesektorilla.
Tapama kun on seurata aika tiuhasti kahden suuren, Huudon ja Keltaisen pörssin myyntitrafiikkia juuri PC/Softasektorilla - niin Appelin hinnat ovat kovasti laskussa.
Kamaa voi jopa jäädä myyjän käteen mikä hurjina aikoina oli ennenkuulumatonta. Huomio on kiinnittynyt myös softan myynnin järjestelmälliseen kasvuun. Kaikki on kaupan: käyttiksistä jopa takuusopimuksiin irtokamana. Mistä kielii?
Kone on aina ollut aivan turhan kallis ominaisuuksiinsa verrattuna - jätetään nyt Garageband jäljelle joka sinänsä on kunnon kamaa. Ja jollaista PC-sektorille tosissaan kaipaa. Steinnberger on ihan liian kallista lystiä siihen mitä etsin.
Pöytämyllyssä on yksi melkein uusi 80 gigan kovalevy tyhjän panttina ja Ubuntu 11.10 LTS on jo matkalla, joten kai tässä pitää taas aloittaa Linux urheilu, vaikka viimeisimmän kerran kirosin ja vannoin ettei ikinä enää uudestaan. Distrojen tietämys on kuitenkin nyt eri tasolla, joten kysymys kuuluu: Löytyykö Ubuntun tässä versiossa mitään Garagebandiin viittaavaa pakettia? Sitten vielä - sinne ympätyssä Open Officessa pitäisi olla suomalainen tavutus: Kuinka juttu pelaa MS:n Wordiin verrattuna?
3rd_party8/14
Niinkin surullista kuin se on, kapitalismissa vain tulos merkitsee. Se ovatko keinot saavuttaa tulos kestäviä vai eivät ovat lopulta vain strategisia valintoja.
Jos tähän haluttaisiin sotkea romantiikkaa, Apple ja kaikki muutkin yritykset myisivät tuotteitaan lähes nollakatteilla pitäen joko hinnat sopivan alhaalla tai käyttäen voitot työntekijöiden olojen parantamiseen. Näin ei kuitenkaan ole eikä tähän yksikään sijoittaja suostuisi.
Applen liiketoiminnan nerokkuus onkin juuri siinä, että yritys kykenee tekemään äärimmäisen raadollista bisnestä ja repimään aivan järjetöntä hintaa tuotteistaan. Hyvyys on ehdottomasti tuotekehityksestä (toki tästäkin voi olla montaa mieltä), mutta taloudellinen viisaus hinnoittelussa ja brändin rakentamisessa.
Itsehän en pidä Applea lähelläkään "hyvää" firmaa, mutta se ei siitä huolimatta vähennä yhtään sitä tosiasiaa, että nykyajan reunaehdot huomioiden firma tekee kirjaimellisesti nerokasta bisnestä.
Lumikki9/14
Menee ohi uutisen asian, mutta sanoisin että jos siirtyy käyttöympäristöstä toiseen niin törmää aina jonkinlaisiin eroavuuksiin. Ne perusasiat saa kyllä tehtyä ihan kaikissa. Mutta ei aina välttämättä tahdo löytää joka asiaan ihan samanlaista ohjelmaa, jota on ennen käyttänyt. Mutta netissä on usein paljon enemmän asioita kuin luulee, ne pitää vain löytää.
mjk10/14
Enkös minä puhunut "softasta ja toiminnallisuudesta "se on se applen valtti muita vastaan...ei ehkä juuri johtaminen tosin ei se huonoakaan voi olla kun voittoa rapasahtaa tilille :p
stageout11/14
Toi superkapitalismi on asia joka pikkuhiljaa alkaa hatuttaa vähän joka tyyppiä, ja kyllä se ennen pitkää perseelleen romahtaa. Muuta se siitä - ja asiaan.
Lumikki puhui hienovaraisesti "ympäristön muutoksesta" - joka lienee vihje siitä että viimeisinkin Ubuntu voi olla turhan kova ja ennenkaikkea tuhlattua aikaa vievä pala ikuiselle Xp-Pro jäärälle. Joka tosissaan edellyttää käyttikseltään mahdollisimman hyvää työsuoritetta. Chorome ympäristöllä ja Officella maustettuna. Ei mitään muuta.
Tiedän että Ompun puolikas on justiinsa oman alani puurtajien lemmikki - eikä kai syyttä.
Antakaas yst. vihje hyvästä hieman vanhemmasta Mac vuosikerrasta. Minikin kelpaa, vaikka IMac on sihdissä. Intelin prossulla - ja jos passeli vahingossa löytyy, pitäis kai ottaa kokeiluun. XP:n rinnalle tietty. Lisäksi vielä. Pelaako Macille tarkoitettu Office yhtä hyvin kuin vakiympäristössään, Winikukassa? Word ja Outlook ennenkaikkea.
Tnoi12/14
No brändihän siinä iPhonessa maksaa. 600e maksava Kiinassa lapsivoimalla tehty pökäle jota ihmiset on valmiita jonottamaan yön yli kauppojen ovilla. Kyllä, uskon että kuluttajat ovat myös pitäneet tuotteesta ihan sen itsensä takia, mutta voin sanoa että aika moni ostaa sen iPhonen brändin takia ja moni ainakin osittain sen takia. Aivan samalla tavalla kuin naiset ostaa jotain guccin vaatteita jne. Halutaan joku status symboli, kuten meistä useimmat tahtovat vaikkeivät sitä ehkä myönnäkään. Apple varmaan panostaa myös aika paljon enemmän markkinointiin kuin mikään muu teknologia-alan yritys ja tämmöisen brändin luominen on vaatinut taitoa myös liiketoiminnan puolelta.
FinPhenom13/14
Eipä tuo täällä pohjolassa hirveästi ole panostanut markkinointiin. Lähinnä Applen tuotteita myyvät liikkeet mainostavat Applen tuotteita ihan itse.
Itse tunnen monta ihmistä jotka on sanonut ostaneensa Iphonen ihan vain siksi että on Cool-puhelin. Pari näistä käyttää puhelinta ainoastaan puhelimena. Pari on myöntänyt, että ei ole hyvä puhelin. Yksi yritti kaupata minulle upouuden iphonen pilkkahintaan, koska tajusi että haluaa sittenkin Android puhelimen.
Itse en näe Iphonessa mitään kummempaa, ihan samanlaista tusina kamaa kuin esim N8. Ei säväytä, tylsä.
Sitten nämä musiikki soittimet, wtf? 300€ jostain ipodista jonka hinnalla saisit parempi laatuisen isommalla tilalla olevan mp3 soittimen...
Ainut Applen tuote joka on saanut sanomaan wau, oli ipad kun se ilmesty, nyt sekin on jo aika kulunut tuote, ja vastaavia Android tabeja löytyy huomattavasti mielenkiintoisempana.
Mistä se brändi oikein tulee? Kalliista hinnasta? Entäs jos Apple laskisi tuotteiden hintoja niin romahtaisiko myynti?
Locke2314/14
Onhan siinä tietenkin sekin että kun panostaa vuosittain vain yhden tuotteen suunnitteluun niin on se kokonaisuutena varmasti jokaista yksityiskohtaa huomioiden tarkasti tehty, kun taas muut firmat pukkaavat sisään hyvin monta eri hintaluokan luuria, kaikkiin saatava mahdollisimman tehokkaat komponentit ja kilpailukykyinen hinta. Ja varmasti apple joutuu maksamaan komponenteistaan vähemmän kuin muut firmat, kun ostavat erittäin suuria volyymeja.
Saisivat muut firmat ottaa edes vähän mallia applesta julkaisemalla vain pari hyvää luuria per vuosi. Sitä voi vaan miettiä kuinka hyviä luureja esimerkiksi Samsung pystyisi valmistamaan painottamalla suurimman osan puhelintiimistään tekemään yhtä huippuluuria, kun jo niiden nykyiset lippumallit ovat semmoista herkkua, vaikka tuovat vuosittain kymmeniä(?) älypuhelimia markkinoille.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT