--->
AfterDawn logo

Kuluttajavirasto haluaa puhelinmyynnin asiakkaan suostumuksen varaan

Teemu Laitila Teemu Laitila
3 kommenttia

Kuluttajavirasto haluaisi merkittäviä tiukennuksia nykyiseen puhelinmyyntiä koskevaan lainsäädäntöön. Virasto on tehnyt työ- ja elinkeinoministeriölle aloitteen, jossa ehdotetaan puhelinmyynnin sallimista vain asiakkaan haluamilta yrityksiltä. Aloitteen takana ovat kasvavat valitusmäärät, jotka liittyvät epäselviin puhelimessa solmittuihin sopimuksiin.

Ongelmia on kuluttajaviraston mukaan viime aikoina lisännyt puhelinmyynnin siirtyminen yhä monimutkaisempiin tuotteisiin ja palveluihin. Puhelimessa kaupataan esimerkiksi säästämistuotteita, puhelin- ja laajakaistaliittymiä sekä maksutelevisiosopimuksia, joiden sisällöstä kuluttajan on yhä vaikeampi pysyä perillä.

Nykyinen laki edellyttää, että tuotteen tai palvelun myyjä antaa asiakkaalle riittävät tiedot kauppojen ehdoista ja rajoituksista. Pitkälti provisiopalkalla toimivat myyjät eivät kuitenkaan aina mainitse kaikista yksityiskohdista, mikä poikii valituksia kuluttajavirastoon totuuden selvittyä.

Liikenne- ja viestintäministeriö on jo aiemmin laatinut luonnoksen lakiesityksestä, jonka perusteella puhelinliittymien puhelinmarkkinointi kiellettäisiin. Kuluttajaviraston mielestä esitys ei ole tarpeeksi laaja, sillä puhelinmyynnin ongelmat koskettavat myös muita kuin telealaa.

3 KOMMENTTIA

ArttuH5N11/3

Kannatan. Tämä helpottaisi puhelinmyyjienkin arkea, kun henkilöt joille soitetaan, olisivat oikeasti kiinnostuneita kuulemaan niitä tarjouksia. Ei sitten tarvitsisi enää valehdella ja sumuttaa asiakasta, dollarinkuvat silmissä. Ja se suuri massa, jota eivät puhelinmyyjien tarjoukset kiinnosta, säästyisivät näiltä häiriöpuheluilta.

Muutenkin, eikö puhelinmyynti ole jo aika aikansa elänyttä?

Lumikki2/3

Minusta ihan yksi ja sama.

En ostaa niiltä mitään, lähinnä tilaisuus haukkua heidän tuotteensa paskoiksi. Joskus ne idiootit eivät opi ensimmäisestä kerrasta niin pitää haukkua ne kaksi kertaa.

Käytännössä niistä eroon pääseminen on niin helppoa. Se mistä minä en pidä on se että nuo yritykset joiden kanssa olen ollut tekemisissä luovuttaa MINUN henkilötietoja jollekin ulkopuoliselle mainos yhtiölle. Tuo ei ole hyväksyttävää.

Bluejack3/3

aivan sama soittakaa. blockareita tarjotaan riittämiin.(jos ei numeron näytöllä uskalla soitella,ei siihen tarvi vastatakkaan)

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Nyt se tapahtui: Linkkivero iski Suomeen - Amppareiden kilpailija suljettiin, Kopiosto vaati rahaa otsikoista

AfterDawn

Osuuspankin verkkopankki, mobiilipankki ja tunnistautuminen ovat nurin

AfterDawn

Monopolioikeudenkäynti Facebookia vastaan alkoi - Syyte: Meta osti kilpailijansa suojatakseen valta-asemaansa

AfterDawn

Dystopia? Britannia kehittää työkalua, joka ennustaisi todennäköisimmät murhaajat

AfterDawn

Trumpin bluffi petti hyvinkin nopeasti: Puhelimet ja tietokoneet välttyvät tulleilta

AfterDawn

Applen uutuuskännykkä myy hurjalla tahdilla - yhtiö nousi ensimmäistä kertaa ikinä alkuvuodenkin myydyimmäksi kännykkävalmistajaksi

Puhelinvertailu

33 vuotta vanha Amigan käyttöjärjestelmä sai virallisen päivityksen

AfterDawn

Ja taas mennään... EU:n vihattu, vahvan salauksen kieltävä Chat Control -lakiesitys palasi taas uudella nimellä

AfterDawn

Posti muutti rankasti käyttöehtojaan: ryhtyy profiloimaan käyttäjiä, kohdentaa tiedoilla mainoksia - näin estät

AfterDawn

Powered by HIGH.FI

Powered by HIGH.FI
Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki