Kinect-sovellusten kehittäminen avautui kaikille
Microsoft on eilen julkistanut beta-version kehitystyökaluista, joiden avulla kuka tahansa voi hyödyntää sovelluksissaan suuren suosion saavuttanutta Xbox 360:n Kinect-ohjainta.
Vaikka Kinect on alun perin tarkoitettu pelkästään konsolipelien ohjaukseen, hakkerit selvittivät sen toimintalogiikan heti julkaisun jälkeen, mikä on mahdollistanut mielikuvituksellisten vaihtoehtoisten käyttötapojen kehittelyn.
Virallinen Kinect SDK julkaistaan Windows-koneille ja se on aluksi tarkoitettu vain harrastelijoiden ja tutkijoiden epäkaupalliseen käyttöön. SDK tarjoaa kehittäjille pääsyn Kinectin kameraan, syvyyssensoriin, mikrofoneihin sekä kaikkiin muihin laitteen toimintoihin. Skeletal Tracking mahdollistaa ruumiinosien liikkeiden seuraamisen, jonka avulla voidaan kehittää esimerkiksi kädenpyyhkäisyillä toimivia käyttöliittymiä.
Microsoft suunnittelee julkaisevansa myöhemmin myös kaupallisen kehityksen sallivan version kehitystyökaluistaan. Isompien pelikehittäjien mukaantulo saattaa tuoda PC-pelaajillekin mahdollisuuden jumpata ruudun edessä esimerkiksi erilaisten urheilupelien merkeissä.
Kinectin käyttö ei kuitenkaan rajoitu pelkästään peleihin, vaan myös Microsoft on laajentanut ohjaimen käyttömahdollisuuksia. Yhtiö on muun muassa pyrkinyt Ciscon perinteisesti hallitsemalla videoneuvottelujen kentälle omalla Kinect-palvelullaan. Avoimempi suhtautuminen harrastelijakehittäjien ideoihin saattaa kuitenkin nostaa Kinectin suosion täysin uudelle tasolle.
1 KOMMENTTI
ArttuH5N11/1
Mukavaa kontrastia. "Kinect-sovellusten kehittäminen avautui kaikille." ja "Apple estämässä live-tapahtumien kuvaamisen iPhonella?".
Hyvä, että muut eivät ole samanlaisia kontrollifriikkejä, kuin Apple.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT