Ubisoft ei usko Sonyn voivan pysäyttää PS3-piraatteja
Ubisoft ei usko Sonyn kykenevän enää estää PlayStation 3 -konsolin pelien laajamittaista laitonta kopiointia, kertoo Techspot. Ubisoftin vanhan toimitusjohtajan Martin Walfiszin mukaan suurin ongelma on se, että Sony ei kykene tunnistamaan laittomia pelejä sisältäviä konsoleita. Walfisz oli Ubisoftilla kehittämässä kiisteltyä jatkuvan Internet-yhteyden vaativaa DRM-menetelmää.
"Koska suojaus ei vaadi laitteiston muuntelua, en usko, että Sony kykenee tunnistamaan murrettuja konsoleita käyttäviä henkilöitä ja sulkemaan heitä PlayStation Netowork -palvelusta.", Walfisz ennustaa. Sony ei myöskään kykene estämään piraattipelien käyttöä kun konsoli ei ole yhteydessä PSN-palveluun. Walfiszin mukaan PS3-pelien laiton kopiointi saattaa yltää jopa käsikonsolien tasolle, jos laiton kopiointi muuttuu helpoksi.
Walfiszin ennustuksista huolimatta, yksi suojauksen kiertämiseen osallistuneista hakkereista Georg Hotz on aiemmin painottanut, että tavoitteena ei ole ollut mahdollistaa piratismia. Hotzin mielestä kyse on pelkästään konsolin omistajien oikeudesta käyttää laitteitaan haluamallaan tavalla.
Vaikka taustalla vaikuttaisikin tärkeämpi kysymys, suojauksien purkaminen tulee väistämättä lisäämään pelien laitonta levitystä.
16 KOMMENTTIA
jere751/16
Eikä varmasti voikaan. Hävitty sota. Se on kuin sanoisi, että poliisit voittaa huumesodan.
Abexi2/16
Laiton kopiointi ei tule PS3:lla kyllä missään vaiheessa saavuttamaan käsikonsolien tasoa, koska jos verrataan tuota pleikkarin pelien yli 4 gigan levykuvia, yleensä vielä puolet enemmän ja sitten käsikonsolien yleisesti reilusti alle 1 giga oleva peli-image. Ei siis pelkoa että yleistyisi niin laajaksi.
Uskon tämän "jailbreakkauksen" lisäävän pleikkarin myyntiä jahka nyt saadaan helppo ratkaisu noiden varmuuskopioiden pelaamiseen. Uskon X360 olevan osaltaan melko suosittu koska sillä ware-pelien pelaaminen on onnistunut jo pitkään ja edelleen onnistuu.
overdose3/16
Nykyaikana ei tuo 4 gigaa ole mikään rajoite.
720p tv-sarjan jaksotkin on jo yli gigan. Elokuvat useamman gigan. Eli warepelien suosio tulee aivan varmasti nousemaan, kuten PS3 myyntikin. Itsellekin tuli pieni himo ostaa kyseinen kapistus, vaikka en edes pelaa.
friis4/16
Eihän tuo ole mitään enään nyky nettiyhteyksillä. Tunti/puolitoista niin peli on koneella. Kyllähän ihmiset lataavat nykyään täysiä BluRay imagejakin.
xbkrypt0n5/16
Yhteyksissä ei Suomessa ole mitään rajoituksia, tai ainakaan kovin monella palveluntarjoajalla ei ole rajoituksia, joten ei ole rajoittava tekijä. Lisäksi tuo 4 Gt on reilusti alakanttiin. Lähes kaikki PS3 pelit ovat yli 7 Gt kooltaan ja suurimmat ovat yli 40 Gt. Silti, koska mitään rajoituksia kaistankäytön suhteen ei käytännössä ole, niin mikään ei estä suomalaisia noita hakemasta. Toki palveluntarjoaja voi jotain ihmetellä kun kuukausittainen tiedonsiirto ylittää teratavun rajan.
EDIT: Sonyn naurettavien oikeustoimien vuoksi voisivat julkaista sen CFW:n joka mahdollistaa piraattikopioiden pelaamisen. Mr. Hotz voisi myös muuttaa pois jekkilästä "vapaaseen maailmaan", eli tulla tänne Euroopan puolelle asustelemaan.
Deadagent6/16
Onhan sitä ollut yli 4:än gigan levykuvia jo PS2 aikana (dual layer dvd). Nykyään warettajilla on kyllä sen verran nopsat netit että yksi PS3 peli on yksi pieru ja se on ladattu, ainoa "ongelma" on kovalevytila joka hoitunee teran ulkoisilla näppärästi olettaisin.
xbkrypt0n7/16
Sisäisiä saa aina 750Gt asti (9.5mm max. paksuus rajoittava tekijä) ja se riittää varsin hyvin usean kymmenen varmuuskopion säilömiseen. ~50 taitaa olla maksimi, riippuen toki peleistä.
friis8/16
Enemmän taitaapi rajoittaa se, että ps3:n sisäinen levy täytyy olla fat32. Joten yli 4gb pelejä sinne ei saa.
armani839/16
ps3 sisäinen kovalevy ei ole fat32 vaan sony käyttää siinä omaa muotoaan. ps3:seen kun vaihdat kovalevyn niin se pitää olla alustettuna alkuun fát32 muotoon josta pleikkari alustaa sen omaan muotoonsa. eli tiedoston kokorajoituksia ei ole
Agent_00710/16
Ei se FAT32 ole. Se formaatti on joku muu, koska tuo PS3:n tiedostojärjestelmä on normaalisti salattu. Ja se tukee yli 4 gigatavun tiedostoja.
Ja tuo 4 gigatavun raja ei monenkaan pelin kohdalla edes haittaisi, kun harvoissa peleissä on itsessään yli 4 gigatavun tiedostoja (eli niiden pelien ei tarvitse olla ISO-tiedostoja, jotta niitä voi ajaa).
friis11/16
Olenpa siis käsittänyt asian väärin.
Pihlis1212/16
Ihan niinkuin Ubisoftin DRM p***a olis jotenkin ratkaisu tähän tilanteeseen. Itse korjasin pc puolella tilanteen olemma ostamatta moisen firman tuotteita. Ubilta on omalta osaltani jäänyt nyt saamatta n.200€.
jonzcu13/16
Hyvin ne Xbox360 pelit tuntuu myyvän, vaikka niiden lataus ja pelaaminen on ihan yhtä helppoa kuin PC:llä.
raven0ak14/16
Vitsi tässä piratismi jutussa on se, että isot markkinapomot eivät osaa kattoo nenäänsä pitemmälle, keskimääri 1/3-3/4 piraattipelin lataajista ostaakin sen jos se hyvä on, eli eivät osta sikaa säkissä:D
Mutta tätä ei lobbarit/tekijäoikeusjärjestöt/isot pomot ymmärrä: Eihän heidän mielestään peliä tarvi tukea jos warena testattu on osoittautunu hyväks, samoi tuossa on se efekti kanssa, että pelin hyväks todennu saattaa hyvinki suositella sitä kaverille, joka uskoo suorilta sanaa, tai käy koittamassa, josta seuraa aitojen pelien myynnin kasvua tältä suunnalta.
johtaja5915/16
Itse mietin samaa, kuinka Xbox360 pelit myy niin hyvin, vaikka piraattien pelaaminen on tehty erittäin helpoksi.
Nähtäväksi jää mitä tapahtuu PS3 pelimyynnille, jos piraattien pelaamisesta tulee yhtä helppoa kuin Xbox360:llä.
toope16/16
Afterdawn ei välttämättä ollutkaan väärässä vuonna 2006
Ehkä se pian on mahdollista.
link
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT