AfterDawn logo

Kosketusnäyttöpaneelien kysyntä ylittää tarjonnan ensi vuonnakin

Manu Pitkänen Manu Pitkänen

Kosketusnäytöt ovat yleistyneet nopeasti matkapuhelimissa ja tämän vuoden aikana kosketusnäyttöpaneelien kysyntää on nostanut huikeasti tablet-koneiden suuri suosio. Yleistyminen on ollut niin nopeaa, ettei paneeleiden valmistajatkaan ole pystyneet kasvattamaan kapasiteettiaan samaa tahtia kysynnän kasvun kanssa.

Monet kosketusnäyttöpaneeleiden valmistajat ovatkin tämän vuoden aikana satsanneet paljon rahaa tuotantolinjojen kasvattamiseen. Kysyntä näyttää tällä hetkellä kasvavan entisestään ensi vuoden aikana, kun yhä useampi laitevalmistaja haluaa päästä mukaan tablet-markkinoille. Vaikka paneelivalmistajat ovatkin investoineet rajusti tuotantolinjojen kasvattamiseen, niin osa valmistajista uskoo lisäinvestointien olevan edelleen tarpeen. Esimerkiksi Cypress uskoo nykyisten investointien olevan riittämättömiä.

Kosketusnäyttömarkkinoilla on tapahtunut myös selvä muutos teknologiassa viimeisen parin vuoden aikana. Vielä vuonna 2009 resisitiiviset näytöt hallitsivat markkinoita 70 prosentin osuudella. Tänä vuonna tilanne on muuttunut päälaelleen ja kapasitiivinen näyttö löytyy jo 70 prosentista kosketusnäytöllisistä laitteista. Kapasitiivisen näytön etuna on parempi kosketusherkkyys. Resistiivisten näyttöjen jatko näyttää heikolta, sillä tänä vuonna on esitelty ensimmäisiä kapasitiivisten näyttöjen mallikappaleita, joita voidaan käyttää myös eristemateriaaleilla. Materiaaliriippumattomuus on ollut tähän asti yksi resistiivisten näyttöjen eduista.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT