AfterDawn logo

Sonyn peliohjain pelasti Nintendon oikeudessa

Kaarlo Räihä Kaarlo Räihä
8 kommenttia

Pelikonsoleihin ja niiden oheislaitteisiin liittyvät oikeustaistelut ovat osa arkea Yhdysvalloissa, jossa yritykset haastavat toisiaan jatkuvasti oikeuteen erinäisten patenttirikkomusten takia. Osa jutuista sovitaan lähes välittömästi, mutta joissain tapauksissa asioista kiistellään eri oikeusasteissa useampia vuosia, kuten kävi Nintendon ja Anascapen välisen kiistan kohdalla.

Anascape haastoi vuonna 2006 Nintendon oikeuteen, koska konsolijätin peliohjaimet hyödynsivät luvatta patentoitua tekniikkaa. Vuonna 2008 Anascape voitti kiistan ensimmäisen erän, ja tuolloin Nintendo määrättiin maksamaan Anascapelle korvauksia 21 miljoonaa dollaria.

Nintendo ei kuitenkaan heittänyt hanskoja tiskiin, vaan se valitti tuomiosta ja tällä viikolla konsolijätti saikin aiemman tuomion lopulta kumottua. Nintendon pelastus jutussa tuli kuitenkin hieman yllättävältä suunnalta, sillä miljoonakorvauksilta pelastuttiin Sonyn valmistaman Dual Shock -peliohjaimen ansiosta.


Anascapen tappioksi koitui patenttien päiväys, sillä papereiden mukaan yritys oli saanut patentit vuonna 2000, kun taas Sonyn vastaavia tekniikoita hyödyntänyt Dual Shock -ohjain tuli markkinoille jo vuonna 1998. Täten Nintendo pystyi vetoamaan ns. prior art -sääntöön, jonka myötä Anascape ei voi rahastaa patenteillaan, koska markkinoilla on ollut niitä käyttäviä tuotteita ennen patentin saamista.

Nintendon ohella Anascape on haastanut muitakin firmoja aiemmin oikeuteen, ja esim. Microsoft sopi oman vastaavan oikeusjutun vuosia sitten.

8 KOMMENTTIA

Michelola1/8

vois pistää pystyyn kans yrityksen joka kyhäilee vaan kaikenlaisia patentteja, kuitenkaan koskaan mitään konkreettista valmistamatta, ja odotella että joku käyttää vastaavaa tekniikkaa ja sitten vaatia korvauksia

Ilborg2/8

Kysymys kuuluukin että onko patenteista enemmän haittaa vai hyötyä nykymuodossaan? Patenteista on tullut ihan oma bisneksen alalaji, eräänlainen asianajajien unelma.

daim0n3/8

Ja toinen kysymys kuuluukin paljonko Sony tulee vaatimaan Nintendolta oikeudessa, koska voitto näyttää olevan jo varma, kantaja vain oli väärä ;D

Ja kaikkihan me normimosat ollaan samaa mieltä patenttipisneksestä..

teme5654/8

Mahtaa Anascapean kavereita vituttaa. Oltiin jo varmaan ehditty juhlia että hiphei, rahan tuloa ei voi estää ja sitten putoaa pommi, ette saakaan mitään korvauksia.
EDIT: Alkuperäisen uutisen mukaan samassa yhteydessä haastettiin silloin MS ja Nintendo molemmat oikeuteen. MS ilmeisesti Xboxin ohjaimien takia. Näköjään MS sopi (maksoi) jutun oikeuden ulkopuolella jo aiemmin. Eikös nyt olisi paikallaan MS:n haastaa Anascape oikeuteen siitä hyvästä että he ovat maksaneet turhista patenteista rojalteja?

mjk5/8

Hienoa että "pöytälaatikko" firma sai turpaansa, näitä yrittäjiä kun on paljon. Toivottavasti tämä nyt pikkuisen "latistaa" intoa laittaa haastetta peliin taikka ainakin tarkentaa niiden yrittämistä, koska tässäkin tapauksessa firma ei ollut tarkistanut asiaa kunnolla.

Deadagent6/8

Mistäköhän tekniikasta mahtanee olla kysymys? Tärinästä? Eikös nintendon rumble pak tullut ennen sonyn dual shockkia? Mietin vaan että eikös olisi siihen voinut vedota?

ramu20007/8

Varmaa siitä että oli rakenettu sisään ohjaimeen?

Voitais kyl vähän enemmän kertoo faktaa

muranziel8/8

Voi olla että patentti koski myöskin tuplatatin integroimista yhteen ohjaimeen. IIRC, Sonyn Dual shock oli ensimmäinen ohjain jossa oli Kaksi analogista ohjaintattia.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT