AfterDawn logo

Mainoksia katsotaan myös nauhalta

Kaarlo Räihä Kaarlo Räihä
10 kommenttia

Tallentavien digiboksien ja kovalevytallentimien yleistyessä katselijoiden on helppo päättää mitä he haluavat katsella ja erityisesti milloin he haluavat ohjelmiaan katsella. Muutos ei kuitenkaan miellytä mainostajia, sillä monet katselijat voivat jättää mainokset kokonaan väliin uuden tekniikan tuomien pikakelausominaisuuksien avulla. Näin mainostajien panostus menee osittain hukkaan eikä mainontaan suunnatulle rahalle saada enää samanlaista vastinetta kuin aikaisemmin. Markkinointi-informaatiota tuottava Nielsen on kuitenkin huomannut tutkimuksissaan että monet ihmiset katsovat mainoksia vaikka he voisivat ohittaa ne kokonaan. Nielsenin mukaan ihmiset jotka voisivat ohittaa mainokset kokonaan katsovat silti kaksi mainosta kolmesta.

Suurin syy tälle on se että ihmiset katsovat ohjelmat suoraan televisiosta, eivätkä tallenna niitä. Tällöin mainoksia ei voi ohittaa. Yllättävämpi tieto on kuitenkin se että tallennetuissakin ohjelmissa katsotaan 40 prosenttia mainoksista. Osa ihmisistä tuntuu jopa pitävän mainoksista ja toisia mainokset eivät varsinaisesti haittaa.


"Ihmiset katsovat enemmän mainoksia kuin alun perin luulimmekaan" totesi Steve Sternberg, joka toimii Magna Global Media Researchin tutkimuspuolen johtajana. "Ihmiset eivät osta tallentimia sen takia että he voisivat ohittaa kaikki mainokset ja tallentaa kaikki ohjelmansa, vaan sen takia että he voivat tehdä näin tarvittaessa" jatkoi Sternberg.

Tutkimuksen tulosta ei voi tietenkään yleistää kaikkiin ihmisiin sillä joillekin kaikkien mainosten välttäminen on parasta mitä tallennin tarjoaa. Toisille tallennin on vain elektroniikkaa muiden laitteiden joukossa, jolloin laitteen kaikkia ominaisuuksia ei tiedetä tai osata hyödyntää. Tutkimusta on myös tehty Yhdysvalloissa lähinnä TiVo-laitteita käyttävissä kotitalouksissa, joten tulokset eivät välttämättä ole samanlaisia muualla maailmassa.

"Mahdollisuus ohittaa mainokset on parasta mitä ohjelmien nauhoittaminen tarjoaa" sanoi 62-vuotias psykologi Marjorie Elson. "Katson kuitenkin mainoksia, jos ne ovat kiinnostavia" jatkoi Elson. Eniten katsotaan mainoskatkon ensimmäistä ja viimeistä mainosta. Tämä sen takia että ihmiset eivät aloita mainosten kelaamista välittömästi ja ihmiset eivät myöskään halua menettää mainoskatkon jälkeisen osan alkua. Välissä olevia mainoksia sen sijaan ohitetaan huomattavasti useammin. Tämä saattaa tulevaisuudessa johtaa lyhyempiin mainoskatkoihin ja mainosten toisenlaiseen hinnoitteluun. Product placementin eli tuotesijoittelun määrä tulee myös todennäköisesti kasvamaan tulevaisuudessa, joten mainoksista ei pääse eroon vaikka mainoskatkot lyhentyisivät.

Lähteet:
New York Times
Digitoday

10 KOMMENTTIA

anza_01/10

Aloin mietimään monta mainosta mie katon jos von kelata ne yli, niin on se aikka lähellä kahta kolmesta.

Nurffe2/10

No jos ne lasketaan "katsotuiksi", mitkä pyörivät sillä välin kun teen ruokaa haen juotavaa tai jtn semmoista niin kai silloin itsekkin katon paljon mainoksia... Kyllä se vaan niin on et ohikelataan jos mahdollista, jos taas suoraan telkusta niin vaikka ruokaa tekemään :p

veijo6663/10

Ihme kun ei VHS:n kohdalla ollut/ole hirmu polemiikkia siitä, että mainokset jää katsomatta tallennetuista ohjelmista.

Supo4/10

No hei oikeesti, kuka muka katsoo mainoksia jos ne voi helposti kelata ohi?Tämä on jonkun MTV3 nollatutkimus että mainostajat ei häipyisi kokonaan.Jonkun hauskan mainoksen voi pari kertaa katsoakkin, mutta se on siinä.Itse ostaisin heti laitteen joka suodattaa mainokset pois lähetyksestä.Ja vielä sen verran että Amerikassa mainosten taso on valovuosia Suomen junttimainoksia edellä.

k0jootti5/10

Itse huomaan välillä katsovani mainoksia "vahingossa" vaikka ne voisi myös kelata. Jotenkin vain tuppaa unohtumaan että katson tallennetta.

arcanix6/10

Lainaus:
"Ihmiset eivät osta tallentimia sen takia että he voisivat ohittaa kaikki mainokset ja tallentaa kaikki ohjelmansa
Siksi minä ainakin tuon tallentavan boksin hankin.

BlasterX7/10

Ainoastaan silloin mainokset ärsyttää, kun on just lastannu sohvalle/sohvapöydälle kaikenlaista syötävää ja juotavaa, rauhallisesti etsinyt hyvän asennon sohvasta ja on aloittamassa passivoinnin maksimointia, niin (Murphyn lakien mukaan) mainokset alkaa. Sitten joutuu mainosten ajan odottelemaan kärsivälliseti (ja noustahan ei voi, koska se hyvä asento on jo haettu), koskematta syötäviinsä.

umpSh8/10

Itse ainakin kiinnitän enemmän huomiota mainoksiin, kun joudun niitä kelaamaan. Kyllä ne tuotemerkit sieltä seasta pistävät silmään nopeutettunakin. Ilman kelausmahdollisuutta mainoskatkon aikana tulee käytyä esimerkiksi jääkaapilla tai wc:ssä.

avthein9/10

Lainaus:
"Katson kuitenkin mainoksia, jos ne ovat kiinnostavia" jatkoi Elson. Eniten katsotaan mainoskatkon ensimmäistä ja viimeistä mainosta.
Hauskat mainokset jaksaa katsoa (muttei montaa kertaa). Lisäksi TV-kanavien omat mainoskatkojen alkuun ja etenkin loppuun änkemät täytteet (ohjelmatarjonnan esittely) varmistavat sen ettei välttämättä tule nähtyä yhtään mainosta. Ei vaikka kävisi jääkaapilla tai kusella.

Muuttuiko mikään? - EI
Ennenvanhaan käytiin jääkaapilla mainoskatkoilla (viimeistään sen välipalamainoksen kohdalla).
Nykyäänkin (yleensä) mennään jääkaapille kun nauhoitusta katsellessa tulee mainoskatkon kohta.

Ehkä mainoskanavien ja firmojen kannattais tyrkyttää (subventoida) katsojille jääkaapilla varustettua töllöä tai tallennuslaitteita ;)
(Tai sitten mainostaja voi harkita mainonnan kohdentamista vaikka suosituille nettisivustoille.)

LameX10/10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti BlasterX:
Ainoastaan silloin mainokset ärsyttää, kun on just lastannu sohvalle/sohvapöydälle kaikenlaista syötävää ja juotavaa, rauhallisesti etsinyt hyvän asennon sohvasta ja on aloittamassa passivoinnin maksimointia, niin (Murphyn lakien mukaan) mainokset alkaa. Sitten joutuu mainosten ajan odottelemaan kärsivälliseti (ja noustahan ei voi, koska se hyvä asento on jo haettu), koskematta syötäviinsä.
Aivan, nyt äijä puhuu asiaa. :D

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT