AfterDawn logo

VW: Fyysiset napit palaavat autoihimme, kosketusnäytöt olivat virhe

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Saksalainen autojätti Volkswagen innostui täysin kosketusnäytöistä muutama vuosi sitten ja konsernin automalleissa siirrettiin lähes kaikki mahdolliset toiminnot erilaisten kosketusnäyttöjen ja hipaisusäädinten taakse.

Asiakkaiden vastareaktio on ollut voimakas, sillä lähes kaikissa kyselyissä tärkeimpien toimintojen siirtäminen kosketusnäytöltä ohjattavaksi on tuomittu epäonnistuneeksi vedoksi.

Toki Volkswagen ei ole ollut trendin kanssa todellakaan yksin, vaan samaan villitykseen hyppäsivät mukaan lähes kaikki muutkin autovalmistajat. Ja kyseessä ei ollut mikään sähköautoihin liittyvä villitys, vaan saman käsittelyn kävivät läpi myös autovalmistajien polttomoottoriautot.

Nyt VW on kuitenkin kääntämässä kelkkansa. Autojätin suunnittelujohtaja Andreas Mindt kertoo brittiläisen Autocarin haastattelussa, että muutos on tulossa.


Tulevassa, yhtiön edullisimmassa sähköautossa, VW ID.2all -mallissa kaikki "tärkeimmät" ajon aikana vaadittavat toiminnot toimivat fyysisillä napeilla ja säätimillä. Mindt listaa tällaisiksi toiminnoiksi mm. ilmastoinnin säädöt, penkinlämmittimen säätimet sekä hätävilkun.

Aivan kaikkea ei toki tulla siirtämään takaisin napeilla käytettäväksi, eli iso kosketusnäyttö tulee olemaan osa tuleviakin Volkswagenin autoja, mutta kriittisiä toimintoja varten fyysiset säätimet palautetaan.

Tulevan ID.2allin jälkeen sama muutos tulee tapahtumaan myös muihin Volkswagenin malleihin, aina, kun niille tehdään ns. facelift-päivitys. Mindt ei kertonut, koskeeko muutos myös Volkswagenin muita brändejä, kuten Skodaa ja Audia.

Jo aiemmin samaan lopputulokseen tuli korealainen Hyundai, joka päätti sekin palauttaa fyysiset napit takaisin autoihinsa.

KOMMENTOI

Haluatko kommentoida tätä artikkelia?
Kirjaudu sisään tai Luo uusi käyttäjätunnus.

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki