AfterDawn logo

YouTube kokeilee täysin uudenlaista etusivua

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Verkossa kiertävien, varsin luotettavana pidettävien huhujen mukaan YouTube on muuttamassa palvelunsa etusivua entistä enemmän "netflixmäiseksi".

Merkittävimmät muutokset etusivulla koskevat sitä, mitä tietoja esiin nostetuista videoista näytetään. Etusivun videoiden yhteydessä ei enää kerrottaisi videon katselukertoja eikä sitä, milloin video on lisätty alunperin palveluun.

Twitterissä jaetun kuvakaappauksen perusteella videoissa näkyisi enää "kansikuva", videon julkaissut kanava sekä videon otsikko.

Julkaisuun liittyvässä keskustelussa on pohdittu uudistuksen hyviä ja huonoja puolia laajalti. Katselukertojen piilottaminen voi hyvinkin sataa pienempien julkaisijoiden laariin, kun katsojat eivät automaattisesti enää valitsisi eniten katselukertoja kerännyttä videota.

Mutta päivämäärien poistamista on kritisoitu, sillä teknologiassa ja vaikkapa poliitikassa videon julkaisun ajankohdalla voi olla hyvinkin paljon merkitystä videon hyödyllisyyden kannalta. Vaikkapa "parhaat kännykät" -tyylinen video, joka onkin vuodelta 2015, ei palvelisi katsojia kovinkaan hyvin.


Kyseinen etusivu näkyy vain pienelle osalle YouTuben käyttäjistä, sillä Google, kuten muutkin nettijätit, kokeilevat jatkuvasti uusia juttuja palveluissaan - ja tuovat ne kaikkien käyttäjien näkyviin vasta pitkän, rajatun testauksen jälkeen.

KOMMENTOI

Haluatko kommentoida tätä artikkelia?
Kirjaudu sisään tai Luo uusi käyttäjätunnus.

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki