AfterDawn logo

Apple tuomassa mainokset Apple TV+ -suoratoistopalveluunsa

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Suoratoistopalvelut kaatoivat miljardeja sisältöön ja uusien asiakkaiden hankintaan vuosien ajan ja eräänlainen huipennus nähtiin pari vuotta sitten. Sen jälkeen ovat sijoittajien rahahanat kiristyneet ja osakkeenomistajat ovat alkaneet vaatimaan myös voittoja sijoituksilleen.

Tämän seurauksena suuret suoratoistopalvelut, Netflix etunenässä, ovat korottaneet tilaushintojaan ja kiristäneet sääntöjään tunnusten jakamisen suhteen. Lisäksi sekä Netflix että Disney+ ovat lisänneet halvimpiin tilausluokkiin mukaan myös mainokset.

Nyt mainoksien lisäämistä omaan suoratoistopalveluunsa pohtii tietojen mukaan myös Apple.

Viitteitä tästä on saatu siten, että Apple haluaisi Apple TV+ -palvelun tiiviimmin mukaan Britannian katsojatilastojärjestelmään. Kyseinen katsojatilastojärjestelmä, Broadcaster's Audience Research Board tarjoaa Suomestakin tuttujen julkisten katselluimpien ohjelmien listojen lisäksi myös työkaluja tarkemmalle mainonnan vaikuttavuuden seurannalle.


Ja juuri näihin, mainostajille tarkoitettuihin palveluihin Apple haluaa oman palvelunsa mukaan Briteissä.

Muutos ei olisi Applelle sinänsä mitenkään suuri, sillä vaikka ihmiset ajattelevat Applen lähinnä laitevalmistajana, se on oikeasti myös yksi maailman suurimmista mainosmyyjistä. Yhtiön mainosmyynnistä takoma liikevaihto nousi viime vuonna jo yli kuuden miljardin dollarin, pelkästään Yhdysvalloissa.

Apple seurannee tulevassa mainosmallissaan Netflixiä ja Disney+:aa, eli halvin tilausvaihtoehto muuttuu mainoksilla höystetyksi, mutta edelleen maksulliseksi.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki