AfterDawn logo

Digital Services Act antaa käyttäjille valtaa sosiaalisessa mediassa

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Lauantaina 17.2.2024 astui Euroopan Unionissa täydellä laajuudellaan voimaan vuosia valmisteltu Digital Services Act -lainsäädäntö, joka toi mukanaan merkittäviä muutoksia digitaalisten palveluiden toimintaan.

Laki itsessään on ollut voimassa jo tovin aikaa, mutta siinä on ollut useita siirtymäaikoja, joiden aikana palvelut ovat voineet muuttaa toimintaansa DSA:n mukaisiksi. Ensin velvoitteet koskivat ns. valtavia alustoja, mutta nyt osa vaatimuksista koskettaa kaikkia digitaalisia palveluita.

Helmikuussa 2024 voimaan tulleet lopulliset vaatimukset pistävät etenkin sosiaalisen median jättiläiset monelta osin uuden tilanteen eteen.

Avoimempi sisällön moderointi ja valitusmahdollisuudet

Sosiaalisen median palvelut saavat edelleenkin "sensuroida" käyttäjiensä julkaisuja varsin vapaasti. Eli mitään öyhöjen sisältötulvaa ei ole tulossa DSA-lain myötäkään, vaan kukin some-palvelu saa luoda omat käyttöehtonsa ja sisältörajoituksensa suhteellisen vapaasti.


Se, mikä muuttuu, on kuitenkin sisällön poistoon liittyvä läpinäkyvyys. Eli jos palvelu päättää poistaa jonkin julkaisemasi viestin, videon tai kommentin, poiston yhteydessä täytyy tuoda selkeästi esiin syy poistolle. Pelkästään käyttöehtojen rikkomiseen viittaus ei ilmeisesti enää riitä, vaan palvelun pitää yksilöidä se, mitä kohtaa käyttöehdoista poistettu viesti rikkoi.

Lisäksi kaikista poistoista pitää pystyä valittamaan ja valitukset käsitellään oikeusistuimien ulkopuolella, puolueettomissa käsittelyissä.

Sisältöjen poistoihin liittyen EU on myös avannut keskitetyn tietokannan, johon kaikki somejätit joutuvat ilmoittamaan kaikki sisältöpoistot ja niiden syyt.

Twitteristä eli nykyisin X:stä tuli ensimmäinen palvelu, jota vastaan aloitettiin tutkimus sen moderointikäytäntöjen yhteensopivuudesta DSA:n osalta.

Algoritmeista voi kieltäytyä

Usein käyttäjät valittavat algoritmien toiminnasta sosiaalisen median palveluissa - ja usein syystäkin. Vielä kauan, kauan sitten vaikkapa Instagramin syöte sisälsi ainoastaan käyttäjän itsensä seuraamien tilien julkaisuja ja nekin aikajärjestyksessä, uusimmasta vanhimpaan.

Nykyisin kaikki suuret sosiaalisen median palvelut luottavat ohjelmalliseen syötteeseen, joka rakentuu käyttäjän omien mieltymysten mukaan ja sisältää nostoja myös tileiltä, joita käyttäjä ei seuraa.

Nyt kaikkien sosiaalisen median palveluiden on pakko tarjota käyttäjilleen mahdollisuutta kieltäytyä heille räätälöidystä sisältöalgoritmista. Tässä kohti on kuitenkin huomattava, että DSA ei vaadi algoritmien käytön estoa kokonaan, vaan ainoastaan henkilökohtaisesti räätälöidystä syötteestä pitää pystyä kieltäytymään.

Vaatimuksen toivotaan vähentävän sosiaalisen median koukuttavuutta pitkässä juoksussa, mikäli käyttäjät valitsevat itselleen vähän armollisemman, ei-räätälöidyn syötteen.


TikTokista tuli ensimmäinen palvelu, joka joutuu EU:n syyniin nimenomaan algoritmiensa käytön vuoksi.

Mainontaa ei saa enää kohdentaa lapsille

DSA:n mukaan mitään mainontaa ei saa erikseen kohdentaa alaikäisille. Eli lapsille suunnattu, kohdennettu mainonta on yksinkertaisesti kiellettyä DSA:n voimaantulon jälkeen.

Käytännössä pykälä tarkoittaa sitä, että mainostajat eivät voi enää ostaa kohdennettua mainontaa siten, että mainonta kohdennetaan nimenomaan iän perusteella alaikäisiin.

Lisäksi aikuisillekaan mainontaa ei saa enää kohdentaa ihmisen etnisen taustan, seksuaalisen suuntautumisen tai poliittisen suuntautumisen perusteella.

Vaalit erityistarkkailun alaisena

Kaikki Euroopan Unionin alueella järjestettävät vaalit ovat nyt DSA:n erityissuojeluksessa. Palveluiden pitää huolehtia mahdollisimman hyvin siitä, että vaaleihin liittyvää laitonta vaikuttamista ei tehdä sosiaalisen median palveluissa.

Mitkä palvelut ovat erityistarkkailussa?

Vaikka DSA sinänsä koskee käytännössä kaikkia digitaalisia palveluita, ainakin joiltain osin, ovat lain keskiössä ns. jättimäiset digitaaliset palvelut.

"Erityistarkkailuun" joutuvat kaikki ne palvelut, joilla on yli 10% EU:n väestöstä käyttäjinään.

Lista on monelta osin varsin yllättävä, sillä sieltä löytyy Facebookin lisäksi myös mm. Wikipedia. Kokonaisuudessaan erittäin suurten palveluiden lista löytyy aiemmasta uutisestamme.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT