AfterDawn logo

Operaattori saa sulkea nettiyhteytesi, jos reititin tai tietokone ovat saastuneet

Petteri Pyyny Petteri Pyyny
1 kommentti

Suomessa toimivilla operaattoreilla on lain mukainen velvollisuus sulkea kuluttajan käytössä oleva nettiliittymä, mikäli nettiliittymä aiheuttaa häiriötä tietoliikenteelle.

Käytännössä tällainen tilanne voi johtua kahdesta syystä: ensinnäkin, liittymää käyttää jokin tietokone, kännykkä tai muu laite, joka on pahasti saastunut haittaohjelmilla. Toinen tyypillinen tilanne on se, että varsinainen reititin on kaapattu rikollisten toimesta ja valjastettu muuhun käyttöön.

Tietokoneen haittaohjelmia ehkäistään parhaiten pitämällä tietokoneen tietoturva ajan tasalla. Tähän auttaa ajan tasalla oleva virustorjunta sekä uusimmat päivitykset sisältävä tietokone.

Windowsin osalta kannattaa huomata, että Windows 7 ja Windows 8 -käyttöjärjestelmien tukiaika on jo loppunut - eli ne ovat turvattomia jo nyt. Windows 10 osalta tukiaika on päättymässä vuonna 2025.


Tukiajan voimassaolokaan ei tietysti auta mitään, jos tietokoneeseen ei suostu asentamaan käyttöjärjestelmän tarjoamia päivityksiä.

Puhelimissa tilanne on vielä haastavampi, sillä etenkin Android-puhelinten päivitykset loppuvat usein jo ostohetkestä muutaman vuoden sisään.

Vielä pahemmaksi riesaksi ovat muodostumassa reitittimet, eli laitteet, joilla kodin verkkoyhteys jaetaan kotoa löytyville laitteille. Reitittimet eivät yleensä päivitä itse omaa laiteohjelmistoaan, vaan nettiliittymän käyttäjän pitää osata päivittää laiteohjelmisto itse.

Ilta-Sanomien mukaan mm. Telia ottaa yhteyttä vuosittain noin tuhanteen asiakkaaseensa, joiden verkoissa on havaittu tietoturvaongelmia. Edellä mainittujen ongelmien lisäksi yksi mainitsemisen arvoinen seikka on myös se, että moni kuluttaja ei vaihda reitittimensä oletuksena tulevaa salasanaa vahvempaan.

Mikäli kuluttaja ei korjaa verkossaan olevia ongelmia - johtuivatpa ne sitten reitittimen, tietokoneen tai kännykän tietoturvasta, on operaattorilla lain mukainen velvollisuus katkaista kuluttajan verkkoyhteys. Korvauksia tilanteesta ei makseta, sillä ongelman syynä on tässä tapauksessa nimenomaan kuluttaja itse.

1 KOMMENTTI

DeNiWar1/1

"Reitittimet eivät yleensä päivitä itse omaa laiteohjelmistoaan, vaan nettiliittymän käyttäjän pitää osata päivittää laiteohjelmisto itse."

Ei onnistu kuin ainoastaan itse erikseen ostetuissa reitittimissä.

Operaattorilta (Telia, Elisa, DNA) ostetuissa ja liittymän mukana tarjotuissa laitteissa päivitykset ovat operaattorin armoilla, eikä niitä pysty millään keinolla päivittämään itse vaikka haluaisikin ja laitevalmistajalta saisi huomattavastikin uudempia ohjelmistoversioita.
Ne eivät suostu asentumaan operaattorin tarjoamaan "brändättyyn" laitteeseen koska niissä on lähes poikkeuksetta kyseiselle operaattorille muokattu versio.
Laitevalmistajan ohjelmistopäivitykset ilmoittavat asennusyrityksessä vain ettei ole yhteensopiva kyseisen laitteen kanssa.

Operaattorin pitäisi nuo "brändätyt" laitteensa päivittää etäpäivityksellä tai tarjota tukisivuillaan ladattava versio, mutta operaattorin ohjelmistoversiot laahaa joskus yli vuodenkin perässä tai pahimmillaan laitteisiin ei ilmesty päivityksiä koskaan.

Joten pitäisi samalla velvoittaa operaattorit päivittämään säännöllisesti kaikkien myymiensä laitteiden ohjelmistot uusimpiin versioihin etäpäivityksellä joka niihin on operaattorin ohjelmistoversioissa sisäänrakennettu tai vähintään tarjota tukisivustoilla ladattava versio jotta osaavammat saisivat sen päivityksen tehtyä manuaalisesti.
Tai paras vaihtoehto olisi velvoittaa operaattorit vaihtamaan "brändätyt" laitteet avoimiin versioihin, joihin käyttäjä voi itse päivittää uusimmat ohjelmistoversiot laitevalmistajan palvelimilta, jos operaattori ei halua tarjota ajantasalla olevia "brändättyjä" ohjelmistopäivityksiä myymiinsä laitteisiin.

"brändätty" = Operaattorin mukaan muokattu ohjelmistoversio joka näyttää hallintasivulla operaattorin logon, sisältää valmiiksi kyseisen operaattorin asetukset, operaattorin haluaman SSID:n (kuten "Elisa kotiboksi 12345", "Koti 12345", "Telia 12345", "Telia Gateway 12345", "DNA-WiFi 12345", DNA-Mokkula 12345" yms...) ja on liitetty operaattorin etähallintaan, joka mahdollistaa laitteen OTA-ohjelmistopäivitykset ja asetusten muokkaamisen operaattorin toimesta liikkeessä, asiakaspalvelussa tai käyttäjän omilla liittymänhallintasivuilla. (ilman brändäystä nuo toiminnot eivät ole mahdollisia)

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT