AfterDawn logo

EU aloitti tutkinnan Adoben Figma-yrityskaupasta

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Verkkosivustojen graafista ilmettä ja käytettävyyttä suunnittelevien ammattilaisten järkytys oli käsinkosketeltavissa viime syksynä, kun alan suurin yrityskauppa julkistettiin.

Graafisen alan jättiläinen Adobe kertoi syyskuussa 2022 ostavansa kilpailijansa Figman 20 miljardilla dollarilla eli noin 18,2 miljardilla eurolla.

Nyt Euroopan Unioni on avannut virallisen tutkinnan yrityskaupasta ja sen vaikutuksista graafisen alan ohjelmistojen kilpailuun. EU:n pelkona on, että Adobe saisi yrityskaupan myötä määräävän markkina-aseman digitaalisen graafisen suunnittelun alalla.

Figma on oman alansa ylivoimaisesti suurin peluri, reilusti Adobeakin suurempi (Adobe on muilla graafisen alan osa-alueilla jättiläinen, muttei sivustojen rakenteen suunnitelutyökaluissa) ja yhdistettynä yhtiöillä olisi merkittävä osuus markkinasta.

EU pelkää myös sitä, että yhdistämällä Figman osaksi Adoben Creative Cloud -tuotepakettia, katoaa käyttäjiltä valinnanvara työkalujensa osalta. Nyt Figman käyttäjä on voinut käyttää kuvankäsittelyyn vaikkapa avoimen lähdekoodin Gimppiä. Jatkossa valinta kallistuisi todennäköisesti Adoben Photoshopin suuntaan, kun se tulisi pakotettuna samassa tuotepaketissa.


Samoin Photoshopin käyttäjät ovat voineet käyttää sivustojen suunnitteluun muita työkaluja kuin Figmaa - ja siirtyisivät todennäköisesti Figman käyttöön, mikäli se paketoidaan mukaan Adoben tuotepakettiin.

EU:n komissiolla on joulukuun 14. päivään saakka aikaa tehdä päätös siitä, hyväksyykö se yrityskaupan vai ei.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT