AfterDawn logo

Teslan 2021 malleissa ei ole enää suuntavilkun vipua ja auto päättää itse mennäänkö eteenpäin vai taaksepäin

Petteri Pyyny Petteri Pyyny
5 kommenttia

Teslan vuoden 2021 Model S ja Model X paljastettiin hiljattain. Merkittävä muutos oli uuden Plain-teholuokan julkistus, mutta samalla monta muutakin asiaa meni uusiksi uusituissa malleissa.

Yksi silmiinpistävä muutos oli tietysti uusien Teslan mallien ratti, joka tuo väistämättä mieleen Ritari Ässän ikonisen K.I.T.T.-auton ratin, joka poikkeaa merkittävästi perinteisestä pyöreästä ratista, joita valtaosassa maailman autoista käytetään.

Tesla Model S vuoden 2021 sisustus
Tesla Model S vuoden 2021 sisusta

Mutta kaikkein hurjin muutos piilee siinä, että uusissa Tesloissa ei ole enää "tikkuja", kuten yhhtiön perustaja ELon Musk asian ilmaisi.

Aivan oikein: Uusissa Teslan malleissa ei ole enää lainkaan vaihdekeppiä (edes automaattivaihteisen auton tasolla, jossa kuski päättääisi siitä ollaanko menossa eteen- vai taaksepäin) tai suuntavilkkujen vipua, vaan "auto tietää itsestään" mihin suuntaan kuski haluaa ajaa. Eli käytännössä auto päättelee itse sen, aikooko kuljettaja peruuttaa vai ajaa eteenpäin - ja mihin suuntaan kuskin pitäisi kääntyä (auto laittaa itse suuntavilkut päälle).


Musk kehuu myös sitä, miten automaattivaihteisen autonkin vaihdetikusta eroon pääseminen on hyvä juttu - ja miten uuteen Teslan tyyliin totuttuaan on "ärsyttävää" palata takaisin autoon jossa ylipäätään on vaihdekeppi.

Vaihteet voi edelleen halutessaan vaihtaa manuaalisesti, keskikonsolissa olevan kosketusnäytön kautta. Sama koskee myös suuntavilkkuja. Luonnollisesti Tesla tuntuu olevan niin varma teknologian toimimisesta, että näinkin merkittävät asiat voidaan piilottaa auton kosketusnäyttöön valikkojen taakse.

5 KOMMENTTIA

pentsu1/5

Hmm. Mistä auto voi tietää etukäteen milloin kuljettaja aikoo kääntyä lukematta kuljettajan ajatuksia? Voi kunpa Tesla edes antaisi kuljettajan päättää milloin tarvitsee tehdä äkkijarrutus. Monien käyttäjäkokemusten perusteella auto voi tehdä sen vähän milloin huvittaa...

arivesa2/5

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:

Hmm. Mistä auto voi tietää etukäteen milloin kuljettaja aikoo kääntyä lukematta kuljettajan ajatuksia? Voi kunpa Tesla edes antaisi kuljettajan päättää milloin tarvitsee tehdä äkkijarrutus. Monien käyttäjäkokemusten perusteella auto voi tehdä sen vähän milloin huvittaa...

Noin teki ainakin Mersut kun autom. hätäjarrutus otettiin 20v sitten käyttöön. Mutta jätti myös tyystin jarruttamatta, kun ominaisuutta esiteltiin lehdistölle.Kallista romua. Harva asia onnistuu kerrasta.

Abcabc3753/5

Onhan siinä vilkku🤦‍♂️ Se on vaan ratissa. Ja vaihteenvalitsinkin löytyy kyllä.

pentsu4/5

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Abcabc375:

Onhan siinä vilkku🤦‍♂️ Se on vaan ratissa. Ja vaihteenvalitsinkin löytyy kyllä.



Uutisen mukaan jonka mä luin ei ole, vaan keskikonsolissa valikoiden takana:

Lainaus:


Vaihteet voi edelleen halutessaan vaihtaa manuaalisesti, keskikonsolissa olevan kosketusnäytön kautta. Sama koskee myös suuntavilkkuja. Luonnollisesti Tesla tuntuu olevan niin varma teknologian toimimisesta, että näinkin merkittävät asiat voidaan piilottaa auton kosketusnäyttöön valikkojen taakse.

arivesa5/5

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pentsu:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Abcabc375:

Onhan siinä vilkku🤦‍♂️ Se on vaan ratissa. Ja vaihteenvalitsinkin löytyy kyllä.



Uutisen mukaan jonka mä luin ei ole, vaan keskikonsolissa valikoiden takana:

Lainaus:


Vaihteet voi edelleen halutessaan vaihtaa manuaalisesti, keskikonsolissa olevan kosketusnäytön kautta. Sama koskee myös suuntavilkkuja. Luonnollisesti Tesla tuntuu olevan niin varma teknologian toimimisesta, että näinkin merkittävät asiat voidaan piilottaa auton kosketusnäyttöön valikkojen taakse.

Vivut ym. muuttu turhiksi kun kuskia ei enää ole.Ennen sitä pitää kuskilla olla välineet hallita.


TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki