Tesla Model S Plaid ja Plaid+ saapuvat - tällaiset ovat niiden speksit
Tesla ei usko perinteisten automallien kaltaisiin vuosittaisiin päivityksiin automalleissaan, vaan yhtiö päivittelee autojaan välillä puhtaasti ohjelmistojen osalta, välillä siten, että saman auton uudemmat versiot ovat muuttuneet edellisestä hieman.
Nyt kuitenkin on tulossa varsin merkittävä muutos yhtiön ensimmäiseen automalliin, Tesla Model S:ään. Kyseessä on Tesla Model S Plaid -nimellä tunnettu variantti alkuperäisestä urheiluautosta. Plaid on kova näpäytys muille huipputason sähköautoja kehittäville yhtiöille, jotka ovat yrittäneet haastaa Model S:ää suorituskyvyssä.
Plaid tulee olemaan maailman nopeain tuotantoauto, nimenomaan kiihtyvyyden osalta. Se kiihtyy 0-100 km/h tasan kahdessa sekunnissa. Huippunopeus on ohjelmallisesti rajoitettu 250 km/h tasoon, mutta Yhdysvalloissa ilmeisesti myydään myös ilman rajoitinta olevaa versiota, jossa huippunopeus on 200 mailia tunnissa eli noin 322 km/h. Varttimailin auto pyyhkäisee 9,3 sekunnissa. Tällä hetkellä nopeimmin 0-60 mailiin tunnissa (noin 100km/h) kiskaisee Porsche 911 Spyder, Teslan aiemman Model S:n pitäessä tilaston kolmospaikkaa.
Lisäksi akkuun on pakattu reilusti lisää kapasiteettia: Plaid-"perusmallin" akku riittää 627 kilometrin matkalle ja muutoin samanlaisella suorituskyvyllä varustetun Plaid+ -mallin akku riittää 837 kilometrin matkalle.
Hintaa toki tällä kaunokaisella onkin sitten reippaammin. Suomen Teslan sivuilla aiempi Model S:n Long Range -malli makksaa 90 990 euroa, mutta Plaidistä saa pulittaa 120 990 euroa. Plaid+ pistää vielä tätäkin tylymmät hinnat tiskiin: se maksaa perusvarusteilla 140 990 euroa. Ei siis ihan jokaisen kotitalouden kauppakassi - mutta siihen tarkoitukseen Teslan malliston kallein auto tuskin on suunniteltukaan.
Plaid Model S ships next month pic.twitter.com/HFUPTnQiPB
-- Elon Musk (@elonmusk) January 28, 2021
Jos tilillä sattuu lojumaan vahingossa juuri sopivasti tuo edellämainittu 120 000 - 140 000 euroa, uuden Model S Plaidin voi ennakkotilata Suomen Teslan sivuilta jo nyt.
EDIT 29.1.2021: Täsmennetty väite maailman nopeimmasta. Kyseessä on siis kiihtyvyys 0-100km/h / 0-60mph.
6 KOMMENTTIA
pkaksp1/6
Maailman nopein sähköinen tuotantoauto ehkä mutta ei sentään maailman nopein tuotantoauto.
Manala2/6
Kirjoittajalla on nyt mennyt kiihtyvyydet ja nopeudet sekaisin. Quickest ei ole sama kuin fastest.
dRD3/6
Itse asiassa maailman nopein tuotantoautokin, mutta nimenomaan 0-60mph -kiihtyvyyden osalta. Nykyinen Model S on tuolla listalla sijalla 3. Täsmensin artikkelia tältä osin.
pkaksp4/6
Niin no on kai se kiihtyvyyskin nopeutta. 🤔 Mut ite ainakin ymmärrän kun nopeudesta tai nopeimmasta puhutaan niin on kyse huippunopeudesta. 💁🏼♂️😏😁
pentsu5/6
Kieltämättä vaikuttavia lukuja. Induktiomoottorin etu polttomoottoriin on siinä että se kykenee antamaan maksimiväännön jo pyörimisnopeuden ollessa nolla.
Sähköautoilu ei välttämättä kuitenkaan ole niin ihanaa, vaan kaupunkiympäristöstä poistuttaessa kaikki täytyy suunnitella huolellisesti etukäteen. Tässä pari hauskaa esimerkkitarinaa:
https://tekniikanmaailma.fi/tmn-team-te...iskujen-kautta/
https://tekniikanmaailma.fi/tmn-team-te...ui-yksi-vinkki/
dRD6/6
Totta, tuo olisi alunperinkin ollut hyvä selventää kumpaa tarkoitetaan. Josko se nyt on selkeämmin sanottu :-)
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT