AfterDawn logo

Nvidia opetti tekoälyä luomaan pelimaailmoja

Manu Pitkänen Manu Pitkänen

Nvidian tekoälytutkijat ovat kehittäneet järjestelmän, joka kykenee luomaan uusia pelimaailmoja itsenäisesti. Tutkimuksessa hyödynnettiin GAN-mallia (generative adversarial network), joita on aiemminkin käytetty samankaltaisissa sovelluskohteissa.

Tutkijat opettivat GAN-mallia itsestään ajavien autojen tutkimusmateriaaliksi kuvattujen autovideoiden avulla. Videoista tutkijat segmentoivat ensin objekteja ja luokittelivat ne, jolloin malli oppi tunnistamaan taivaan, puut, ajoneuvot, tien, ihmiset ja niin edelleen. Tekoälyn kouluttamisen jälkeen GAN-malli osaa luoda itsenäisesti näitä objekteja sisältäviä malleja.

Tämän jälkeen tekoälymalli kytkettiin kiinni Unreal Engine 4 -pelimoottoriin, jonka päälle luotiin topologiatasolla valmis maailma. Tekoälyn tehtäväksi tuli nyt muuttaa objektit realistisen näköisiksi. Suurin ongelma asiassa oli se, että tekoälyn muodostamat objektit pysyisivät samannäköisinä kun sitä piirretään 25 kertaa sekunnissa. Nvidian tutkijat päätyivät luomaan tekoälylle "lyhytaikaisen muistin", joka estää autoa muuttamasta väriä tai tekstuuria jatkuvasti.


Tekoälyllä generoidut pelimaailmat eivät vielä näytä fotorealistiselta ja tehtävä on laskennallisesti äärimmäisen vaativa. Tästä syystä tekoälyä tuskin tullaan hyödyntämään tällä saralla vielä vähään aikaan.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki