OpenGL aiotaan uudistaa perinpohjaisesti – haastaa Mantlen ja DirectX 12:n
Avointa OpenGL-grafiikkarajapintaa kehittävä Khronos Group on ilmoittanut ottavansa mallia kilpailijoistaan ja aloittaa alemman tason rajapinnan kehitystyön.
Käytännössä Khronos aikoo uusia OpenGL:n totaalisesti ja tehdä siitä AMD:n Mantlea, Microsoftin DirectX 12:ta ja Applen Metalia muistuttava rajapinta, jossa ohjelmistokehittäjien koodin ja varsinaisen raudan välissä on hyvin ohut rajapinta. Tällä tavoin kehittäjät saavat kattavammat mahdollisuudet hallita päätelaitteiden rautatason ominaisuuksia ja suorituskyvyn pitäisi kasvaa huomattavasti.
Uuden sukupolven OpenGL-rajapinnan kehitystyö on hyvin varhaisessa vaiheessa. Periaatteessa se ei ole vielä edes alkanut, sillä Khronos Groupin jäsenien pitää vielä saavuttaa yksimielisyys uuden rajapinnan yksityiskohdista. Uuden rajapinnan toivotaan mahdollistavan yksinkertaisen kehitystyön eri alustoilla, niin mobiilissa kuin työpöydälläkin.
Khronos esitteli samalla uuden OpenGL 4.5 -rajapinnan spesifikaatiot.
1 KOMMENTTI
hannibal_pjv1/1
Mantle todella potkaisi grafiikkarajapinnat liikkeelle! Hyvä niin.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT