Tutkimus haastaa käsityksiä pelipiratismista: "nykyiset lukemat helposti liioiteltuja"
Tuote tutkimus väittää, että pelipiratismista esitettyjä lukuja liioitellaan tarkoituksella, mikä johtuu lukuja pääasiassa käyttävien tahojen omista intresseistä, uutisoi Wired.co.uk-sivusto.
Kolmen eurooppalaisen yliopiston tutkijat seurasivat BitTorrent-verkon kautta tapahtuvaa pelien jakamista 2010 ja 2011 vuosien välillä kolmen kuukauden ajanjaksolla. Tutkijoiden tulosten perusteella pelipiratismi on yleistä kaikissa peligenreissä, mutta jakajien määrä on todellisuudessa pienempi kuin mitä yleensä esitetään.
Tutkijat perustelivat työhön ryhtymistä sillä, että vaikka pelipiratismista puhutaan paljon, siitä ei todellisuudessa ole olemassa juuri ollenkaan puolueetonta ja objektiivista tutkimustietoa.
Tutkijat kehittivät oman hakurobotin, joka haki listat pelien jakajista usealta eri torrent-hakusivulta. Tuloksista koostettiin 173 pelistä koostuva 1ista, jonka pelejä jakoi yhteensä 12,6 miljoonaa uniikkia osoitetta. Osoitteiden maantieteellinen sijainti jakautui kohtalaisen tasaisesti eikä piratismi vaikuttanut keskittyvän mitenkään erityisesti tietyille alueille. Silti asukasmääriin suhteutettuna eniten laitonta lataamista tapahtui Romaniassa, Kroatiassa, Kreikassa, Portugalissa ja Unkarissa.
Kuten odottaa saattaa, tulosten mukaan selvästi eniten ladattiin suosituimpia pelejä. Tutkimuksessa havaittiin, että korkeat arvostelupisteet tarkasteltuna esimerkiksi Metacritic.com-sivuston kautta korreloivat vahvasti pelin latausmääriin. Koko 173 pelin listalta kymmenen suosituinta peliä keräsivät 42,7 prosenttia kaikista jakajista.
Yksi nykyisiä tilastoja mahdollisesti vääristävä tekijä ovat latausmäärien liian lyhyet tarkasteluvälit. Kolmen kuukauden seurannan aikana kävi ilmi, että latausmäärät eivät suinkaan pysy tasaisina, vaan pelin julkaisun jälkeen jakajien määrä kasvaa muutamassa päivässä huippulukemiin ja laskee nopeasti huomattavasti matalammalle tasolle. Jos arvioita piratismin määrästä tehdään vain huippulukemien perusteella, lopputulos saattaa olla huomattavasti todellisuutta suurempi.
Jakajien määrän lisäksi tutkijat tilastoivat eri peligenrejen latausmääriä ja havaitsivat, että vastoin yleistä uskomusta perinteiset ammuskelupelit eivät ole kaikkein ladatuin pelityyppi. Eniten lataajia keräsivät roolipelit (18,9 prosenttia), toimintaseikkailut (15,9 prosenttia), muut kuin pelaajan silmien läpi kuvatut ammuskelupelit (12,7) sekä rallipelit (9,3 prosenttia).
Koko tutkimuksen voi lukea täältä.
9 KOMMENTTIA
Bebh1/9
Eri pelityyppien latausmäärien vertailua en lähtisi suorittamaan noin lyhyen tarkastelujakson perusteella. Kolmeen kuukauteen saattaa mahtua useampi suuri julkaisu yhdestä genrestä, kun taas toisesta genrestä saattaa tulla lähinnä indie-julkaisuita.
Itseäni ei ainakaan yllättäisi vaikka fps-pelit eivät olisi pidemmälläkään tarkastelujaksolla ladatuimpien joukossa. Yleensä näissä kuitenkin yksinpelikampanja on melkoista kuraa ja suurin houkutin pelin ostoon on moninpeli, jonka pelaaminen on laittomalla versiolla ainakin huomattavan hankalaa jos ei jopa mahdotonta.
Lumikki2/9
Itse tiedän tapauksia peli maailmassa joissa henkilö on ostanut ihan laillisen pelin. Sitten kun ei saa sitä toimimaan halutulla tavalla, kaiken maailman DRM asioiden takia niin ovat ladanneet laittoman paremmin toimivan version.
Itse en oikein jaksa ottaa asiaan sen paremmin kantaa. Koska lopetin kokonaan pelaamisen, koska pelejä ei voi enää pelata ilman huonosti toimivaa DRM:ää tai yksityisyys loukkauksia.
Koko piratismi on vain tekosyy viihdeteollisuudelle tehdä asioita niin kuin he itse haluavat. Todellisuudessa viihdeteollisuus on itse syypää omiin ongelmiinsa.
DeNiWar3/9
Onko tuo kenellekään edes uutinen, saati yllätys, kun on kyse firmoista jotka ajavat omia intressejään.
Samaa raskasta liioittelua harrastaa musiikkimafiakin ja moni moni muu joka saa itselleen hyötyä ylöspäin parannelluista lukemista.
Liioittelemattomat lukemat eivät välttämättä olisi aivan niin mairittelevia alkuperäisen tuotteen käytönestotekniikoiden kehityksen ja mafiamaisen rahastuksen (lisämaksut sen varjolla kaikkiin laitteisiin joilla "mahdollisesti" voi kopioida tai käyttää jotakin aiheeseen liittyvää tuotetta) markkinointiin ja läpiajoon, puhumattakaan nettisensuurista joka kovasti tekee tuloaan p.korean ja kiinan malliin...
olegbelov4/9
Kyllähän se vain on niin, että drm - varsinkin se hankaloittava - on koko ajan vähentynyt. Isot julkaisijat laittavat suurimman osan PC-peleistään Steamin oman kopiosuojauksen alle, jonka kassa ei tarvitse piehtaroida. Ja yksityisyyttä nyt loukkaa koko tietoyhteiskunta.
Tutkimuksesta sanon sen, että on mielenkiintoinen, vaikkakin arvattava. Tämänlaisia puolueettomia tutkimuksia kaivataan alalla lisää, ja toivottavasti tämä kolmikko tulee jatkamaan hyvää työtänsä.
Lumikki5/9
Sekö tekee asiasta hyväksyttävän?
olegbelov6/9
Ei, mutta mielestäni on aika hassua valitella pelifirmojen loukkaavan yksityisyyttä, samalla kun selailee maailman huonointa yksityisyyttä tarjovaa tietoverkkoa, internetiä.
Vähän kuin valittelisi pikkurillin puuttumista sen jälkeen, kun on antanut jo koko kätensä paholaiselle.
Lumikki7/9
Nuo on kaksi eri asiaa.
Kun minä laitan jotain internettiin teen sen omasta vapaasta tahdosta ja tietoisena mitä teen. Kyseessä ei ole tällöin yksityisyysloukkaus.
Kun taas pelifirma jakelu softalla tai pelillä keräilee tietoa henkilön tietokoneesta tai pelaajan käyttäytymisestä ilman että sitä saa estettyä niin se on yksityisyysloukkaus.
Yksityisyysloukkaus tapahtuu silloin kun ilman asianomaisen lupaa käytetään hänen tai hänestä tai häneltä kerättyä informaatiota johonkin tarkoitukseen. Pääpaino "ilman lupaa" ja information yksityisyyden määrittelee sen informaation omistaja ei jokin muu taho.
Myöskään tuo lupa ei saa olla sellainen että jokin EULA mainitsee asian ja ilman EULA:n hyväksymistä ei peliä voi pelata. Tuo olisi luettavissa kiristykseen.
olegbelov8/9
Sillä tahdilla kuin Google ja kumppanit keräävät internet-tietojasi, en olisi huolissani pelijulkaisijoiden ohjelmista.
Sopimus - kuten lisenssisopimus - eivät ole kiristämistä. Jos ei halua, ei tarvitse allekirjoittaa ja hyväksyä. Toisaalta ymmärrän tilanteen jossa sopimus muuttuu joskus myöhemmin. Sillä tavalla, että palvelu johon omistat useamman pelin rupeaakin yhtäkkiä keräämään tietoja, etkä pääse palveluun hyväksymättä uusia ehtoja. Mutta sellainen skenaario taitaa olla laiton. Sitäpaitsi en vieläkään murehtisi noista Steamin ja Originin laitekyselyistä yhtä paljon, kuin esimerkiksi Googlen selailutottumusten seurannasta. Siitä kun ei pääse eroon.
Lumikki9/9
Google? Miksi Googlesta ei pääse eroon? Miksi luulet että edes käytän Googlea?
Laitaa vaan hostiin hieman verkkotunnuksia, hieman tähän tyyliin.
127.0.0.1 www.google.com
127.0.0.1 partner.googleadservices.com
127.0.0.1 ajax.googleapis.com
127.0.0.1 apis.google.com
127.0.0.1 adservices.google.com
127.0.0.1 ssl.google-analytics.com
127.0.0.1 www.google-analytics.com
127.0.0.1 www.googleadservices.com
127.0.0.1 pagead.googlesyndication.com
127.0.0.1 pagead2.googlesyndication.com
Ei tuossa mitään vaikeaa ole. Palomuuriin vielä Googlen IP-osoitteita estoon. Lakkaa jopa täällä Afterdawnin sivuilla tietyt asiat toimimasta, koska ne käytää Googlen juttuja.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT