AfterDawn logo

Gartner: Nyt edessä musiikki-CD-levyjen viimeinen joulu

Kaarlo Räihä Kaarlo Räihä
3 kommenttia

Musiikin hankkiminen CD-levyillä on laskenut suosiotaan tasaisesti viime vuosien aikana, ja nyt tutkimusyhtiö Gartner on esittänyt ennusteen, jonka mukaan tämä joulu olisi viimeinen musiikki-CD-levyjen joulu. Gartnerin lausunto ei kuitenkaan tarkoita sitä, että musiikki-CD-levyt kuolisivat pois kokonaan, vaan että ensi jouluna levy-yhtiöiden suurimpien rahavirtojen täytyy tulla muista lähteistä.

Gartnerin johtoportaassa työskentelevän Mike McGuiren mukaan levy-yhtiöiden antama tekohengitys CD:lle ei ole auttanut levy-yhtiöitä, vaan se on ainoastaan pahentanut tilannetta. Tutkimusyhtiön esittämien lukujen mukaan fyysisten audioformaattien kuten CD- ja LP-levyjen myynti on pudonnut parin viimeisen vuoden aikana nopeasti, sillä vuonna 2005 kyseisten tuotteiden myynti toi levy-yhtiöille yli 91 prosenttia näiden tuloista, mutta vuonna 2007 vastaava luku oli enää 77 prosenttia, eikä tilanne tule parantumaan jatkossa.


McGuiren sanoo, että levy-yhtiöiden pitäisi panostaa jatkossa voimakkaasti digitaaliseen jakeluun. Tämä tarkoittaa sitä, että levy-yhtiöiden koko tarjonta pitäisi olla välittömästi saatavilla digitaalisessa muodossa, jonka lisäksi CD-levyjen tarjontaa pitäisi vähentää.

"Ylimääräisten" CD-levyjen poistaminen jakelusta pienentäisi levy-yhtiöiden kuluja huomattavasti esim. logistiikkakulujen osalta. Tämän lisäksi kysynnän väärät ennakkoarvioinnit eivät koituisi enää taloudellisesti niin kohtalokkaiksi, koska fyysisissä tuotteissa ei olisi enää yhtä paljon rahaa kiinni kuin aikaisemmin.

CD-levyistä luopuminen ei tule kuitenkaan olemaan helppoa levy-yhtiöille, sillä niiden tuottavuuteen on levy-yhtiöissä luotettu jo useiden vuosien ajan. Gartnerilla uskotaan, että CD-levyt voisivat jatkossa toimia esim. promo-keinoja tai niitä voisi jaella kuulioille yhtyeiden keikoilla.

Gartnerin mukaan levy-yhtiöiden pitäisi tarjota kuluttajille useita erilaisia jakelumalleja, koska kuluttajat haluavat erilaisia vaihtoehtoja musiikin hankkimiseen ja kuunteluun. Levy-yhtiöiden tulisi tutkimusyhtiön mukaan tarjota kattavia ja joustavia lisensointiehtoja eri tahoille, jotta musiikkia saadaan tarjottua kuluttajille mahdollisimman monessa eri paikassa ja täten levy-yhtiöiden omistama musiikki saadaan tuottamaan myös online-aikakaudella.

3 KOMMENTTIA

Aunustico1/3

Levy-yhtiöiden pitäisi panostaa laadukkaaseen sisältöön ja tarjota sitä kuluttajille. Suotta sitä paskaa myymään monilla hienoilla eri jakelumalleilla. Paskaa ostaa vian ne, ketkä sitä pelloille levittää.

Itse ostan vain laadukasta sisältöä. Ja kun ostan musiikkia, ostan sen CD:n tai LP:n muodossa!

epr2/3

Eipä vuoden 1980 jälkeen juurikaan muuta ole tehty, kuin tuota paskaa, jota en latais edes ilmaiseksi netistä. Vaikka poikkeuksia aina joskus tulee, kuten Ac/Dc black ice, sen kehtais vaikka joululahjaksi ostaa.

kixxor3/3

ei cd-levyt mihinkään ole häviämässä, ehkä niiden kysyntä on nykyaikana vähentynyt koska ihmiset lataavat musiikkinsa netistä laillisesti (tai sitten ei niin laillisesti). Konkreettinen mediaformaatti ei ole mihinkään häviämässä vielä pitkään aikaan. Joskus tulevaisuudessa on varmaankin kaikki musiikki pelkästään digitaalisessa muodossa ,mutta sen aika ei ole vielä pitkään aikaan. Itse ostan cd-levyjä kyllä, minusta on hienoa kun levyn saa konkreettisesti käsiinsä, ettei se ole vain kovalevyllä tai ipodissa.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT