AfterDawn logo

EMA haluaisi estää pelien ja DVD-elokuvien varkaudet erillisellä tuoteaktivoinnilla

Kaarlo Räihä Kaarlo Räihä
10 kommenttia

Viihde-elektroniikan jälleenmyyjiä kansainvälisesti edustava Entertainment Merchants Association (EMA) haluaisi muuttaa tietokone- ja konsolipelien myyntitapaa, jotta alan kokemat varkauksiin ja näpistyksiin liittyvät ongelmat saataisiin estettyä.

EMA:n Project Lazarus -koodinimellä kulkevan hankkeen tarkoitus on lisätä tuotteisiin kaupassa tehtävä fyysinen aktivointi, joka onnistuu ainoastaan tuotteen ostamisen jälkeen. Täten liikkeistä luvatta ulosvietyjä tuotteita ei voisi käyttää lainkaan, jolloin varkauksien ja näpistyksien määrän pitäisi laskea selvästi.

EMA ei ole vielä selventänyt tarkalleen miten aktivointi toimii, mutta ideaa on verrattu joidenkin vaatekauppojen käyttämiin väripanoksiin, joiden poistaminen vaatteista epävirallisin keinoin sotkee luvattomasti kaupoista viedyt vaatteet käyttökelvottomiksi. EMA selvittää parhaillaan mahdollisia vaihtoehtoja jälleenmyyjien ja pelivalmistajien kanssa, mutta aktivointien on tarkoitus toimia internetin kautta, jolloin varkauksien lisäksi voidaan estää pelien luvattomat ennakkomyynnit, koska pelien aktivoiminen voidaan aloittaa vastaa tietyn päivämäärän jälkeen.


Pelien lisäksi samaa aktivointia voisi käyttää myös DVD- ja Blu-ray-elokuvissa.

Tavallisissa liikkeissä asioiville kuluttajille muutoksen ei pitäisi tuoda ongelmia, sillä liikkeessä tehdyn aktivoinnin jälkeen tuote vastaa täysin nykyisiä tuotteita, joten ostamansa elokuvan tai pelin voi esim. myydä normaalisti eteenpäin.

EMA ei ole kuitenkaan ottanut kantaa siihen, miten internetin tai postimyymälöiden kautta myytyjen tuotteiden kohdalla tullaan toimimaan. Näissä tapauksissa tuotteen aktivoinnista vastaa todennäköisesti tuotteen myynyt taho, jolloin kuluttajan ei tarvitse kiikuttaa postin kautta toimitettua peliä lähimpään aktivointipisteeseen.

Aktivointien myötä tuotteen julkaisseen tahon olisi aiempaa helpompi seurata tuotteiden tarkkoja myyntilukuja. Jokaiselle tuotteelle voitaisiin myös antaa uniikki tunniste, joka voisi tarvittaessa toimia pelin tuoteavaimena, jolloin olisi mahdollista tehdä niin, ettei aktivoimattoman pelin tuoteavain toimisi lainkaan. Uniikin tunnisteen avulla peleissä käytettävää mainontaa olisi myös helpompi kohdentaa, sillä tietty kauppa voisi kohdentaa mainonnan kaikkiin niihin pelaajiin, jotka pelaavat kyseisestä liikkeestä ostettuja pelejä.

10 KOMMENTTIA

superkick1/10

Voisivat keskittyä ennemmin nettipiratismiin kuin häiritä oikeasti kaupasta ostavia ihmisiä..

EVGA2/10

Siis aivan naurettavaa...
Usein jo ennen kuin joku peli tulee kauppoihin on se jo sitä ennen piraatti versiona saatavana ja "Fixit" tehty että voi pelata.
Ei auta yhtään tälläiset systeemit.

pitokokka3/10

Ketä EMA edustaa.? Tuskin peruskauppiaita, joiden työ vaikeutuu ja pitää investoida uusiin laitteisiin.

En oikein usko, että tuotteen fyysinen varastaminen on tällä hetkellä suuri ongelma. Järjestelmällä saadaan kauppiaat tiukemmin hintakartelliin. Voidaanko järjestelmällä mm. estää/vaikeuttaa tuotteiden ostoa ohi virallisen tukkuportaan?

Toinen asia mitä pidän mahdollisena on se, että saadaan vanhat tuotteet tehokkaammin pois kuin nykyisin. Järjestelmään voidaan syöttää viimeinen aktivointipäivämäärä. Mikään ei syö tehokkaammin katteita kuin se, että asiakas valitsee parivuotta vanhan NHL version kympillä sen sijaan, että ostaisi 70 e maksavan uusimman version.

Viihdeteollisuus haluaisi myydä saman tuotteen uudelleen ja uudelleen sekä saada mahdollisemman suuret katteet. Optimitilanne on se, että tuotteet ostetaan verkosta ja sen joutuu ostamaan uudelleen esim. tietyn ajan jälkeen taikka esim. tallennusvälineen rikkoutuessa/vaihtuessa. Onneksi kulutustottumukset ovat perinteisiä ja fyysinen paketti on yksi valintaperuste.

JBluesP4/10

"EMA ei ole vielä selventänyt tarkalleen miten aktivointi toimii, mutta ideaa" - Niinpä niin ...

Noh, jos tuo aktivointi poistaa koneelle asentuvat kopiointiestot, niin sehän on itse asiassa huomattava parannus nykytilanteeseen, kuten myös tuo käytetyn tuotteen vapaa jälleenmyynti eli siitä vaan.

Mitä itse suojaukseen tulee, niin kaikki ohjelmalliset suojaukset ovat aina kierrettävissä, se on asia joka ei muutu mihinkään, ja EMA:n aiemmin hehkuttaman TPM-sirunkin saa unohtaa, sillä esim. Intel'in uusimmista Extreme-sarjan emoista ko. sirua ei löydy vaikka ne on tarkoitettu nimenomaan pelaamiseen; ko. siru löytyy mm. executive-sarjan emoista jotka on tarkoitettu lähinnä hyötyohjelmakäyttöön, joka on varsin mielenkiintoinen asia kun kyseessä on nimenomaan Intel.

trevil5/10

loisto systeemi jos sais noin ruusuisena toimimaan.

Aunustico6/10

Enpä ole koskaan saanut käsiini yhtään varastettua peliä tai piraattilevyä, joten aktivointi lienee tuhra idea. Pikkulapsikin osaa jo ladata vertaisverkosta pelin kuin pelin, jossa on jokseenkin toimiva crack tai muu fixaus, jolla peli toimii loistavasti.

Taitaa EMA olla vain halukas myymään kehittelemäänsä suojausta ja saada siitä isot rahat, ennen kuin kukaan huomaa, miten turha suojaus lopun perin oli.

IhQnObO7/10

Ja tuonkin joku nörtti kiertäisi helpolla.

ALIS1238/10

Sanoisin että ei ole pelien varastamista vastaan suunniteltu suojaus vaan lähinnä myyjien kontrolloimiseen. Jos haluaisivat niin voisivat esim. julkaista pelin vain yhdessä maassa ja sulkevat aktivoinnin muilta niin pitkäksi aikaa kuin haluavat. Tai sitten joku jos yrittää myydä liian aikaisin tai liian halvalla niin ei muuta ku aktivoinnit pois vaan niin myyjän on pakko totella tai tuote on hyödytön.

Tässä herää taas kysymys, mitä sitten kun aktivointi ei onnistukkaan nettiyhyden katkettua tai aktivointipalvelimen vian takia? Jääkö asiakkailta sitten tavarat ostamatta kaupasta vai saavatko aktivoimattoman tuotteen mukaan jota eivät sitten voi käyttää? Ja mitä tapahtuu kun typerät mediajättiläiset menevät nurin, onko kaikki heidän jälleenmyyjille myymät tavarat hyödyttömiä koska ei ole enää aktivointipalvelinta? Ja vielä viimeiseksi, laittamalla tuollaisen turhan ominaisuuden konsolipeleihin menettävät aika ison osan asiakkaistaan, koska tuon systeemin toiminnan kannalta on peli aktivoitava uudestaan netin kautta. Ja tietääkseni useimmilla konsolipelaajilla ei taida olla nettiä hommattuna vain konsolia varten koska siitä ei ole vielä mitään suurempaa iloa, päivitysten ja joidenkin moninpelien lisäksi. Luulisin että vieläkin aika iso osa konsolipelaajista ovat lähinnä yksinpelaajia tai pelaavat kaverin kanssa kahdella ohjaimella eikä netin kautta.

Lainaus:

kaupassa tehtävä fyysinen aktivointi

Tarkemmin luettuna eihän tuo välttämättä nettiä tarvi, en kyllä ymmärrä miten tekevät fyysisen käytöneston esim. dvd levyyn.

4HeNE9/10

Lainaus:

Tarkemmin luettuna eihän tuo välttämättä nettiä tarvi, en kyllä ymmärrä miten tekevät fyysisen käytöneston esim. dvd levyyn.

Mahdollisesti sellainen vastaava "luiska", jollaisia Makuunissa on käytössä. Tosin tämä ei ainoastaan aiheuta hälytystä, vaan poistettaessa väärin tekisi mukavat naarmut levyn alapintaan ja näin tuhoaisi levyn lukukelvottomaksi.

robsku10/10

Kaksi mahdottomaksi uskomaani tavoitetta:

1. Suojaus joka pystyy estämään piratisoinnin
2. Jälkimmäisen onnistumisesta riippumatta toteutus joka ei aiheuttaisi minkäänlaista haittaa laillisen version ostaneelle.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT