--->
AfterDawn logo

Napster avasi DRM-vapaan musiikkikaupan 6 miljoonalla kappaleella

Kaarlo Räihä Kaarlo Räihä
2 kommenttia

Aikoinaan P2P-ohjelmana toiminut Napster tarjosi kuluttajille 2000-luvun alkupuolella suuren määrän DRM-vapaata musiikkia MP3-tiedostoina, mutta tekijänoikeudellisten ongelmien takia kyseinen P2P-verkko suljettiin ja Napster muuttui muutamien käänteiden jälkeen lailliseksi digitaaliseksi musiikkikaupaksi. Tämän vuoden tammikuussa Napster lupasi aloittaa DRM-vapaan musiikin myymisen ja nyt Napster on palannut ainakin kappalemäärissä mitattuna DRM-vapaan musiikin kärkipaikalle, sillä Napster Inc. aloitti tänään DRM-vapaiden MP3-kappaleiden kauppaamisen DRM-suojatun sisällön ohella.

DRM-vapaiden MP3-kappaleiden tarjonta on markkinoiden laajin, sillä Napsterin valikoimista löytyy yli 6 miljoonaa DRM-vapaata musiikkikappaletta. Kaupasta voi ostaa musiikkia kaikilta suurilta levy-yhtiöiltä ja valikoimista löytyy myös valtavasti pienempien levy-yhtiöiden tarjontaa. Yksittäisen kappaleen hinta on 0,99 dollaria ja albumeiden hinnat alkavat puolestaan 9,95 dollarista. Monien muiden mediakauppojen tapaan Napsterin DRM-vapaata musiikkia voivat ostaa ainoastaan Yhdysvalloissa asuvat kuluttajat.

MAINOS


Napsterin toimitusjohtaja Chris Gorog oli iloinen siitä, että yritys voi vihdoinkin tarjota DRM-vapaata musiikkia kuluttajille. DRM-vapaan musiikin yleistyminen auttaa Gorogin mukaan Napsterin lisäksi koko digitaalisen musiikin alaa. Gorog uskoo kuitenkin, että tulevaisuudessa kuluttajat suosivat yhä enemmän tilausmaksullisia musiikkipalveluita, kuten Nokian Comes with Musicin -konseptia, jossa kuluttaja pääsee käsiksi rajoittamattomaan musiikkitarjontaan. Tämän vuoksi Napster jatkaa edelleen DRM-suojauksia käyttävän kuukausimaksullisen musiikkipalvelun tarjoamista kuluttajilleen. Napsterilla oli maaliskuun lopulla noin 760 000 kuukausimaksullisen tilauspalvelun käyttäjää.

Napsterin kamppailu kuluttajista ei tule kuitenkaan olemaan helppoa, sillä Applen iTunes hallitsee yli 70 prosenttia digitaalisten musiikkikauppojen markkinoista Yhdysvalloissa. Enderle Groupin analyytikko Rob Enderle uskoo, että Napster kilpailee erityisesti Amazonin musiikkikaupan kanssa samoista asiakkaista. Enderlen mukaan Napsterilla on tässä kilpailussa selvä etu brändin ja musiikkikeskeisyyden ansiosta.

2 KOMMENTTIA

Kaakatus1/2

Kuulostaa hyvältä, eikä hintakaan ole muihin nähden paha. Toivottavasti birate on jossain 200:n paremmalla puolella.

rkan2/2

Yhdysvallat...Yhdysvallat...Yhdysvallat...Yhdysvallat... Eurooppakin on keksitty.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Roborock-robotti-imureille Matter-päivitys - mahdollistaa robottien ohjauksen yhteensopivissa järjestelmissä

AfterDawn

Analyytikkofirma: Jos YouTube olisi oma firmansa, sen arvo olisi käsittämättömän kova

AfterDawn

Garminin vívoactive 6 -älykellossa on kirkkaampi AMOLED-näyttö ja älyherätys

Puhelinvertailu

Nintendo Switch 2 - Tiedot julki, tällainen se on ja Suomen hinta

AfterDawn

Trumpin tullit: Nintendo perui Switch 2 -konsolin ennakkotilaukset Yhdysvalloissa - hinta uhkaa nousta reilusti

AfterDawn

Microsoft julkaisi sen ohjelmiston lähdekoodin, mistä koko Microsoft aikoinaan syntyi 50 vuotta sitten

AfterDawn

Kameran ja näytön voi nyt jakaa Gemini Livelle - tekoäly auttaa näkemänsä perusteella

Puhelinvertailu

Trumpin tullit voivat nostaa mm. iPhonejen hintoja käsittämättömän paljon Yhdysvalloissa

AfterDawn

Verkkosivustot hukkuvat tekoälybottien liikenteeseen - Wikipedia vaikeuksissa, 65% kaikesta liikenteestä tekoälybotteja

AfterDawn

Powered by HIGH.FI

Powered by HIGH.FI
Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki