--->
AfterDawn logo

Amazon.com ja Pepsi MP3-mainossopimukseen

Ilkka Ketola Ilkka Ketola
4 kommenttia

Amazon.com ja Pepsi vahvistivat maanantaina yhteisestä mainoskampanjasta, joka potkaistaan käyntiin huippusuositussa Super Bowl -tapahtumassa helmikuun alussa. Kampanjan aikana yhdysvaltalaiset kuluttajat voivat kerätä Pepsi-pulloista pisteitä, joita tarpeeksi keräämällä voi lunastaa itselleen MP3-kappaleen tai muuta tavaraa Amazonin verkkokaupasta.

Viidestä pullonkorkista kertyy tarpeeksi pisteitä yhden kappaleen lataamiseen. Pepsi kertoi varanneensa kampanjaan 4 miljardia pulloa, joten ilmaisia latauksia kertyy teoriassa 800 miljoonaa.

Kampanjaan osallistuvat levy-yhtiöistä Sony BMG, EMI aj Warner Music Group sekä useita pieniä levy-yhtiöitä. Universal Music Group jää ainoana suurena levy-yhtiönä kampanjan ulkopuolelle.

Kampanjalla Amazon haastaa vahvasti Applen iTunes-musiikkikaupan sen omin asein. Apple veti läpi vastaavan Super Bowl -mainoskampanjan Pepsin kanssa vuonna 2004, ja osittain kampanjan ansiosta iTunes nousi nykyiseen suosioonsa. Applen musiikkikaupalla on 70 prosentin siivu digitaalisen musiikin markkinoista.


Merkittävin ero Amazonin MP3-kaupan ja Applen iTunes-verkkokaupan välillä on se, että Amazonissa kaikki myytävä musiikki on kopiosuojaamatonta eli DRM-vapaata. Amazonista ostettu musiikki on siis kuunneltavissa millä tahansa MP3-soittimella ja tietokoneen toisto-ohjelmalla sekä vapaasti kopioitavissa koneesta ja laitteesta toiseen.

Amazonilla vaikuttaa olevan nyt kaikki mahdollisuudet nousta iTunesin rinnalle ja sen ohi. Yhtiön verkkokauppa on tällä hetkellä ainoa, joka tarjoaa DRM-vapaata musiikkia kaikilta neljältä suurelta levy-yhtiöltä, joiden talliin kuuluu käytännössä kaikki suositut pop-artistit. ITunesin valikoimissa on musiikkia kaikilta levy-yhtiöiltä, mutta DRM-suojaamatonta musiikkia on ainoastaan yhdeltä suurelta levy-yhtiöltä, EMI:ltä.

Apple kyllä haluaisi muidenkin levy-yhtiöiden tarjonnan mukaan suojaamattomana musiikkina, mutta yhtiö ei ole päässyt sopimukseen musiikkiteollisuuden kanssa. Levy-yhtiöt ovat kyllästyneet Applen vahvaan markkina-asemaan ja sanelupolitiikkaan, etenkin kun iTunesin vahva kasvu ei ole kuitenkaan riittänyt paikkaamaan pudonneita CD-myyntilukuja. Levy-yhtiöt haluavatkin tietoisesti horjuttaa iTunesin valta-asemaa markkinoilla ja kokeilla uusia keinoja myynnin piristämiseen.

Mainoskampanja Amazonin kanssa istuu Pepsin imagoon nasevasti, sillä yksi yhtiön iskulauseista on korostaa valinnanvapautta. Tuota iskulausetta vapaasti kopioitavissa ja käytettävissä oleva DRM-suojaamaton musiikki korostaa loistavasti.

Lähteet:
Internet News
BetaNews
AP

4 KOMMENTTIA

Aunustico1/4

Lainaus:

Levy-yhtiöt haluavatkin tietoisesti horjuttaa iTunesin valta-asemaa markkinoilla ja kokeilla uusia keinoja myynnin piristämiseen.

Markkinointikeinot ja kilpaulun edistäminen/kilpailuun pakottaminen on aina niin mielen kiintoista. Applen alkaa olla pakko keksiä ja kehittää jotakin mullistavaa Levy-yhtiöiden mieliksi. Ja kilpailijoiden on vastattava. Ja toivottavasti tässä saavutetaan lisää etuja myös kuluttajille, eikä vain levy-yhtiöille.

Raattis2/4

Mikä tässä levy-yhtiöiden iTunesin DRM-kiristyksessä eroaa siitä käytöksestä, jonka vuoksi Intel on nyt oikeudessa? Hankaloitetaan lopullisia tuotteita myyvien tahojen toimintaa.

zipzap3/4

poistettu

375H&H4/4

Voi kiesus, kun ostaa ylihinnalla sokeroitua vettä niin pääsee lataamaan mp3-kappaleita.

No toisaalta loistavasti suunniteltu mainoskampanja joka soveltuu loistavasti maailman lihavimpaa maahan, jossa jo teinit sairastavat aikuisiän diabetesta (entinen vanhuusiän diabetes).

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki