AfterDawn logo

Amazon.com ja Pepsi MP3-mainossopimukseen

Ilkka Ketola Ilkka Ketola
4 kommenttia

Amazon.com ja Pepsi vahvistivat maanantaina yhteisestä mainoskampanjasta, joka potkaistaan käyntiin huippusuositussa Super Bowl -tapahtumassa helmikuun alussa. Kampanjan aikana yhdysvaltalaiset kuluttajat voivat kerätä Pepsi-pulloista pisteitä, joita tarpeeksi keräämällä voi lunastaa itselleen MP3-kappaleen tai muuta tavaraa Amazonin verkkokaupasta.

Viidestä pullonkorkista kertyy tarpeeksi pisteitä yhden kappaleen lataamiseen. Pepsi kertoi varanneensa kampanjaan 4 miljardia pulloa, joten ilmaisia latauksia kertyy teoriassa 800 miljoonaa.

Kampanjaan osallistuvat levy-yhtiöistä Sony BMG, EMI aj Warner Music Group sekä useita pieniä levy-yhtiöitä. Universal Music Group jää ainoana suurena levy-yhtiönä kampanjan ulkopuolelle.

Kampanjalla Amazon haastaa vahvasti Applen iTunes-musiikkikaupan sen omin asein. Apple veti läpi vastaavan Super Bowl -mainoskampanjan Pepsin kanssa vuonna 2004, ja osittain kampanjan ansiosta iTunes nousi nykyiseen suosioonsa. Applen musiikkikaupalla on 70 prosentin siivu digitaalisen musiikin markkinoista.


Merkittävin ero Amazonin MP3-kaupan ja Applen iTunes-verkkokaupan välillä on se, että Amazonissa kaikki myytävä musiikki on kopiosuojaamatonta eli DRM-vapaata. Amazonista ostettu musiikki on siis kuunneltavissa millä tahansa MP3-soittimella ja tietokoneen toisto-ohjelmalla sekä vapaasti kopioitavissa koneesta ja laitteesta toiseen.

Amazonilla vaikuttaa olevan nyt kaikki mahdollisuudet nousta iTunesin rinnalle ja sen ohi. Yhtiön verkkokauppa on tällä hetkellä ainoa, joka tarjoaa DRM-vapaata musiikkia kaikilta neljältä suurelta levy-yhtiöltä, joiden talliin kuuluu käytännössä kaikki suositut pop-artistit. ITunesin valikoimissa on musiikkia kaikilta levy-yhtiöiltä, mutta DRM-suojaamatonta musiikkia on ainoastaan yhdeltä suurelta levy-yhtiöltä, EMI:ltä.

Apple kyllä haluaisi muidenkin levy-yhtiöiden tarjonnan mukaan suojaamattomana musiikkina, mutta yhtiö ei ole päässyt sopimukseen musiikkiteollisuuden kanssa. Levy-yhtiöt ovat kyllästyneet Applen vahvaan markkina-asemaan ja sanelupolitiikkaan, etenkin kun iTunesin vahva kasvu ei ole kuitenkaan riittänyt paikkaamaan pudonneita CD-myyntilukuja. Levy-yhtiöt haluavatkin tietoisesti horjuttaa iTunesin valta-asemaa markkinoilla ja kokeilla uusia keinoja myynnin piristämiseen.

Mainoskampanja Amazonin kanssa istuu Pepsin imagoon nasevasti, sillä yksi yhtiön iskulauseista on korostaa valinnanvapautta. Tuota iskulausetta vapaasti kopioitavissa ja käytettävissä oleva DRM-suojaamaton musiikki korostaa loistavasti.

Lähteet:
Internet News
BetaNews
AP

4 KOMMENTTIA

Aunustico1/4

Lainaus:

Levy-yhtiöt haluavatkin tietoisesti horjuttaa iTunesin valta-asemaa markkinoilla ja kokeilla uusia keinoja myynnin piristämiseen.

Markkinointikeinot ja kilpaulun edistäminen/kilpailuun pakottaminen on aina niin mielen kiintoista. Applen alkaa olla pakko keksiä ja kehittää jotakin mullistavaa Levy-yhtiöiden mieliksi. Ja kilpailijoiden on vastattava. Ja toivottavasti tässä saavutetaan lisää etuja myös kuluttajille, eikä vain levy-yhtiöille.

Raattis2/4

Mikä tässä levy-yhtiöiden iTunesin DRM-kiristyksessä eroaa siitä käytöksestä, jonka vuoksi Intel on nyt oikeudessa? Hankaloitetaan lopullisia tuotteita myyvien tahojen toimintaa.

zipzap3/4

poistettu

375H&H4/4

Voi kiesus, kun ostaa ylihinnalla sokeroitua vettä niin pääsee lataamaan mp3-kappaleita.

No toisaalta loistavasti suunniteltu mainoskampanja joka soveltuu loistavasti maailman lihavimpaa maahan, jossa jo teinit sairastavat aikuisiän diabetesta (entinen vanhuusiän diabetes).

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT