AfterDawn logo

Microsoftin tuleva peli vaatii 200Mbps nettiyhteyden

Petteri Pyyny Petteri Pyyny
1 kommentti

Enää ei riitä edes se, että omistaa kaupungin kovimman peli-PC:n, josta löytyy tuorein suoritin, läjä käyttömuistia ja tehokkain näytönohjain.

Ehei. Nyt nettiyhteydenkin on pakko olla timanttisessa kunnossa.

Maailman suosituin lentosimulaattoripeli, yhdenlaiseksi legendaksi muodostunut Microsoft Flight Simulator uudistuu piakkoin, kun pelin uusin versio, Microsoft Flight Simulator 2024 julkaistaan marraskuun puolivälissä.

Sen laitteistovaatimukset ovat jo järisyttävän kovat itsessään: parhaaseen pelikokemukseen päästäkseen käyttömuistia (RAM) pitäisi olla 64 gigatavua ja näytönohjaimen pitäisi olla vähintään GeForce RTX 4080 tai AMD Radeon RX 7900 XT.

Asennustilaa peli kuitenkin tarvitsee "yllättävän vähän", vain 30 gigatavua. Edellinen pelin versio vaati SSD:ltä hulppeat 130 gigatavua, kaikkien karttojen kanssa yli 400 gigatavua.

Mutta tässä piileekin tulevan uutuuden jippo: peli lataa käytännössä kaikki maisemat lennosta (heh..), pelin edetessä ja pilotin suunnatessa uusiin maisemiin.

Maisemia ei kuitenkaan ladata perinteisellä tavalla pelaajan tietokoneelle, vaan Microsoft hyödyntää tässä viime vuosina saamiaan oppeja pelien suoratoistosta. Eli kaikki maisemat latautuvat Microsoftin palvelimilta, tavallaan suoratoistettuina ja valmiiksi "renderöityinä".

Ja tässä piileekin sitten se sudenkuoppa: lennellessään kaupunkien lähistöllä, peli lataa (tarkimmilla grafiikka-asetuksilla) dataa 100 Mbps nopeudella eli syö kokonaan tyypillisen kerrostaloasunnon kiinteistöliittymän tarjolla olevan kaistan.

Ja sekään ei riitä, sillä eniten yksityiskohtia sisältävissä maisemissa dataa liikkuu netin yli hurjat 180 Mbps. Maaseudun tai meren yli lennellessä - tarkimmillakin asetuksilla - kaistan tarve tipahtaa merkittävästi pienemmäksi, ollen noin 10 Mbps. Kymmenen vuoden takainen "kehityksen pitääkin kehittyä" -artikkelimme avaa tätä syyn ja seurauksen ketjua edelleen mainiosti.

Pelailu suurinta kaistaa vaativissa maisemissa saattaisi ladata dataa palvelimilta päin siis noin 80 gigatavun verran. Kyseessä on toki vasta pelin esiversio, joten valmis peli saattaa olla hieman maltillisempi kaistankulutuksen osalta.

Alla pelin esiversion kanssa tehtyjä kaistankulutuksen mittauksia:


Microsoft Flight Simulator 2024 vaikuttaa kuitenkin ensimmäiseltä merkittävältä poikkeukselta oppaaseemme, jossa käsitellään sitä miten nopea nettiyhteys tarvitaan pelaamiseen.

Samalla tuleva lentelypeli on myös mainio muistutus siitä, että teknologia kehittyy usein niin, että ensin yleistyy jokin, josta ihmetellään "mihin tätä tarvitaan" - ja sitten sille keksitään käyttöä.

Eli vaikkapa nettiyhteyksien nopeutumista 100/10 tasoisista nykyisiin gigabitin valokuituliittymiin ihmeteltiin vielä jokunen vuosi useankin kommentoijan toimesta järjettömänä - mutta nyt niille supernopeille nettiyhteyksille onkin syntynyt taas käyttökohteita.

Microsoft Flight Simulator 2024 julkaistaan 19.11.2024 PC:lle ja Xbox S|X:lle.

1 KOMMENTTI

keskonen1/1

Nyt pitäisi enää tietää, miten se palvelinpää kestää N x 180 Mbps liikennettä. Tai sitten kyseessä on demo ja lopullinen kaistankulutus on kertaluokkaa kohtuullisempi.

Haluatko kommentoida tätä artikkelia?
Kirjaudu sisään tai Luo uusi käyttäjätunnus.

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki