Elokuussa se tapahtui: Täyssähköautojen rekisteröinnit ohittivat bensamoottorien ja hybridien yhteenlasketunkin määrän
Suomen automarkkina on kiihdyttämässä todella hurjalla vauhdilla kohti täyssähköautoja. Vielä elokuussa 2022 bensiiniautoja rekisteröitiin enemmän kuin täyssähköautoja - ja bensiiniautojen ja ei-ladattavien bensiini-hybridiautojen yhteenlaskettu määrä oli yli kaksinkertainen täyssähköautoihin nähden.
Mutta elokuussa 2023 tilanne on muuttunut jo täydellisesti ja kyseinen kuukausi oli ensimmäinen kerta Suomessa, kun täyssähköautojen ensirekisteröinnit ylittivät bensiiniautojen ja ei-ladattavien bensiini-hybridiautojen yhteenlasketutkin rekisteröintimäärät.
Autoalan tiedotuskeskuksen keräämien tilastojen mukaan elokuussa 2023 Suomessa ensirekisteröitiin 7823 henkilöautoa. Niistä täyssähköisiä autoja oli 39,5% (2812kpl). Pelkällä bensiinillä kulkevia polttomoottoriautoja rekisteröitiin 1030 kappaletta (13,2%). Ei-ladattavien bensiini-hybridiautojen rekisteröintejä oli puolestaan 1748 kappaletta (22,3%).
Ladattavat bensiini-hybridit ("plugarihybridit") olivat toiseksi suosituin käyttövoima ensirekisteröidyissä autoissa: niitä rekisteröitiin 1751 kappaletta eli noin 22,4% kaikista autoista.
Kaikki muut henkilöautojen käyttövoimat olivat lähinnä marginaalisia: diesel-autoja rekisteröitiin 385 kappaletta (4,9%), ladattavia diesel-hybridejä 17 kpl (0,2%), ei-ladattavia diesel-hybridejä 49 kpl (0,6%) ja kaasuautoja 31 kpl (0,4%). Vety- ja etanoliautoja ei rekisteröity elokuussa ensimmäistäkään.
Myös käytettynä maahantuotujen autojen osalta sähköautojen ja ladattavien hybridien osuus on roimassa kasvussa. Traficomin alkuvuoden tilastojen mukaan täyssähköautot ja ladattavat hybridit kattoivat reilusti yli puolet kaikista maahantuoduista autoista.
Euroopan Unioni pääsi sopimukseen alkuvuodesta siitä, että EU:n alueella kielletään kokonaan fosiilisia polttoaineita käyttävät uudet autot vuodesta 2035 alkaen. Autojen tekniikka voi sinänsä olla mitä tahansa: myös bio-pohjaisia polttoaineita käyttävät polttomoottoriautot ilmeisesti säilyvät valikoimassa, samoin biokaasua käyttävät kaasuautot. Mutta kuluttajat vaikuttavat valinneen lompakollaan jo nyt suunnan, mihin markkina on menossa - myös Suomessa.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT