--->
AfterDawn logo

Yhdysvaltain senaatilta hurja ehdotus: Facebookin ja Googlen arvokkaimmat osat pilkotaan

Petteri Pyyny Petteri Pyyny
1 kommentti

Facebook ja Google eivät oikeasti ole sosiaalisen median palvelu ja hakukone. Ehei. Niiden oikea ydinliiketoiminta on mainosmyynti. Se on niiden koko liiketoiminnan ydin, kaiken keskiössä oleva moottori. Sosiaalinen media ja hakukone ovat vain työkalut, joilla varsinaista ydinliiketoimintaa - mainosmyyntiä - pusketaan tehokkaammaksi.

Molemmat teknologiajätit ovat olleet viranomaisten silmätikkuina sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa jo vuosien ajan. Yhteensä yhtiöt kontrolloivat jo valtavaa osaa koko maailman mainonnan liikevaihdosta ja osuus on kasvanut vuosi vuoden jälkeen.

Nyt Yhdysvaltain senaatissa on etenemässä lainsäädäntö, jolla on tukea sekä senaatin demokraateilta että republikaaneilta. Ja lakiesityksen tarkoitus on osua jättejä paikkaan, jossa se sattuisi kaikkein eniten: mainosmyyntiin.

Molemmat yhtiöt ovat rakentaneet itselleen kieroutuneen roolin mainosmarkkinalla, jossa ne tarjoavat sekä mainostilan ostoon että mainostilan myyntiin tarkoitettuja palveluita sekä mainostajille että sisällöntuottajille. Lisäksi molemmat yhtiöt ovat samalla myös maailman suurimmat mainosteknologian toimijat.

MAINOS


Uusi lakiesitys kieltäisi yli 20 miljardin dollarin liikevaihdolla toimivia yrityksiä toimimasta useammassa kuin yhdessä roolissa mainosbisneksessä. Esimerkiksi Googlen pitäisi siis myydä mainosteknologiansa, Google AdSense, Google AdWords, ohjelmallisen ostamisen alustansa ja suurille mainostajille tarkoitetut ratkaisunsa - ja yhtiö saisi pitää niistä itsellään vain yhden.

Samoin Facebook ei voisi enää tarjota mainonnan ostoon työkaluja suoraan mainostajille - tai sitten sen pitäisi myydä jokin muu osa mainosketjustaan.

Kun Google toimii samaan aikaan sekä mainostilan ostajana että myyjänä - ja samalla omistaa myös mainosten jakeluun tarkoitetun mainosten välityspalvelun, tilanne antaa yhtiölle epäreilun kilpailuedun muihin alan toimijoihin nähden.

-senaattori Mike Lee

Lakiesitys on nimeltään The Competition and Transparency in Digital Advertising Act ja se on tuotu jo senaatin käsiteltäväksi. Asiasta uutisoi mm. Wall Street Journal (maksumuuri).

1 KOMMENTTI

keskonen1/1

1) Tämmöinen liikevaihtoraja on tuomittu epäonnistumaan, täysin keinotekoinen tapa yrittää saada eri pelureille eri sääntöjä.
2) Tottakai mainonnan myyjän täytyy myös ostaa (sisältöä) aivan kuten paperitehtaan pitää ostaa sellua.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Kotimainen pelimedia pienenee: Pelaaja-lehti lakkautetaan

AfterDawn

Kiinan teknologiafirmat julkistivat kilpailijan HDMI:lle - GPMI tukee 8K-tarkkuuden kuvaa

AfterDawn

Kameran ja näytön voi nyt jakaa Gemini Livelle - tekoäly auttaa näkemänsä perusteella

Puhelinvertailu

Kaksi läppärivalmistajaa keskeytti tietokoneidensa myynnit Yhdysvalloissa - tullien takia hinnoittelu on mahdotonta

AfterDawn

Verkkosivustot hukkuvat tekoälybottien liikenteeseen - Wikipedia vaikeuksissa, 65% kaikesta liikenteestä tekoälybotteja

AfterDawn

Nyt se tapahtui: Linkkivero iski Suomeen - Amppareiden kilpailija suljettiin, Kopiosto vaati rahaa otsikoista

AfterDawn

Osuuspankin verkkopankki, mobiilipankki ja tunnistautuminen ovat nurin

AfterDawn

Polarnode rakentamassa Nokian kaupungin alueelle usean sadan miljoonan euron datakeskusta

AfterDawn

Digita päättää maksu-tv-lähetykset antenni-tv-verkossa

AfterDawn

Powered by HIGH.FI

Powered by HIGH.FI
Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki