Osta televisio halvemmalla, katso valikoissa mainoksia - LG:n uusi idea
Yksi maailman suurimmista TV-valmistajista, korealainen LG, on käyttänyt jo vuosien ajan webOS-käyttöjärjestelmää älytelevisioidensa alustana. Nyt yhtiö on kuitenkin julkaissut täysin uuden käyttöjärjestelmän.
Uusi River OS julkistettiin viime viikolla, mutta konseptista on tihkunut äärimmäisen vähän mitään kunnollista tietoa. Vaikuttaa siltä, että uusi River OS ei varsinaisesti korvaa nykyistä webOS:ää, vaan tulee sen rinnalle, LG:n toiseksi televisioiden käyttöjärjestelmäksi.
LG:n tiedotuksessa River OS:n tiedotteen pukkasi ulos LG Ads Solutions-yksikkö, joka keskittyy nimensä mukaisesti nimenomaan mainontaan. Tiedotteesta pureskelemalla irtoaa sen verran, että uusi River OS -käyttöjärjestelmä on tarkoitus tuoda alkuvaiheessa ainoastaan Intiassa myytäviin televisioihin.
River OS vaikuttaa olevan erilaisten suoratoistopalveluiden sisältöjä esiin nostava käyttöliittymä, johon LG toivoo myyvänsä mainostilaa Netflixille, Amazonille ja muille alan toimijoille. Eli kun käyttäjä avaa River OS:n valikon, esiin aukeaa maksettuja nostoja eri suoratoistopalvelusta, joissa kehotetaan katsomaan juuri tiettyä sarjaa tai leffaa.
Lisäksi River OS:ssa on myös sisällön suositukseen pohjautuvaa logiikkaa, jolla LG pyrkii erottumaan muista toimijoista: haiskahtaa paljon siltä, että LG haluaa napata itselleen siivun nykyisten suoratoistopalveluiden käyttöliittymästä: eli jatkossa kuluttaja ei vain avaisi telkkaristaan Netflix-sovellusta, vaan valitsisi haluamansa sisällön jo suoraan television omasta valikosta - olipa sisältö sitten Netflixistä, Amazonista tai vaikkapa Yle Areenasta.
Tiedotteen mukaan River OS olisi ensisijaisesti muille kuin LG:n omille televisioille tarkoitettu käyttöjärjestelmä. Eli tarkoitus lienee kosiskella pienempiä valmistajia, jotka kilpailevat markkinaosuuksista nimenomaan edullisilla hinnoilla. Kyseiset valmistahat voisivat myydä televisioitaan vieläkin edullisemmin, jos niistä tulisi myynnin jälkeen lisätuloja mainostulojen muodossa valmistajalle.
5 KOMMENTTIA
DeNiWar1/5
Miten nuo mainokset toimii jos tv ei ole yhteydessä nettiin, vai toimiiko rakkine ollenkaan ilman nettiyhteyttä?
dRD2/5
Kai se toimii, mutta moniko ostaa nimenomaan älytelkkarin, jos sitä ei kytke lainkaan nettiin?
DeNiWar3/5
Varmaan aika moni joka ostaa uuden television vanhan hajottua tai vaihtaessaan suurempaan, koska kaupoista alkaa tänäpäivänä olemaan vaikeaa löytää uusia "älyttömiä" televisiota koska tuppaavat kaikki myynnissä olevat olemaan älytelevisioita.
Michelola4/5
Eihän sen TV:n tarvitse olla yhteydessä nettiin, kunhan siihen kytketty laite on? Esim itse en ole ikinä mitään TV:n valikoita tai appeja käyttänyt, vaan kaikki tulee PC:ltä/RPi:ltä HDMI:n kautta. Joten kelpaisi tällainen alennus...
DeNiWar5/5
Mutta jos laite on sellainen että se vaatii sen nettiyhteyden jotta toimisi, sellaisiakin laitteita on mm.soneran/elisan boksit ainakin olivat sellaisia että niillä ei voinut katsoa edes antenni/kaapeliverkon kanavia vaikka niissä oma DVB-T2/C virittimensä olikin jos se ei ollut yhteydessä ja kirjautuneena omaan palvelimeensa.
Voihan se siinäkintapauksessa kyllä olla netissä vaikkei sovelluksia käyttäisi mutta sopii toivoa että mainokset ovat sellaisia että ne eivät hypi silmille kesken konsolipelaamisen tai bluray-leffaa/tavallista tv-ohjelmaa katsellessa.
edt: ja on itselläkin älytv joka ei ole yhteydessä nettiin, mutta sen seurana on nvidia shield joka hoitaa huomattavasti paremmin kaiken tarvittavan nettisisällön, kuten youtube, twitch ja muut.
Kerran kokeiltu tv:n appseja mutta ne ovat omaan makuun aivan liian alkeellisia ja ajatellut siltäkinkantilta että niiden käyttäminen todnäk lisää laitteen lämpötilaa ja lämpötila on yleensä se joka saa "vikaantumisajastimet" eli yleensä kondensaattorit pullistelemaan tai lyijyttömän tinauksen napsahtamaan.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT