AfterDawn logo

Suomalaiset kuluttavat suoratoistopalveluja entistä enemmän kotisohvilta

Jami Virtanen Jami Virtanen

Viaplayn vuoden 2011 lanseerauksesta asti suomalaiset ovat kuluttaneet suoratoistopalvelun sisältöä enemmän pieneltä, kuten puhelimen näytöltä kuin television isolta näytöltä. Vuonna 2018 iso ruutu kuitenkin peittosi mobiilikatsomisen.

Viaplay kertoo asiakkaidensa katsomistottumuksissa tapahtuneen merkittävä muutos vuonna 2018: Isolta ruudulta katsominen oli yleisempää kuin mobiilikatsominen ensimmäistä kertaa sitten vuonna 2011 tapahtuneen Viaplayn lanseeraamisen Suomen markkinoille. Yli 50 prosenttia Viaplayn asiakkaista Suomessa katsoo ohjelmia isolta ruudulta, kun vastaava luku muissa Pohjoismaissa on hieman korkeampi.

"Katsomistavan muutokseen vaikuttavat ennen kaikkea tekninen kehitys, helppokäyttöisyys sekä sisällön laajuus. Asiakkaamme katsovat kiinnostavaa sisältöä missä ja millä laitteilla haluavat, mutta isolta ruudulta katsomisen suosion kasvu kertoo siitä, että laatuviihdettä halutaan katsoa mukavasti omassa olohuoneessa", painottaa Sanna Reunanen, Head of Viaplay Finland.


Vastaavasti esimerkiksi Netflix kertoi viime vuonna, että 70%:a sen katselusta tapahtuu isolta ruudulta, huolimatta siitä, että käyttäjät tilaavat palvelun 70%:sti tietokoneella tai mobiilisovelluksella.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki