Spotify avaa käyttäjien tiedot mainostajille
Spotify on ottanut käyttöön ohjelmoidun mainosmyynnin, minkä ansiosta mainostajat voivat suoraviivaisesti kohdentaa mainoksiaan musiikkipalvelun käyttäjille.
Palvelun käyttäjien näkökulmasta muutos tarkoittanee ainakin sitä, että heistä kerättyjä tietoja käytetään aggressiivisemmin hyväksi Spotifyn ilmaisversiossa esitettyjen mainosten kohdentamiseen. Mainostajien käytettävissä on ainakin tiedot kuuntelijoiden kielestä, paikasta, iästä, kuuntelutottumuksista ja toistossa olevista soittolistoista. Mainostaja voi siis reaaliajassa tavoittaa esimerkiksi lenkillä olevan henkilön sillä perusteella, että hän kuuntelee treenaamiseen tarkoitettua soittolistaa.
Pidemmällä aikavälillä muutos voi tarkoittaa sitä, että Spotifyn ilmaisversio on aiempaa kannattavampi ja palvelu kykenee maksamaan parempia rojalteja muusikoille, jolloin artistien suhtautuminen palveluun voi muuttua myötämielisemmäksi. Spotifyn liikevaihdosta lähes 90 prosenttia on peräisin maksullisista tilauksista, vaikka suurin osa käyttäjistä kuuntelee musiikkia ilmaisversion kautta.
4 KOMMENTTIA
muppis1/4
Ärsyttävää tässä kohdennetussa mainonnassa on juuri se kohdentaminen. Kerran käyt jossain firman sivuilla, niin sitten jokainen Googlen mainos tyrkyttää sitä firmaa. Ei kenelläkään ole tullut mieleen, että se tarve saatto olla ja mennä jo?
Jos joku lenkillä oleva kuuntelee Spotifyn kautta jotain tiettyä soittolistaa, niin aletaanko hänelle sitten tyrkyttään urheiluvälinevalmistajien mainoksia? Onko ihmiset oikeasti noin lampaita?
Lumikki2/4
Se mitä tässä uutisessa oikeasti sanotaan on että Spotify myy entistä aggressiivisemmin asiakkaittensa tietoja muille yrityksille. Joka voi tarkoittaa sellaista asiaa että se kolmasosapuoli saa suorempaa tietoa Spotifyn asiakkaista verrattuna siihen että Spotity itse kohdentaisi mainokset ilman että antaa asiakkaitensa tietoja kolmalle osapuolelle.
Kyllä se mainosten kohdentaminen on juuri sitä että se mainos menisi vähemmän hukkaan. Vertaa sitä mainosta siihen että sitä ei kohdennettaisi eli mainosta tyrkytettäisiin riippumatta mistä "voit" olla kiinnostunut. Verrattuna tuohon niin parempi mahdollisuus kohdennetulla mainoksella on "osua" kuin ihan satunnaisella.
Mainokset heikentää Spotifyn arvoa kuluttajien silmissä. Asiassa on kyse ihan siitä että liiketaloudelliset syyt ovat yritykselle tärkeämpiä kuin asiakkaitensa tyytyväisyys tai kunnioittaminen. Tietenkin tässä tapauksessa mainos on rahoituskeino "ilmaiselle" tuotteelle. Ilmainen tässä lainauksessa, koska ilmaista ei ole olemassakaan, koska jokainen meistä kansalaisista maksaa lopulta epäsuorasti ne mainoksien kustannukset. Kohdistettu mainos loukkaa meidän kansalaisten yksityisyyttä, eihän kohdistusta voi tehdä jollei seuraa sen "asiakkaan" tekemisiä.
Kyllä ja ei. Osa meistä on lampaita. Mutta tärkeää tässä ei ole se että mitä me olemme vaan mitä ne mainostajat luulee meidän olevan. Sekä vielä tärkempää on että ne mainostajat eivät välitä siitä että ne jotka eivät ole lampaita joutuu myös mainos saasteen uhriksi. Eli ei haluta kunnioittaa sen kuluttajien valintoja tai edes antaa valintaa, koska vain sen yrityksen omat tarpeet merkitsevät näille ihmisille jotain. Mainostajat siis uskoo että muille omien tarpeiden tyrkyttäminen on joku oikeus. Rahan tarpeesta on tullut liiketaloudessa tekosyy huonoon käytökseen.
muppis3/4
Nyt olet asian ytimessä. Pysy siinä.
Zunter4/4
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT