Ensimmäinen kuolonurhi Teslan itseajavassa autossa
Niin Google, Tesla kuin muutkin itsestään ajavia ajoneuvoja kehittävät yhtiöt ovat tiellä, joka tulee vähentämään tieliikenteen kuolonuhreja tulevaisuudessa uskomattoman tehokkaasti. Tähän mennessä teillä on kuitenkin nähty vasta hyvin pieni joukko itsestään ajavia autoja, mutta tulokset ovat olleet lupaavia.
Nyt takapakkia on kuitenkin tullut, sillä Teslan Model S -auton ratin takana ollut henkilö on kuollut kolarissa, joka on tapahtunut nk. autopilotin aikana. Viime kuussa auto syöksyi kohti kääntyvää rekkaa ja ajautui rekan vaunu alle eikä kuski tai autopilot huomanneet tilannetta – ainakaan tarpeeksi ajoissa.
Kolaria tutkitaan nyt viranomaisten toimesta ja mukana on tietysti myös Tesla, jonka 130 miljoonan kilometrin putki ilman kuolonkolaria päättyi. Teslan mukaan kuskin tulee aina seurata tietä, vaikka autopilotin tulisikin suoriutua tehtävästä moitteetta.
62-vuotiaan rekkakuskin mukaan Teslan kyytiläinen katsoi kolarihetkellä elokuvaa, jota ei kuitenkaan ole vahvistettu poliisien asiakirjoissa. Elokuvien katsominen ei myöskään ole suoraan mahdollista, mikäli auton ohjelmistoa ei ole muokattu, sillä vaihteen ollessa sisällä toiminto ei ole käytettävissä.
Vaikka kyse on harmittavasta takaiskulta automaattiautoilulle, niin Yhdysvaltain teillä kuolee vuosittain yli 30 000 ihmistä. Edelleen itsestään ajavat autot ovat varmasti oikeilla jäljillä parantaakseen tieliikenteen turvallisuutta.
8 KOMMENTTIA
perhana1/8
Eli on ollut mahdollista kehittää auto joka kykenee ajamaan itsekseen, mutta ei sitten kuitenkaan ole ollut mahdollista kehittää siihen järjestelmää joka tunnistaisi jos kuljettaja ei seuraisi tietä ja siinä tapauksessa pysäyttäisi auton tien sivuun.
Tässä ilmainen vinkki teslalla, autoon kamera joka seuraisi kuljettajan kasvoja ja silmiä, ja jos kuljettajan katse on poissa tiestä vaikkapa 15 sekuntia niin auto alkaisi etsiä ensimmäistä sopivaa paikkaa pysäyttää itsensä tien sivuun... toimisi varmasti paljon tehokkaammin kuin käyttäoppaaseen präntätty maininta siitä että kuljettajan tulee seurata tietä.
jartar2/8
Mitä ihmettä tekee autopilotilla jos sen käyttö tarvitsee samanlaista tarkkuutta kuin ilman sitä ajaminen? Itsestään ajava auto ei ole itsestään ajava ellei siihen pysty!
pkaksp3/8
Joo pakko kompata tuota. Jos kuljettajan täytyy seurata liikennettä herkeämättä, niin samahan se on vaikka ajaisi itse. Eipä tuossa automaatissa ole juurikaan järkeä jos sitä pitää kuitenkin seurata skarppina.
Joko ajan tai istun kyydissä, mutta en kyllä istu kyydissä ja "aja".
Lumikki4/8
Tavallaan samaa mieltä että jos se auto kerran ajaa itse niin ei siinä kenenkään muun pitäisi tarvita katsoa koko ajan miten se ajaa. Minusta koko asia että "kuskin tulee aina seurata tietä" ei ole mitään muuta kuin yrityksen tarkoitusta välttää vastuu onnettomuuksista.
knyrkki5/8
Teslan typerästi nimetty Autopilot on vain vähän hienompi vakionopeudensäädin ja kaistavahti. Tottakai kuljettajan tulee seurata liikennettä ja olla valmis reagoimaan siihen. Teslan systeemi ei tee autosta autonomista, itseajavaa. Varoitukset järjestelmän puutteellisuudesta ja vaatimuksesta kuljettajalle seurata tietä eivät ole turhia. Liikenne on arvaamatonta ja onnettomuudet sattuvat juuri erikoistilanteista. Varoituksia on myös mm. automaattiparkkeerausjärjestelmissä. Pitää olla valmis jarruttamaan ja ottamaan ohjat.
Itseajavat autot tulevat toimimaan loistavasti kun suurimmassa osassa autoista on vähintään toisten autojen kanssa keskustelevat systeemit, mieluitenhan kaikkien autojen tulisi olla itseajavia.
perhana6/8
Kun edelleenkään se ei ole täydellinen autopilotti, vaan nk. autopilotti, eli tarkoitettu kuljettajan avustajaksi, ei korvaamaan kuljettajaa.
Ja jos nyt puhutaan vaikkapa tuosta 15 sekunnin varoajasta joka autopilotissa voisi mielestäni olla, niin ei todellakaan ole kyse samanlaisesta tarkkuudesta kuin ilman autopilottia, jos sinulla on ajokortti niin koitapa joskus huviksesi ruuhkaliikenteessä irroittaa kädet ratista ja pistää silmät kiinni, ja laskea 15 sekuntia... huomaat kuinka pitkä aika se 15 sekuntia liikenteessä loppujen lopuksi onkaan, ja kuitenkin 15:ssa sekunnissa kerkeää helposti tarkistamaan esimerkiksi onko takapenkkiläisillä kaikki hyvin tai onko kännykkään tullut uusia viestejä.
jartar7/8
knyrkki tuossa ylempänä selittikin ettei kyseessä ole autopilotti. Siinä mielessä koko keskustelussa ei ole mitään järkeä koska itse uutinen on virheellinen. Auto joka ei osaa itse ajaa voi ajaa kolarin, ellei kuljettaja seuraa sen tekemistä. Huoh...
By the way. 15 sekunnin sääntö ei mitään auta jos liikenteessä sattuu jotain ennalta arvaamatonta. Se ei siis mitään ratkaise.
edit. Kyseessä onkin siis autopilotin Beta versio. Tesla on päätynyt ratkaisuun, että keskeneräisiä ominaisuuksia laitetaan kuluttajille palautteen saamiseksi. Beta ominaisuus esim. tietokoneessa voi aiheuttaa turhautumista, epävakautta ja kaatuilua. Auton kohdalla henki voi lähteä niinkuin tämä tapaus todisti. Todella edesvastuutonta Testalta!
akse8/8
Niin koska Teslan autopilotti on sama mitä euroopassa kutsutaan adaptiiviseksi vakionopeudensäätimeksi ja kaistavahdiksi.
Ehkä tuo nimeäminen varsinkin jenkeissä aiheuttaa sen että porukka kuvittelee että liikennettä ei tarvitse enää seurata:
https://www.youtube.com/watch?v=sXls4cdEv7c
Oikean autopilotin kanssahan voisi itse makoilla takapenkillä ja juoda kaljaa :)
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT