AfterDawn logo

Teslan neronleimaus - Antaa yhtiölle valtavaa etumatkaa muihin autovalmistajiin?

Petteri Pyyny Petteri Pyyny
8 kommenttia

Sähköautoistaan tunnettu Tesla toi ilmaisena softapäivityksenä osaan Model S -autoista autopilotin lokakuun alussa. Autopilotti osaa huolehtia mm. kaistalla pysymisestä, kaistanvaihdoista sekä pysäköinnistä.

Sähköllä toimivaa liikkumista ja sen teknologiaa seuraava electrek kertoi, että autopilotissa on yksi ominaisuus, joka auttaa Teslaa kehittämään järjestelmää erittäin nopeasti. Autopilotti kerää jatkuvasti dataa sitä käyttävistä autoista ja välittää tiedot yhtiön palvelimille, joka puolestaan "opettaa" muiden Model S -mallien autopilotteja oppimalla kuljettajan tekemistä korjauksista ja kuljettajan tekemistä ajovalinnoista.

Autopilotti ilmeisesti "halusi" usein poistua moottoritieltä, vaikka kuljettajalla ei ollutkaan aikomusta niin tehdä. Teslan omistajien keskustelualueella yksi kuljettaja kertoi omista kokemuksistaan autopilotin käytöstä:

Aivan autopilotin käytön alussa auto halusi välttämättä alkaa kaartamaan kohti moottoritien poistumisramppia, vaikka välisä olisi ollut viisikin kaistaa. Opin nopeasti reagoimaan tähän ja estin autoa poistumasta moottoritieltä pitämällä ratista kiinni, kunnes moottoritien poistumisramppi oli ohitettu. Päivä päivältä järjestelmä vaikuttaa olevan vähemmän halukas tekemään samaa virhettä.

Vastaavaa reagointia on todistettu myös erittäin mutkaisilla teillä, joissa autopilotin käyttöä ei yhtiön toimesta suositella lainkaan. Näissä autopilotti on oppinut hillitsemään vauhtia, opittuaan että tietyissä mutkissa kaistalla pysyminen on mahdotonta tai ainakin haastavaa kun nopeutta on liikaa.

Yhtiön mukaan autopilottia käyttävät kuljettajat tuottavat tällä hetkellä yli 1,6 miljoonaa kilometriä dataa yhtiölle, joka auttaa yhtiötä luomaan tarkempia ja parempia karttoja autopilotin kehitykseen.

Tesla saanee pilveen kerätystä oikeasta ajodatasta selkeää etumatkaa muihin autonvalmistajiin, etenkin autoilun siirtyessä täysin itsenäisesti ohjaaviin autoihin.

Yhtiö ilmoitti juuri vastikään tuovansa autopilotin käyttöön myös Eurooppaan ja Aasiaan.

8 KOMMENTTIA

RekookeR1/8

Täydellinen auto mulle tulevaisuudessa. En ole ajanut autolla autokoulun jälkeen metriäkään ja siittä on jo kulunut toistakymmentä vuotta.

WereCatf2/8

Kiinnostais tietää, miten hyvin tuommonen autopilotti pärjää Suomen talviolosuhteissa. Voisin olettaa, ettei kovin hyvin, kun aina ei edes näe, missä tie menee ja kaistaa vaihtaessa pitää varautua siihen kaistojen välissä menevään jääkaistaleeseen, mikä voi heittää auton luisuun, jos ei ole varovainen yms.

Ois kyl hienoa joku päivä tulevaisuudessa voida halutessaan vaan pistää autoon osote, minne mennä ja istuutua nukkumaan tai kattomaan leffaa takapenkille.

Agent_0073/8

Lainaus:

mikä voi heittää auton luisuun, jos ei ole varovainen yms.


Toi luisun korjaaminen onnistuu ainakin BMW:n itseajavalla autolla ilman ongelmia
https://www.youtube.com/watch?v=Ex7BdXXul80

egrfhj (vahvistamaton)4/8

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Agent_007:

Lainaus:

mikä voi heittää auton luisuun, jos ei ole varovainen yms.


Toi luisun korjaaminen onnistuu ainakin BMW:n itseajavalla autolla ilman ongelmia

Luisun korjaaminen ei välttämättä riitä, koska onnettomuus voi olla senteistä kiinni. Jotta autopilottiin voi luottaa, niin sen olisi pystyttävä välttämään luisuminen vähintään yhtä hyvin kuin ihminen. Ihminen osaa varautua kaistojen välissä olevaan jääkaistaleeseen, jolloin minkäänlaista luisua ei tapahdu.

sdgfdghhgf (vahvistamaton)5/8

Teslan autopilotti ei muuten ole ilmainen, toisin kuin uutisessa väitetään. Jotta autopilotin saa ilmaiseksi käyttöön, on autoon tarvinnut ostaa etukäteen autopilottipaketti, joka maksaa 2500 dollaria.

viinamae6/8

Hyvän pöhinän ovat Teslalla saaneet aikaan, kun autosta kirjoittaa ihan muihin tuotteisiin keskittyneet mediat.

user@org (vahvistamaton)7/8

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WereCatf:

Kiinnostais tietää, miten hyvin tuommonen autopilotti pärjää Suomen talviolosuhteissa. Voisin olettaa, ettei kovin hyvin, kun aina ei edes näe, missä tie menee ja kaistaa vaihtaessa pitää varautua siihen kaistojen välissä menevään jääkaistaleeseen, mikä voi heittää auton luisuun, jos ei ole varovainen yms.


Toivotaan että joku sitä täällä käyttävä kertoo :-)
Uutisen perusteella jäi kyllä mielikuva että tässä vaiheessa enemmänkin sinne laitteen syntysijoille keskittyvä ja sielläkin vielä kehitysvaiheessa, kaukana itsenäiseen ajoon kykenevästä (ei edes mutkaiseilla tiellä suositella). Eli kaistavahdista vähän eteenpäin (päätellen että lähtee omatoimisesti kaistojen yli poistumaan moottoritieltä).



Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WereCatf:

Voisin olettaa, ettei kovin hyvin, kun aina ei edes näe, missä tie menee ja kaistaa vaihtaessa pitää varautua siihen kaistojen välissä menevään jääkaistaleeseen, mikä voi heittää auton luisuun, jos ei ole varovainen yms.


Pidemmällä tähtäimellä nuo olosuhteet ovat niitä ihmisen heikkousia joissa koneet tulee jyräämään.

akse8/8

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Agent_007:

Lainaus:

mikä voi heittää auton luisuun, jos ei ole varovainen yms.


Toi luisun korjaaminen onnistuu ainakin BMW:n itseajavalla autolla ilman ongelmia
https://www.youtube.com/watch?v=Ex7BdXXul80

Luisu joo.. tuossa videossa aika hallittua menoa.. Oikeassa maailmassa jos jostain loskakasasta lähtee auto kovasti lentoon niin siitä ei selviä muuta kuin ennakoimalla loskakasa. Jossain vaiheessa tulee fysiikanlait vastaan mitä se tietokone pystyy korjaamaan. Muutenhan traction control yms. järjestelmät ovat jo nyt ihmistä nopeampia.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki