Microsoft esitteli DirectX 12:n uusia ominaisuuksia
Viime maaliskuussa Microsoft julkisti DirectX 12:n olevan kehityksen alla, ja ensimmäisiä DX12-pelejä lupailtiin ensi vuoden jouluksi. Nyt uusinta Direct3D-versiota ja sen uutuuksia on demottu Microsoftin ja Nvidian toimesta.
Aiempien tietojen mukaan DX12:n merkittävin uudistus on AMD:n Mantlen tapainen matalan tason API, jonka myötä suuremmat pelikehittäjät voivat hyödyntää entistä optimaalisemmin näytönohjainten tarjoamaan suorituskykyä.
Microsoft on nyt saanut tarkennettua kehitysaikatauluaan, ja se aikoo julkaista tulevaisuudessa erilliset Direct3D 11.3 ja Direct3D 12 -versiot rajapinnasta. 11.3-versio jatkaa nykyisen 11.1-version mukaista kehitysrataa, ja tulee lisäämään rajapintaan tulevien näytönohjainten tarjoamien uusien ominaisuuksien tuen. Se ei kuitenkaan sisällä matalan tason pääsyä rajapinnan syövereihin, sillä se vaatii myös kehittäjiltä entistä enemmän vaivaa, eikä näin ollen yleensä sovellu kuin harvoille ns. koodiguruille, jotka haluavat panostaa rajapinnan maksimaaliseen optimointiin.
Uuden D3D 12 -version odotetaan pysymään nykyisen D3D 11 -version tapaan pinnalla useamman sukupolven ajan, ja siihen tullaan lisäämään uusia ominaisuuksia hiljalleen, sen sijaan että Microsoft julkaisisi kokonaan uuden version rajapinnasta. D3D 12 tukee eri 'feature level' -versioita automaattisesti, eli kehittäjien ei tarvitse erikseen miettiä tukea rajapinnan ja näytönohjainten uusien ominaisuuksien saapuessa. Näin ollen siis DX12-tuettuja näytönohjaimia voi olla montaa eri sorttia, mutta DX12-tarra näytönohjaimen kyljessä ei takaa sitä, että se tukisi D3D 12 -rajapinnan kaikkia feature leveleitä. Esimerkiksi Nvidian uudet GTX 900 -sarjan näytönohjaimet lupaavat tukea DX12-rajapintaa, mutta varmaa ei vielä ole, onko niissä mukana tuki D3D 12:n korkeimmalle ominaisuustasolle sen julkaisuaikaan.
Microsoft esitteli uutta rajapintaa ensimmäistä kertaa Nvidian uusien Maxwell-näytönohjaimien julkaisun yhteydessä Lionhead Studiosin Fable Legends -pelin moottorilla. Uudet ominaisuudet keskittyvät lähinnä rasterisoinnin optimointiin: Rasterizer Ordered Views, Typed UAV Load Volume Tiled Resources ja Conservative Rasterization. Kattavat selitykset näiden yksityiskohdista löytyy esimerkiksi Anandtechin artikkelista.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT