Facebook alkaa hyödyntää verkkohistoriaasi
Tähän asti Facebook on hyödyntänyt mainosten kohdentamisessa yhteisöpalvelun sisällä luotua informaatiota (tykkäykset jne.), mutta vastaisuudessa käyttäjiä aletaan profiloida palvelun ulkopuolisen nettisurffailun perusteella. Jos käyttäjä hakee esimerkiski tietoa uudesta televisiosta Facebookin ulkopuoliselta sivustolta, saattaa yhteisöpalvelussa alkaa näkyä televisioihin liittyviä mainoksia.
Facebook on onnistunut laajentumaan voimakkaasti kolmannen osapuolen verkkosivustoihin erilaisten laajennosten avulla, mutta toistaiseksi niiden kautta kerättyä informaatiota ei ole hyödynnetty mainosten kohdistamiseen. Facebookiin on kuitenkin tulossa asetus, jolla voi estää kolmannen osapuolen verkkosivustojen selaushistorian hyödyntämisen mainosten kohdentamisessa.
Tietoturvahuolien minimoimiseksi yhteisöpalvelu aikoo tuoda tarjolle myös työkalun, jonka kautta kukin käyttäjä näkee hänen oman mainosprofiilin. Työkalun avulla voidaan muokata profiilia, eli käyttäjä voi itse päättää mistä aiheista hänelle esitetään tai ei esitetä mainoksia.
8 KOMMENTTIA
G0lden_Kebab1/8
Eipä haittaa kun en ainuttakaan somea käytä.
jorgga2/8
Jep, ja kaikki niiden härpäkkeet on disabloitu Adblockilla tai Disconnectilla (https://addons.mozilla.org/fi/firefox/addon/disconnect/?src=external-home-icon)
Tietenkin jos nyt on pakko käyttää jotain somea, niin sitten käyttää sitä icognito tilassa, tai jollain omalla clientillä.
olliboi3/8
onhan tää iha hyvä uudistus
mcmopo4/8
Aika hölmö uudistus jos oikein miettii. Jos vaikka kasailee kaverille tietokoneen ja selailee osia myyvien liikkeiden sivuja. Tämän jälkeen rupeaa tulemaan mainoksia tavaroista joita ei todellakaan tarvitse itse. Tai vastaavasti henkilöt jotka auttelevat toisia täällä AD:ssa rupeaa saamaan mainoksia asioista joita ei edes halua. Itse en käytä FB tai muutakaan mutta pistää tosiaan miettimaan että miten huono tuo on pientä marginaaliryhmää kohti.
user_org (vahvistamaton)5/8
Jos sinä etsit osia, ja sinulle silloin mainostetaan niin mainostajan kannalta kohtuu hyvin kohdistuu.
Varsinkin jos vertaa siihen että ihan arvonnalla tarjottaisiin.
Noin yleisesti mikään ei muutu huonommaksi, ja sääli toki että afterdawn on "myynyt" FBlle seurantapaikan.
Zunter6/8
Siis ymmärsinkö asian oikein? Jos olen chromella facebookissa niin siinä facebook tunkeutuu selaushistoriaani, joka on siis omalla koneellani ja jakelee sitä joilleki mainosfirmoille?
Kuulostaa aika sairaalta toiminnalta jo, aattelis että joku laki kieltää FB:ltä moisen toiminnan.
Elikkä jos olen Incognitolla FB:ssä niin silloin se ei pääse urkkimaan konettani?
user_org (vahvistamaton)7/8
Ei, vaan perustuus siihen että surffailet esim. Afterdawnin sivuilla, niin siitä surffailusta menee tieto Facebookille.
Sairasta on että laajsti eri sivuistolla on Google, FB, jne on ko firmojen palikoita upotettu.
Kaikki sivut ei edes asiasta kerro saati anna mahkua ruksia ne pois.
Jos et ole FBssä etkä varsinaisilla sivuilla käy, niin vielä ei taida sinulle tulle sieltä kohdistettua mainontaa, mutta jatkossa voi muuttua.
Jos olet FBhen kirjautunut, selaimellasi, vaikka sitten mielestäsi "anonyyminä" ja sinne kirjaudut jossain vaiheessa, niin hyvät mahdollisuudet kohdennella mainontaa.
Selainten "yksityisen" tilan käyttö on hyväksi, mutta ei takaa etteikö sitä silti voisi yksilöidä enemmän tai vähemmän.
Zunter8/8
Okei näin se siis toimii, kiitokset opastuksesta "user_org":ille.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT