AfterDawn logo

Facebook myöntää, etteivät sen mainokset ole tarpeeksi hyviä

Valtteri Ahonen Valtteri Ahonen
4 kommenttia

Facebook on pitkään taistellut mainostamisen kanssa. Toisaalta ilmainen palvelu elää mainoksistaan, mutta toisaalta käyttäjät eivät oikeastaan haluaisi niitä juuri nähdä. Siksi on tärkeää, että näkyvät mainokset ovat mahdollisimman relevantteja ja vähän ärsyttäviä. Silti niiden tulisi olla tehokkaita, jotta mainostajat eivät lapioi rahojaan muualle.

Nyt yhtiö on julkaissut tiedotteen, jossa kerrotaan uudistuksista. Facebook on kerännyt paljon dataa niin mainostajiltaan kuin käyttäjiltäänkin, mitä se aikoo hyödyntää tulevissa mainoksissa. Datan keräystä myös jatketaan ja tehostetaan.

Kun käyttäjä tekee jotain mainokselle (tykkää, klikkaa, piilottaa, jne.), toiminta rekisteröityy ja siitä voidaan vetää johtopäätöksiä. Tuloksena mainosten pitäisi olla tulevaisuudessa entistä paremmin kohderyhmiinsä osuvia, minkä lisäksi käyttäjiä potentiaalisesti kiinnostavia.

4 KOMMENTTIA

tataka1/4

profiilissani lukee seksuaalinen suuntautumiseni ja minulle kohdennettuja mainoksia on tullut :D

G0lden_Kebab2/4

"Facebook on kerännyt paljon dataa niin mainostajiltaan kuin käyttäjiltäänkin"

No näinpä, mikäs sen mukavampaa.

täytyy sanoa, että itse en ole naamakirjassa. Ei ole tarvetta. =D

Valitettavasti taidan olla liian "Oldschool" siihen. Enkä tajua sitä pointtia siinä.

Lumikki3/4

Kunhan vain kommentoin että ehkä jossain vaiheessa yritykset tajuaa että nykyaikainen "huutava" mainostaminen on aikansa elännyttä ja itse asiassa yrityksen imagolle ja tuotteelle vahingollista.

Joskus vanhaan aikaan ihmiset olivat kiinnostuneita mainoksista koska se oli vähäisempää kokonaisuutena eli siinä oli uutuuden viehätystä. Nykyään mainostaminen on niin yleistä ja sitä on nähty vuosikymmeniä että se alkaa vain ärsyttää. Sekä ihmiset alkavat suodattaa näkemäänsä automaattisesti eli ei enää edes katsota mainoksia vaikka se olisi silmien edessä värikkäänä vilkkuvana jne..

Tulevaisuuden mainonta tulisi olla järkevämpää ja sellaista josta kuluttaja ei edes tajua että asia oli mainos. Koska se oli informatiivinen ja opettava tai tuli jonkun toisen asian yhteydessä. Hieman niin kuin piilomainontaa.

Mutta niin kauan kuin markkinointialan ihmiset virheellisesti opettavat vääränlaiseen mainontaan niin asiat eivät muutu. Mistä ne saisi leipänsä jos sanoisivat, joo me tiedetään että se mitä teemme on itse asiassa jopa asialle vahingollista. Mutta kun pitää se palkka jostain saada.

Itsekkään en oikein tajua miksi yritykset tuhlaavat rahaa tuollaiseen sontaan. Koska ainakaan itse en mainoksia katso ja en reagoi niihin muuten kuin yritän tehdä kaikkeni välttääkseni koskaan näkemästä yhtään mainosta. Sen verran ärsyttää se koko touhu, etenkin kun me kuluttajat sen loppujen lopuksi maksamme tuotteissa ja palveluissa. Miksi maksaisimme sellaisesta jota emme halua.

Ehkä markkinointi ihmiset vain luottavat edelleen vanhoihin aikansa elänneisiin tilastoihin asiasta. Maailma kun muuttuu, jonka mukaan mainonnankin tuli muuttua.

Jopa internetin alkuaikoina annettiin ohjeiksi miten tehdä hyvä web-sivu. Ohjeena oli vältä välkkyviä, värikkäitä ja silmiin hyppääviä asioita. Mutta mainonta-alan ihmiset kun ei tätä tunnu tajuavan. Heillä pääpaino on aina tyrkyttämisessä.

Mitä tulee tuollaisen profiloinnin lisääntymiseen näin digitaalisena aikakautena. Niin juuri tuota ne mainonta-alan ihmiset koittavat ratkoa eli tyrkyttää oikeita asioita oikeille ihmisille. Mutta samassa siinä rikotaan ihmisten yksityisyys ja usein myös tietoturva. Jotta yritys saisi sen yksityisen henkilön profiloitua. Tämä taas on uusi nouseva ongelma yhteiskunnassa.

Hyvä tuote ja palvelu myy itseään, se ei oikeastaan tarvitse mainontaa. Eli ihmiset puhuvat toisilleen jos ovat tyytyväisiä johonkin tuotteeseen tai palveluun. Kuten myös jos eivät ole.

Lauzi4/4

Lainaus:

Jopa internetin alkuaikoina annettiin ohjeiksi miten tehdä hyvä web-sivu. Ohjeena oli vältä välkkyviä, värikkäitä ja silmiin hyppääviä asioita. Mutta mainonta-alan ihmiset kun ei tätä tunnu tajuavan. Heillä pääpaino on aina tyrkyttämisessä.


Silloin muinoin oli myös tapana tunkea sivut täyteen kaikenlaisia vilkkuvia gif. virityksiä ja muuta vastaavaa, niin kai siinä kohta alettiin sanomaankin, että ei noin, kun puolet nettisivuista muistutti jonkinlaista LSD-trippisimulaattoria. Nojoo voi olla, että ne sen aikaiset mainokset sitten vilkkuivat sen nettisivun otsikkotekstin kanssa kilpaa, mutta itse en ainakaan muista, että mainokset olisivat olleet muuta, kuin staattisia kuvia.

e. typo

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki