AfterDawn logo

Microsoftin mainoskampanja hyökkää rajusti Googlen kimppuun

Valtteri Ahonen Valtteri Ahonen
9 kommenttia

Microsoftin mainoskampanja mustamaalaa Googlen sähköposti- ja hakupalveluita nyt samaan tapaan kuin puolueiden vaalikampanjat toisiaan Yhdysvalloissa vaalien alla. Negatiiviseen sävyyn toisista kirjoitetut mainoskampanjat saattavat tulevaisuudessa lisääntyä. Asiasta kirjoittaa kattavasti muun muassa The Verge.

"Don't get Scroogled!" julistaa Microsoftin kampanja. Mainoksissa kiinnitetään suurta huomiota jo aiemminkin keskustelua herättäneisiin Googlen palveluiden ominaisuuksiin, jotka muun muassa analysoivat Gmailin sähköposteja löytääkseen käyttäjäkohtaisesti räätälöityjä mainoksia näytettäväksi.

Microsoftin lähestymistavalla on varmasti yleisönsä ja se (melkoisesti kärjistäen) kohdevalaisee ihan oikeasti olemassa olevia ongelmia, mutta sitä on ehditty myös kritisoida. Esimerkiksi Frederic Lardinois kummastelee TechCrunchissa, miksi Microsoft on päättänyt käyttää näin paljon energiaa toisen mollaamiseen sen sijaan että hyödyntäisi enemmän resursseja parempien, Googlen tuotteita laadullisesti vastaavien kilpailijoiden rakentamiseen.


Myös hakukone-experttinä tunnettu Danny Sullivan huomauttaa blogissaan, ettei Microsoftilla olisi juuri vara puhua Googlen hakukoneen puutteista, kun samat viat löytyvät sen omasta hakukoneesta.

Mainontaa tutkiva politiikan professori John Geer kommentoi The Vergelle, ettei epäile hetkeäkään etteikö negatiivinen mainonta tulisi tulevaisuudessa lisääntymään, mikäli suuret yhtiöt toteavat sen toimivan. Hän näkee kuitenkin negatiivisten kampanjoiden lisäävän kansan tietoutta myytävien tuotteiden ongelmista.

9 KOMMENTTIA

superkick1/9

Näiden "experttien" nimien heittely ei tee asiasta yhtään sen vakuuttavampaa.

Amatrelan2/9

En voi sanoa muutako että säälittävää hommaa...

stageout3/9

Pakko kai se on noinkin.. Ainakin 8 katastrofin jälkeen kovaan yrittää.
Bing on niin surkea hakukone että tuskin haussaan löytää mitään kattavaa tietoa historian merkkihenkilöistä. Aku-Ankkaa kenties lukuunottamatta.
Scrooled kampanjat haiskahtavat agressiiviselta riidan haastamiselta omien tulojen lisäämiseksi - mutta nyt ei onnistu. Kaikissa tapauksissa pilkka osuu joka tapauksessa omaan nilkkaan.
Mutta mitäs pienistä. Eikun taas töitä tekemään - ja ohessa tietojen haussa, tietenkin googlettamaan.

syrtek664/9

Alkaa mikkisoftalla olemaan All-in vaihe menoillaan, omaa markkinaosuutta puolustetaan tiukasti vaikka sitten lokakampanjalla.

Muta ei se mitään, Microsoftilla on edessä vain markkinaosuuden laskua vaikka se ei näy desktop puolella _VIELÄ_ mutta kodin muut laitteet ja palvelut siirtyvät kovaa vauhtia linux leiriin.

sakkeply5/9

Suurinta soppaa keittää täällä

Itellä ei ole Gmailissa kyllä mitään mainosta
ja tuo Google hakukin on ihan turha :p

Pallero206/9

" Negatiiviseen sävyyn toisista kirjoitetut mainoskampanjat saattavat tulevaisuudessa lisääntyä. "

http://www.youtube.com/watch?v=f6fSeJ50As4

mjk7/9

Todellakin aika säälittävää, eikös juuri olis parempi kun laitettaisiin resusseja tuote kehittelyyn kuten Frederic Lardinois sanoi.

Lumikki8/9

Jep, säälittävä strategia. Saisi yhtiöllä olla enemmän selkärankaa ja keskittyä parantamaan niitä omia asioita ja vähemmän mollaamaan muita. Mainokset ovat roskikseen heitettyä rahaa tänä päivänä, kun ihmiset ovat korviaan myöten täynnä tyhjänpäiväisiä mainoksia.

jartar9/9

Itseäni lähinnä yllättää se, että miksi toisen yhtiön mollaaminen ylittää uutiskynnyksen. Ei suomessa toki näin toimita, mutta jenkeissä tuo on ihan normaali käytäntö. Omaa yritystä pyritään saamaan parempaan valoon mustamaalaamalla kilpailijoita. Ei MS ole sen säälittävämpi, kuin muutkaan yritykset jenkeissä...

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki