Facebook pyrkii Googlen tontille uudella sosiaalisella haulla
Facebook julkisti eilen illalla Suomen aikaa uuden Graph Search -toiminnon, joka antaa käyttäjille huomattavasti aiempaa laajemmat mahdollisuudet palvelun sisällön selaamiseen. Uudella hakutoiminnolla palvelu laajentaa reviiriään monien nykyisten hakupalveluiden suuntaan.
Facebook haluaa käyttäjien kysyvän Graph Search haulla kysymyksiä kavereiden kuuntelemasta musiikista, kavereiden lempiravintoloista tai vaikka kavereista, joiden kavereissa on sopivan ikäisiä sinkku-tuttavia.
Hakutoiminnon ehkä merkittävin ominaisuus on sen kyky ymmärtää monimutkaisiakin (tällä hetkellä vain englanninkielisiä) hakulausekkeita. "Show me pictures of indian restaurants my friends like in San Francisco" tuottaa tulokseksi kuvia kavereiden suosittelemista intialaisravintoloista. Jos haluaa suosituksia vain valistuneemmilta tuttaviltaan, hakulausekkeeseen voi lisätä määreen, jolla tuloksissa näytetään vain suosituksia niiltä tuttavilta, jotka ovat listanneet esimerkiksi ravintolat tai ruoan erityisiksi kiinnostuksen kohteikseen.
Tähän mennessä ravintolasuositusten tai esimerkiksi kavereiden kuuntelemien japanilaisten bändien etsiminen ei ole ollut mahdollista ilman kavereiden tykkäyslistojen selaamista käsin. Käytännössä Facebook voisi joskus korvata erilliset musiikki-, ravintola-, tai matkailusuosituksia tarjoavat sivustot. Facebookin perustaja Mark Zuckerberg kertoo myös käyttävänsä hakutoimintoa uusien ihmisten rekrytointiin.
Facebook vakuuttaa, että Graph Search kunnioittaa käyttäjien yksityisyyttä eikä haussa tule näkyviin mitään, mitä ei olisi kaikkien nähtävillä jotain kautta jo nykyään. Silti uuden haun myötä palvelu ottaa käyttöön uusia yksityisyysasetuksia, joilla voi säätää tarkemmin, mitä tietoja itsestä ilmestyy hakuun.
Graph Search on tarkoitus lanseerata käyttäjille asteittain ja aluksi se tulee saataville vain englanninkielisille käyttäjille. Halukkuudestaan haun kokeiluun voi ilmoittaa Facebookissa.
2 KOMMENTTIA
haga11/2
Otsikosta päättelin uutta hakukonetta googlen tontille mutta niin kuin aina juttua kun pääsi lukemaan Facebook on täysin omalla tontilla. Kuinka vaikeeta on tehdä jutulle oikea otsikko ettei tarvitse turhaan lukea?!
NiinSeVaanOn2/2
Otsikon ainoa tarkoitus on saada lukija klikkaamaan sitä. Sillä ei tarvitse olla mitään tekemistä uutisen kanssa. Tärkeintähän on, että uutisen myötä tulevat myös mainokset lukijan silmille. Se on otsikoinnin lopullinen tarkoitus.
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT