AfterDawn logo

Facebook uudistaa profiilien ulkoasun: Timeline

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
13 kommenttia

Facebook esitteli tänään odotetusti yhteisöpalveluun kehitettyjä uusia ominaisuuksia. Ensimmäinen F8-kehittäjäkonferenssissa esitelty uudistus on uusi profiili ja sen ulkoasu.

Uusi ulkoasu perustuu niin sanottuun Timeline-ajatteluun, jossa Facebookin käyttäjä ei ole pelkästään joukko hiljattain julkaistuja tilapäivityksiä tai kuvia. Uudessa profiilissa ystävät pääsevät nopeasti käsiksi esimerkiksi vuonna 2009 tehtyihin tilapäivityksiin ja lisättyihin kuviin klikkaamalla kohtaa profiilin oikeasta reunasta löytyvästä aikajanasta.

Tapahtumat voidaan esittää myös graafisesti kartalla, josta ilmenee missä päin maailmaa henkilö on milloinkin käynyt, ja suodattaa niiden tyypin perusteella.

13 KOMMENTTIA

ep_1/13

Kovasti on facebookki ruvennu lisäilemään uusia ominaisuuksia plussan tultua kilpailemaan käyttäjistä.

JX32/13

Vieläkin vähän auki, että mikä muutos tässä on kyseessä. Profiilihan tuossa lukee, mutta näyttää ainakin tänne aika rohkealta askeleelta, ottaen huomioon kuinka pienistäkin muutoksista saadaan aina facebookin suhteen kärjistettyä uskomattoman paljon puhdasta vihaa. Jos ja kun tämä uudistus näkee päivänvalon, niin minä istun ruudun ääressä popcornin kera nauttien showsta.

anttill3/13

no android sovellukseen voitas panostaa vähä enemmän...

JussiFX4/13

@3: Täysin samaa mieltä. Juuri ja juuri käytettävä hökötys.

badmf5/13

@3 Go!chat on hyväksi havaittu ohjelma marketista ainakin siihen asti että facebook tuolle omalle ohjelmalleen jotain tekee..luultavasti sen jälkeenkin käytän mieluummin tuota.

dRD6/13

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ep_:

Kovasti on facebookki ruvennu lisäilemään uusia ominaisuuksia plussan tultua kilpailemaan käyttäjistä.

Tämä on omasta mielestäni juurikin markkinatalouden/netin/teknologia-alan hienous/raakuus :-) Etenkin verkossa, uuden kilpailijan perustaminen on verkossa suhteellisen halpaa, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että jokaisen suositunkin saitin on pakko innovoida aivan jatkuvasti tai uusi, kenties tuntematon, kilpailija tulee takavasemmalta ja pyyhkäisee ohi. Netissä ei juuri brändilojaalisuutta esiinny :-)

FB:n kehitys hyötyy siitä, että se joutuu innovoimaan estääkseen käyttäjiensä "karkaamisen". MySpace ja sitä edeltäneet sosiaalisen verkon "kunkut" eivät vastanneet muutoksiin tarpeeksi nopeasti ja "katosivat". Hakukoneissa AltaVistalle kävi sama -- eli on Googlen käyttäjien kannalta hyvä, että Bing on olemassa, koska se pakottaa Googlen kehittämään hakukonettaan jatkuvasti, jne :-) Tuskin AfterDawniakaan tarvisi kauheasti kehittää, jos Suomessa olisi vain yksi teknologiasivusto ;-)

Back to topic, odotan hirveää negapalautemyrskyä tästäkin FB:n muutoksesta, ihmiset ovat perusluonteeltaan muutosvastarintaisia :-)

Taeco7/13

Että elämäkerran voi nyt sitten lukea facebookistga? Jaa’a, voi jäädä omalta osaltani käyttämättä.

Huomattu nyt sama, että G+ myötä uutta on pukattu. Mielummin kuitenkin Googlen palvelua käytän − en luota edelleenkään Facebookkiin.

marcoboy8/13

Asensin juuri profiiliini (toimii kai vain developpereilla) ja kovasti hauskasti toteutettu ja kivan oloinen, mutta hyödyllisuus koko hommasta jää vähän hämärän peittoon. Varsinkin monet vähemmän nettiä käyttävät ovat jo nyt pää pyörällä ainaisten uudistusten kanssa FB:ssä.

ep_9/13

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti marcoboy:

Varsinkin monet vähemmän nettiä käyttävät ovat jo nyt pää pyörällä ainaisten uudistusten kanssa FB:ssä.


Ainaisten, heh... :) Lärvikirjaan on siitä lähtien tullut uudistuksia, kun G+ tuli n. 2kk sitten kilpailemaan käyttäjistä. :) Kilpailun hyvä puoli on, että täytyy kehittää omasta palvelusta mahdollisimman hyvä, ettei käyttäjät karkaa kilpailijalle, kuten dRD jo aiemmin mainitsikin.

marcoboy10/13

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti ep_:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti marcoboy:

Varsinkin monet vähemmän nettiä käyttävät ovat jo nyt pää pyörällä ainaisten uudistusten kanssa FB:ssä.


Ainaisten, heh... :) Lärvikirjaan on siitä lähtien tullut uudistuksia, kun G+ tuli n. 2kk sitten kilpailemaan käyttäjistä. :) Kilpailun hyvä puoli on, että täytyy kehittää omasta palvelusta mahdollisimman hyvä, ettei käyttäjät karkaa kilpailijalle, kuten dRD jo aiemmin mainitsikin.

Kyllä se on muuttunut useasta kohdasta useaan otteeseen vuosien varrella (Myös edes takaisin peruuttaen aikaisemmin tekemiään muutoksia), koskaan sitä suuremmin selittelemättä.

Hauska artikkeli FB:n matkasta tähän päivään:
http://prowler.uk.to/2011/06/a-history-...designs-part-1/
http://prowler.uk.to/2011/06/a-history-...designs-part-2/

Thor199311/13

Nään jo mielessäni kuinka etusivu täyttyy parista sadasta "Vittu tää uus FB o perseest" päivityksestä -.-

kasukka1012/13

ei vielä kammenteja on niin uusi asia

Nuatri (vahvistamaton)13/13

facebook pelaa suoraan Google+:n pussiin uudistamalla facebookia. Käyttäjät hermostuvat jo pienistäkin muutoksista ja jatkuvat muutokset saavat facebookin näyttämään epävarmalta.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT