--->
AfterDawn logo

Seuraava Wii ei tue 3D:tä

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
4 kommenttia

Nintendolta on viime aikoina kuultu paljon lipsautuksia, joiden mukaan yhtiön seuraava pelikonsoli tuo mukanaan jotakin aivan uutta pelirintamalle. Mediassa tämä uusi juttu on ymmärretty 3D-tueksi, mutta näin ei kuitenkaan yhtiön edustajan mukaan ole.

Monet ovat povanneet 3D-tukea seuraavaan Wii-konsoliin, koska tekniikka on nyt kovassa nosteessa monella saralla ja julkaisihan Nintendo juuri 3D-näytöllisen Nintendo 3DS -käsikonsolin. Nintendon Amerikan osaston johtaja Reggie Fils-Aime katkaisi huhuilta siivet ja totesi suoraan CNN:n haastattelussa, ettei 3D-ominaisuutta ole tulossa seuraavaan kotipelikonsoliin – "todennäköisesti". Ilmeisesti japanilainen peliyritys näkee, ettei 3DTV-tekniikka ole tarpeeksi kehittynyttä tai ettei 3D-telkkaria löydy tarpeeksi monen kodista.

MAINOS


Fils-Aime ei tietenkään tullut sanoneeksi mikä seuraavan pelikonsolin iso juttu on. Vain mielikuvitus voi rajoittaa mahdollisuuksia, mutta yhtenä veikkauksena on pidetty HD-tuen tulemista – joka yksistään tuskin enää riittää.

4 KOMMENTTIA

Varpomaa1/4

No tämäpä oli hienoinen pettymys. Olisi kyllä ollut hienoa että Wii "2"-konsolille olisi tullu 3D. Shame you Nintendo, SHAME YOU! Kuitenkin Wii "2" tulee 2012-2013 niin eiköhän monella ole jo 3D-telsu, jos kaikissa tulee olemaan EHKÄ 3D valmius tuolloin... Mutta samapa se. Silti oli hieman toivetta että Wii "2" 3D, nimittäin itsellä 3D Sony KDL-40HX803...

Grina2/4

Juu HD-tuki olisikin "jotakin aivan uutta pelirintamalle".

Varpomaa3/4

Jep, sitähän ei ole ollut missään pelikoneissa... Näin ymmärtäisi tämän amerikan osaston johtajalta... Lukisi uutisia, PELIuutisia.. Mutta 3D on PS3:ssa, mutta 360 ei pysty 3Dhen. Siinä nimittäin ei ole esimerkiksi 9-ydintä suorittimessa kuten PS3sella on, ja GPUkin on parempi... Ainakin tietääkseni.

bfr4/4

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Varpomaa:

ja GPUkin on parempi... Ainakin tietääkseni.

Olet väärässä:

Lainaus:


Triangle Setup
Xbox 360 - 500 Million Triangles/sec
PS3 - 250 Million Triangles/sec

Vertex Shader Processing
Xbox 360 - 6.0 Billion Vertices/sec (using all 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 2.0 Billion Vertices/sec (using only 16 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 1.5 Billion Vertices/sec (using only 12 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 1.0 Billion Vertices/sec (using only 8 of the 48 Unified Pipelines)
PS3 - 1.0 Billion Vertices/sec

Filtered Texture Fetch
Xbox 360 - 8.0 Billion Texels/sec
PS3 - 12.0 Billion Texels/sec

Vertex Texture Fetch
Xbox 360 - 8.0 Billion Texels/sec
PS3 - 4.0 Billion Texels/sec

Pixel Shader Processing with 16 Filtered Texels Per Cycle (Pixel ALU x Clock)
Xbox 360 - 24.0 Billion Pixels/sec (using all 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 20.0 Billion Pixels/sec (using 40 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 18.0 Billion Pixels/sec (using 36 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 16.0 Billion Pixels/sec (using 32 of the 48 Unified Pipelines)
PS3 - 16.0 Billion Pixels/sec

Pixel Shader Processing without Textures (Pixel ALU x Clock)
Xbox 360 - 24.0 Billion Pixels/sec (using all 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 20.0 Billion Pixels/sec (using 40 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 18.0 Billion Pixels/sec (using 36 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 16.0 Billion Pixels/sec (using 32 of the 48 Unified Pipelines)
PS3 - 24.0 Billion Pixels/sec

Multisampled Fill Rate
Xbox 360 - 16.0 Billion Samples/sec (8 ROPS x 4 Samples x 500MHz)
PS3 - 8.0 Billion Samples/sec (8 ROPS x 2 Samples x 500MHz)

Pixel Fill Rate with 4x Multisampled Anti-Aliasing
Xbox 360 - 4.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 4 Samples x 500MHz / 4)
PS3 - 2.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 2 Samples x 500MHz / 4)

Pixel Fill Rate without Anti-Aliasing
Xbox 360 - 4.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 500MHz)
PS3 - 4.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 500MHz)

Frame Buffer Bandwidth
Xbox 360 - 256.0 GB/sec (dedicated for frame buffer rendering)
PS3 - 20.8 GB/sec (shared with other graphics data: textures and vertices)
PS3 - 10.8 GB/sec (with 10.0 GB/sec subtracted for textures and vertices)
PS3 - 8.4 GB/sec (with 12.4 GB/sec subtracted for textures and vertices)

Texture/Vertex Memory Bandwidth
Xbox 360 - 22.4 GB/sec (shared with CPU)
Xbox 360 - 14.4 GB/sec (with 8.0 GB/sec subtracted for CPU)
Xbox 360 - 12.4 GB/sec (with 10.0 GB/sec subtracted for CPU)
PS3 - 20.8 GB/sec (shared with frame buffer)
PS3 - 10.8 GB/sec (with 10.0 GB/sec subtracted for frame buffer)
PS3 - 8.4 GB/sec (with 12.4 GB/sec subtracted for frame buffer)

Shader Model
Xbox 360 - Shader Model 3.0+ / Unified Shader Architecture
PS3 - Shader Model 3.0 / Discrete Shader Architecture

Itse uutisesta, veikkaan liittyvän edelleen ohjaukseen/sosiaaliseen puoleen ennemmin kuin näyttötekniikkaan. HD:n nyt luulisi olevan selviö.

edit: Niin ja 3D:llehän Xboxissa ei ole mitään teknisiä esteitä, M$ ei vain ole kokenut sitä taloudellisesti kannattavaksi. Päätös lienee ainakin toistaiseksi oikea, aika heikosti on 3D-töllöt levinneet, eikä pleikkarillakaan taida kovin montaa 3D:tä tukevaa peliä edelleenkään olla(Ja mitä nyt muistelen Arkham Asylumin arvosteluita, aika turhana teknisenä kuriositeettina 3D koettiin) Vuosi sittenhän he sopivat muistaakseni LG:n kanssa 3D-telkkareista 360:lle, mutta hiljaista on toistaiseksi ollut sen suhteen.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Digita päättää maksu-tv-lähetykset antenni-tv-verkossa

AfterDawn

Verkkosivustot hukkuvat tekoälybottien liikenteeseen - Wikipedia vaikeuksissa, 65% kaikesta liikenteestä tekoälybotteja

AfterDawn

Trumpin tullit voivat nostaa mm. iPhonejen hintoja käsittämättömän paljon Yhdysvalloissa

AfterDawn

Microsoft julkaisi sen ohjelmiston lähdekoodin, mistä koko Microsoft aikoinaan syntyi 50 vuotta sitten

AfterDawn

Kameran ja näytön voi nyt jakaa Gemini Livelle - tekoäly auttaa näkemänsä perusteella

Puhelinvertailu

Trumpin tullit: Nintendo perui Switch 2 -konsolin ennakkotilaukset Yhdysvalloissa - hinta uhkaa nousta reilusti

AfterDawn

Garminin vívoactive 6 -älykellossa on kirkkaampi AMOLED-näyttö ja älyherätys

Puhelinvertailu

Varo tekijänoikeusrikkomuksesta kertovaa viestiä - sisältää haittaohjelman

AfterDawn

Kiinan teknologiafirmat julkistivat kilpailijan HDMI:lle - GPMI tukee 8K-tarkkuuden kuvaa

AfterDawn

Powered by HIGH.FI

Powered by HIGH.FI
Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki