AfterDawn logo

Seuraava Wii ei tue 3D:tä

Manu Pitkänen Manu Pitkänen
4 kommenttia

Nintendolta on viime aikoina kuultu paljon lipsautuksia, joiden mukaan yhtiön seuraava pelikonsoli tuo mukanaan jotakin aivan uutta pelirintamalle. Mediassa tämä uusi juttu on ymmärretty 3D-tueksi, mutta näin ei kuitenkaan yhtiön edustajan mukaan ole.

Monet ovat povanneet 3D-tukea seuraavaan Wii-konsoliin, koska tekniikka on nyt kovassa nosteessa monella saralla ja julkaisihan Nintendo juuri 3D-näytöllisen Nintendo 3DS -käsikonsolin. Nintendon Amerikan osaston johtaja Reggie Fils-Aime katkaisi huhuilta siivet ja totesi suoraan CNN:n haastattelussa, ettei 3D-ominaisuutta ole tulossa seuraavaan kotipelikonsoliin – "todennäköisesti". Ilmeisesti japanilainen peliyritys näkee, ettei 3DTV-tekniikka ole tarpeeksi kehittynyttä tai ettei 3D-telkkaria löydy tarpeeksi monen kodista.


Fils-Aime ei tietenkään tullut sanoneeksi mikä seuraavan pelikonsolin iso juttu on. Vain mielikuvitus voi rajoittaa mahdollisuuksia, mutta yhtenä veikkauksena on pidetty HD-tuen tulemista – joka yksistään tuskin enää riittää.

4 KOMMENTTIA

Varpomaa1/4

No tämäpä oli hienoinen pettymys. Olisi kyllä ollut hienoa että Wii "2"-konsolille olisi tullu 3D. Shame you Nintendo, SHAME YOU! Kuitenkin Wii "2" tulee 2012-2013 niin eiköhän monella ole jo 3D-telsu, jos kaikissa tulee olemaan EHKÄ 3D valmius tuolloin... Mutta samapa se. Silti oli hieman toivetta että Wii "2" 3D, nimittäin itsellä 3D Sony KDL-40HX803...

Grina2/4

Juu HD-tuki olisikin "jotakin aivan uutta pelirintamalle".

Varpomaa3/4

Jep, sitähän ei ole ollut missään pelikoneissa... Näin ymmärtäisi tämän amerikan osaston johtajalta... Lukisi uutisia, PELIuutisia.. Mutta 3D on PS3:ssa, mutta 360 ei pysty 3Dhen. Siinä nimittäin ei ole esimerkiksi 9-ydintä suorittimessa kuten PS3sella on, ja GPUkin on parempi... Ainakin tietääkseni.

bfr4/4

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Varpomaa:

ja GPUkin on parempi... Ainakin tietääkseni.

Olet väärässä:

Lainaus:


Triangle Setup
Xbox 360 - 500 Million Triangles/sec
PS3 - 250 Million Triangles/sec

Vertex Shader Processing
Xbox 360 - 6.0 Billion Vertices/sec (using all 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 2.0 Billion Vertices/sec (using only 16 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 1.5 Billion Vertices/sec (using only 12 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 1.0 Billion Vertices/sec (using only 8 of the 48 Unified Pipelines)
PS3 - 1.0 Billion Vertices/sec

Filtered Texture Fetch
Xbox 360 - 8.0 Billion Texels/sec
PS3 - 12.0 Billion Texels/sec

Vertex Texture Fetch
Xbox 360 - 8.0 Billion Texels/sec
PS3 - 4.0 Billion Texels/sec

Pixel Shader Processing with 16 Filtered Texels Per Cycle (Pixel ALU x Clock)
Xbox 360 - 24.0 Billion Pixels/sec (using all 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 20.0 Billion Pixels/sec (using 40 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 18.0 Billion Pixels/sec (using 36 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 16.0 Billion Pixels/sec (using 32 of the 48 Unified Pipelines)
PS3 - 16.0 Billion Pixels/sec

Pixel Shader Processing without Textures (Pixel ALU x Clock)
Xbox 360 - 24.0 Billion Pixels/sec (using all 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 20.0 Billion Pixels/sec (using 40 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 18.0 Billion Pixels/sec (using 36 of the 48 Unified Pipelines)
Xbox 360 - 16.0 Billion Pixels/sec (using 32 of the 48 Unified Pipelines)
PS3 - 24.0 Billion Pixels/sec

Multisampled Fill Rate
Xbox 360 - 16.0 Billion Samples/sec (8 ROPS x 4 Samples x 500MHz)
PS3 - 8.0 Billion Samples/sec (8 ROPS x 2 Samples x 500MHz)

Pixel Fill Rate with 4x Multisampled Anti-Aliasing
Xbox 360 - 4.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 4 Samples x 500MHz / 4)
PS3 - 2.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 2 Samples x 500MHz / 4)

Pixel Fill Rate without Anti-Aliasing
Xbox 360 - 4.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 500MHz)
PS3 - 4.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 500MHz)

Frame Buffer Bandwidth
Xbox 360 - 256.0 GB/sec (dedicated for frame buffer rendering)
PS3 - 20.8 GB/sec (shared with other graphics data: textures and vertices)
PS3 - 10.8 GB/sec (with 10.0 GB/sec subtracted for textures and vertices)
PS3 - 8.4 GB/sec (with 12.4 GB/sec subtracted for textures and vertices)

Texture/Vertex Memory Bandwidth
Xbox 360 - 22.4 GB/sec (shared with CPU)
Xbox 360 - 14.4 GB/sec (with 8.0 GB/sec subtracted for CPU)
Xbox 360 - 12.4 GB/sec (with 10.0 GB/sec subtracted for CPU)
PS3 - 20.8 GB/sec (shared with frame buffer)
PS3 - 10.8 GB/sec (with 10.0 GB/sec subtracted for frame buffer)
PS3 - 8.4 GB/sec (with 12.4 GB/sec subtracted for frame buffer)

Shader Model
Xbox 360 - Shader Model 3.0+ / Unified Shader Architecture
PS3 - Shader Model 3.0 / Discrete Shader Architecture

Itse uutisesta, veikkaan liittyvän edelleen ohjaukseen/sosiaaliseen puoleen ennemmin kuin näyttötekniikkaan. HD:n nyt luulisi olevan selviö.

edit: Niin ja 3D:llehän Xboxissa ei ole mitään teknisiä esteitä, M$ ei vain ole kokenut sitä taloudellisesti kannattavaksi. Päätös lienee ainakin toistaiseksi oikea, aika heikosti on 3D-töllöt levinneet, eikä pleikkarillakaan taida kovin montaa 3D:tä tukevaa peliä edelleenkään olla(Ja mitä nyt muistelen Arkham Asylumin arvosteluita, aika turhana teknisenä kuriositeettina 3D koettiin) Vuosi sittenhän he sopivat muistaakseni LG:n kanssa 3D-telkkareista 360:lle, mutta hiljaista on toistaiseksi ollut sen suhteen.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki