AfterDawn logo

Uuden PSP:n näytössä ongelmia

Kaarlo Räihä Kaarlo Räihä
12 kommenttia

Sony ilmoitti Leipzig Games Convention -pelimessuilla tuovansa myyntiin uuden version PSP-konsolista. Uuden version yksi suurimmista uudistuksista on Sonyn mukaan laitteen uusittu LCD-näyttö, mutta valitettavasti PSP-3000-mallinimeä kantavan uutukaisen näyttö on osoittautunut osittain edellisiä näyttöjä huonommaksi.

PSP-3000:n uuden näytön ongelmat havaittiin ensin useilla peliaiheisilla foorumeilla, jonka jälkeen Sony myönsi, että uudistettu näyttö voi näyttää huonoon lomituksen poistoon verrattavia ongelmia kuvassa. Sonyn mukaan ongelmaa ei voi korjata firmware-päivityksellä, joten kyseessä on uusien näyttöjen "ominaisuus", jolla on pyritty korjaamaan edellisten PSP-versioiden näytöissä esiintyneitä ongelmia, jotka näkyvät näytöllä kuvan häntimisenä (ghosting).


Ongelma näkyy selvemmin pysäytyskuvissa, eivätkä kaikki uuden konsolin omistajat edes huomanneet ongelmaa, ennen kuin ongelma tuotiin julki. CNET:in toimittaja John P. Falcone suosittelee kuitenkin kaikille konsolin ostoa harkitseville, että nämä testaavat laitetta ennen ostoa, jotta potentiaalisille asiakkaille selviää ongelman mahdollinen häiritsevyys omalla kohdalla.

12 KOMMENTTIA

Aunustico1/12

Siitä vaan takaisinkutsukampaniat pystyyn ja näyttöjä vaihtelemaan. Tietenkin näyttöongelman vakavuudesta riippuen voi olla jopa kuluttajasuojalain takaama oikeus vaihdattaa näyttö toimivampaan myyjän / valmistajan piikkiin.

Bleeding2/12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Aunustico:

Siitä vaan takaisinkutsukampaniat pystyyn ja näyttöjä vaihtelemaan. Tietenkin näyttöongelman vakavuudesta riippuen voi olla jopa kuluttajasuojalain takaama oikeus vaihdattaa näyttö toimivampaan myyjän / valmistajan piikkiin.

Kyseessähän ei kuitenkaan ole vika, vaan "ominaisuus", joten voi olla, ettei kuluttajansuojalailla ole mitään sanomista näytöistä.

hentriz3/12

Uutisessa ei mainittu mitään, aikooko Sony jotenkin korjata tämän uusiin tuotantomalleihin? Sen verran vain sanottiin, ettei päivityksellä voi korjata.

finck4/12

Onneksi en kerennyt hommata tuotakaan.

Yesse5/12

Hyvä etten ostanu.Kyl osaa mokata.

jartar6/12

Lainaus:

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Aunustico:

Siitä vaan takaisinkutsukampaniat pystyyn ja näyttöjä vaihtelemaan. Tietenkin näyttöongelman vakavuudesta riippuen voi olla jopa kuluttajasuojalain takaama oikeus vaihdattaa näyttö toimivampaan myyjän / valmistajan piikkiin.

Kyseessähän ei kuitenkaan ole vika, vaan "ominaisuus", joten voi olla, ettei kuluttajansuojalailla ole mitään sanomista näytöistä.


Se että Sony väittää selkeää vikaa ominaisuudeksi ei muuta sitä tosiasiaa että näyttö on viallinen. Eiköhän kuluttajien oikeuksiakin puolustavat tahot ymmärrä tämän asian...

Aunustico7/12

Kuluttajan suojalaki on kyllä käsittääkseni sen verran kuluttajan puolella, että vika tai ominaisuus, joka ei vastaa laitteen käyttötarkoitusta, voidaan katsoa kuluttajalle hyvitettäväksi asiaksi. On toki eri asia että kuinka paljon tuo vika häiritsee ja se, että lähteekö kukaan loppupeleissä vaatimaan oikeuskiaan, mikäli vika on vähäinen. Jos asia jotakuta tarkemmin kiinnostaa, niin lukekoot kuluttajan suojalakia tai ottakoot yhteyttä lakimieheen tai oikeusaputoimistoon tai oman kunnan kuluttajan suoja -asiamieheen.

mice278/12

Tämähän on täysin nykypäivän trendi, että valmistetaan mahdollisimman halvalla tuotteita ja pistetään viat ominaisuuksien listalle. Ennen vanhaanhan nuo tuotteet testattiin ennen myyntiä, nykyään vain pistetään tavara suoraan pakettiin ja myydään kuluttajille.

Tässähän juuri tullaan siihen, että lasketaan sen varaan, että ihmiset eivät valita näistä asioista ja tyytyvät huonompiin tuotteisiin. Pitäisi olla olemassa jokin globaali joukkokanne, johon ihmiset saisivat liittyä ja samalla tulisi potentiaalia voittaa oikeudessa vrt. yksityinen ihminen.

Eipä sitä näin Euroopassa kannata edes käräjöidä, muutama tonni ja yksi laite firmalta pois, tuskin Sonyn kukkarolla tuntuu miltään. USA:ssa sentään voisi vaatia korvauksia sen sata tuhatta, mutta toisaalta yleensä se voittaa, jolla enemmän rahaa on..

Ennenhän juurikin oltiin ostamatta Aasiassa tehtyjä tuotteita niiden huonon laadun vuoksi, nykyäänhän melkein kaikki tehdään siellä. Jospa se lama iskisi niin ehkä sitten palattaisiin ostamaan ehkä hintavampia mutta laadukkaampia tuotteita. Ja ennen kaikkea suosittaisi taas Suomalaista osaamista, jolloin kaikki firmat eivät olisi Kiinassa ja työpaikkojen määrä luonnollisesti lisääntyisi.

jones29/12

ihan tyhmää

jones210/12

ihan tyhmää

jones211/12

ihan tyhmää

temetzi12/12

Olen ehtinyt ostaa tämä PSP:n kannattaisiko se palauttaa jos esiintyy ismpia ongelmia tai jos ongelmia ei esiinnyy niin pahasti että käyttäjälle olisi haittaa siitä?

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT