AfterDawn logo

Nintendo emuloi itsekin omia konsoleitaan, vaikka vihaa emulaattoreita

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Japanilainen pelijätti Nintendo on tunnetusti yksi emulaattoreiden suurimmista vastustajista.

Yhtiön lakimiehet hyökkäävät säälimättä mm. avoimen lähdekoodin projektien kimppuun, jos niissä pyritään kehittämään Nintendon pelikonsoleiden emulaatiota.

Emulaatio tarkoittaa siis sitä, että toiselle laitteelle (kuten vaikkapa Nintendo Switchille) tehdyt pelit ja sovellukset toimisivat toisella alustalla (kuten vaikkapa Windowsilla).

Kyseessä ei ole piratismi, vaan puhdasverinen emulaattori on sovellus, joka luo emuloimastaan laitteesta virtuaalikoneen toisen koneen sisälle. Eli vaikkapa Windowsilla toimiva Switch-emulaattori on käytännössä Switchin kaikkea toimintaa matkiva, virtuaalinen tietokoneensa.

Pelit ja sovellukset pitää jokaisen hankkia itse ja useimmat emulaattoriprojektit mahdollistavat pelaajan itse omistamien pelien pelaamisen emulaattorin avulla. Eli pelaaja omistaa pelin, mutta haluaa pyörittää sitä jollain muulla laitteella kuin sillä, jolle peli on alunperin tehty.


Erityisen tärkeäksi emulointi on osoittautunut videopelien historian säilyttämiseksi. Peliteollisuus räjähti kertarysäyksellä isoksi kulttuurin alaksi 1970-luvun lopulla, mutta "aikuiset" eivät pitäneet sitä kulttuurina ennenkuin vasta pitkälle 2000-luvulle tultaessa.

Vähättelyn vuoksi iso osa videopelien historiaa meinasi lähes kadota kokonaan. Mutta myös pelien säilytyksessä jälkipolville on vaadittu myös teknisiä ratkaisuja, sillä muinaisia kotimikroja ja pelikonsoleita ei luonnollisestikaan enää valmisteta - ja vanhatkin laitteet hajoavat ajan mittaan. Joten emulointi mahdollistaa sen, että vaikkapa Commodore 64:n pelejä voidaan pelata esimerkiksi Windowsilla tai Linuxilla.

Nyt kuitenkin näyttää siltä, että Nintendo ei elä ihan julkisuuskuvansa mukaan.

Netissä Twitter-käyttäjä oli ollut vierailemassa Japanissa sijaitsevassa Nintendon virallisessa museossa ja huomannut siellä nolon yksityiskohdan.

Yhdessä museoviraiden pelattavissa olevassa SNES-pelissä oli lähtenyt SNES-ohjain irti konsolista. Paitsi että kyseessä ei ollutkaan konsoli, sillä ohjaimen toisessa päässä oli USB-liitin. USB standardoitiin vasta vuosia SNES-konsolin julkaisun jälkeen.

Lisäksi "konsoli" oli pitänyt hyvin samanlaista ääntä kuin tyypillinen Windows-tietokone pitää, kun siitä irrotetaan USB-laite.

Vaikuttaa siltä, että Nintendolle itselleenkin on helpompaa emuloida vanhoja konsoleitaan PC:llä kuin yrittää pitää vuosikymmeniä vanhoja pelikonsoleita toimintakuntoisina. Valitettavasti yhtiö ei vain halua samaa oikeutta tavallisille kuluttajille.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki