AfterDawn logo

Tiesitkö: Tällaiset sähköpyörät vaativat nyt liikennevakuutuksen

Petteri Pyyny Petteri Pyyny
1 kommentti

Suurin osa tietää jo, että tietyille sähköpotkulaudoille tuli voimaan liikennevakuutuspakko kesäkuussa 2024.

Mutta hieman vähemmän mediatilaa on saanut se tieto, että osa sähköpolkupyöristäkin pitää nykyisin vakuuttaa. Mahdolliset sakot ja korvausvelvollisuus ovat yhtä rajut näissäkin tapauksissa, jos vakuutuksen jättää hankkimatta. Ja kuten yleensä, tietämättömyyteen ei voi vedota.

Sähköpyörien osalta useimmat voivat huokaista helpotuksesta samantien: valtaosalle sähköpyöristä ei tarvitse hankkia liikennevakuutusta.

Mutta sellaiset sähköpyörät, joissa moottori toimii silloinkin, kun kuski ei itse polje lainkaan, ovat eri asia. Mikäli tällainen itsestään, ilman kauramoottoria liikkuva pyörä painaa yli 25 kg, sille on pakko hankkia liikennevakuutus.

Ja aivan kuten sähköpotkulaudoissakin, pyörää ei voi sinänsä itse kevennellä, vaan paino tarkistetaan maahantuojan tai pyörän valmistajan teknisistä tiedoista. Jos painoa on yli 25 kg ja pyörällä voi liikkua eteenpäin moottorin avulla polkemattakin, on sille hankittava liikennevakuutus. Ilman polkemista kulkevia polkupyöriä kutsutaan laissa moottorilla varustetuiksi pyöriksi.


Erilaiset itse viritetyt, netistä löytyvät ohjeet ovat usein mahdollistaneet sinänsä tavallisen sähköavusteisen pyörän muuttamisen moottorilla varustetuksi pyöräksi. Mikäli tällaisesta virityksestä jää kiinni vaikkapa poliisin tarkistuksessa ja pyörällä on painoa yli 25 kg, sillä täytyy olla liikennevakuutus.

Lisäksi tiestöllämme liikkuu pyöriä, jotka eivät ole tieliikennekelpoisia lainkaan. Jos sähköavusteinen pyörä tai moottorilla varustettu pyörä liikkuu moottorin voimalla tai avustamana yli 25 km/h, se ei ole tieliikennekelpoinen. Eli kansan kielellä sanottuna, se on laiton.

Teoriassa kriteerien yli menevän pyörän voisi koettaa muutosrekisteröidä mopoksi, jos se rakenteiden ja vaatimusten puolesta on mahdollista. Mutta koska kyseinen vaihtoehto on varsin teoreettinen, käytämme tässä suhteellisen vapaasti hieman yksinkertaistavaa termiä "laiton" kuvaamaan julkisilla teillä, ilman muutosrekisteröintiä tapahtuvaa liikkumista.

Näppärä listaus kaikista poikkeuksista ja säännöistä ohessa:

  • Vaatii aina omaa polkemista

    • moottori avustaa max 25 km/h nopeuteen ja moottorin tehot ovat alle 250W - laillinen, ei vaadi liikennevakuutusta
    • moottori avustaa yli 25 km/h nopeuteen - laiton
    • moottori avustaa max 25 km/h nopeuteen ja moottorin tehot ovat yli 250W, mutta alle 1000W - laillinen, vaatii liikennevakuutuksen
    • moottorin tehot yli 1000W - laiton

    • Kulkee myös ilman polkemista

      • moottori avustaa max 25 km/h nopeuteen, moottorin tehot ovat alle 250W ja pyörä painaa alle 25 kg - laillinen, ei vaadi liikennevakuutusta
      • moottorin tehot yli 250-1000W, moottori avustaa max 25 km/h nopeuteen, painoa alle 25 kg - laillinen, vaatii liikennevakuutuksen
      • kulkee moottorin avulla yli 25 km/h - laiton
      • moottorin tehot yli 1000W - laiton
      • moottori avustaa max 25 km/h nopeuteen, tehot alle 1000W ja pyörä painaa yli 25 kg - laillinen, vaatii liikennevakuutuksen


    Lainsäädäntö on siis varsin kirjava tältä osin, mutta lisää apua löytyy mm. Liikennevakuutuskeskuksen ja Traficomin sivuilta.

1 KOMMENTTI

gurumasteramrcie1/1

Lakihan on määrännyt tuon ennenkin mutta ihmiset eivät vain ole tietäneet sitä. Kilowatti moottoriteho ja vakuutus. Vakuutusyhtiöt hinnoittelee noi miten haluaa ja kaikki itkee että trafin syytä. Pääasiassa ihmiset itse aiheuttaneet kolareillaan tämän vakuuttamisen.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT

Seuraa! Kirjekuoren symboli
Uutiskirje
Threadsin logo
Threads
Blueskyn logo
Bluesky
Mastodonin logo
Mastodon
Sulje palkki