Selvitimme saako yli 25 km/h kulkevalla sähköpotkulaudalla ajaa yleisillä teillä
Kesäkuun 2024 alussa Suomessa muuttuu liikennevakuutuslaki, kun mm. sähköpotkulaudat siirtyvät tietyiltä osin liikennevakuutusvelvollisiksi.
Kesäkuun alusta lähtien sähköpotkulaudalle on pakko hankkia liikennevakuutus, mikäli jompi kumpi ehdoista täyttyy:
- sähköpotkulauta painaa yli 25 kg TAI
- sähköpotkulauta kulkee lujempaa kuin 25 km/h
Paino arvioidaan ensisijaisesti maahantuojan ja valmistajan antamien tietojen pohjalta, eli skuutista ei voi irroitella osia saadakseen sen painon laskemaan alle 25 kg rajan.
Nopeuden osalta puolestaan kyseessä on siis se, miten nopeasti sähköpotkulaudalla voi ajaa. Eli vaikka ajaisi tutkaan 15 km/h, mutta poliisin testeissä selviää, että laudalla voisi halutessaan ajaa vaikkapa 40 km/h, se on vakuutettava.
Mutta iso kysymys koskeekin tätä 25 km/h nopeusrajaa. Tähän saakka Suomessa yli 25 km/h kulkevat sähköpotkulaudat ovat olleet aina kiellettyjä tieliikenteessä.
Nyt kun lujempaa kulkeville laudoille tulee vakuutuspakko, tarkoittaako se sitä, että yli 25 km/h kulkevalla, vakuutetulla sähköpotkulaudalla saa ajaa tieliikenteessä?
Asiasta on ollut pientä epäselvyyttä alan harrastajien kanssa, joten soitimme Traficomille ja pyysimme vastauksia kysymyksiimme. Niitä tarjoili Traficomin asiantuntija, mediamme yhteydenottopyynnön jälkeen.
Saako yli 25 km/h laudalla ajaa liikenteessä?
Vastaus on yksiselitteisesti ei.
Vakuutuspakko ei liity millään tavalla tieliikennekelpoisuuteen. Taustalla on siis kaksi toisistaan erillistä lakia, liikennevakuutuslaki ja ajoneuvolaki. Näistä vain liikennevakuutuslaki muuttuu. Jatkossakin kaikkien tieliikennekäyttöön tarkoitettujen sähköpotkulautojen suurin mahdollinen rakenteellinen nopeus on 25 km/h.
Maastoliikennelain mukaisilla, suljetuilla alueilla, jossa maanomistajalta on saatu ajamiseen lupa, voidaan yli 25 km/h kulkevilla laudoilla ajaa - kunhan lauta on vakuutettu. Mutta julkisille teille yli 25 km/h kulkevilla laudoilla ei ole mitään asiaa.
Traficomin edustaja kehotti asiasta kiinnostuneita kuljettajia perehtymään maastoliikennelain pykäliin tarkemmin tältä osin. Suljetuilla maastoalueillakin vaaditaan siis liikennevakuutus, jos lauta kulkee yli 25 km/h.
Tästä seurasi tietysti väistämättä jatkokysymys...
Voiko nopean sähköpotkulaudan muutosrekisteröidä tieliikennekelpoiseksi?
Eli kysymyksemme oli se, voisiko vaikkapa 40 km/h kulkevan sähköpotkulaudan rekisteröidä johonkin toiseen ajoneuvoluokkaan, jolloin siitä tulisi laillinen myös tieliikenteessä.
Traficomin vastaus oli tähänkin yksiselitteinen ei.
Muutosrekisteröintiä esimerkiksi mopoksi ei voida tehdä. Kaikissa edes teoreettisesti sähköpotkulautaa muistuttavissa ajoneuvokategorioissa vaaditaan kiinteä penkki, joka siis sähköpotkulaudasta määritelmällisesti puuttuu.
Lue myös: Selvitimme sähköpotkulautojen liikennevakuutusten hinnat
Lisäksi suosittelemme tutustumaan tarkemmin Traficomin sähköisten liikkumisvälineiden sivuun sekä Liikennevakuutuskeskuksen sivuun sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttamisesta.
4 KOMMENTTIA
jopasjotaki1/4
Onpa taas yhtä v***n p****a. Taas sitä rangaistaan köyhiä työssäkävijöitä, kun ei ole varaa autoon tai aikaa ja rahaa edes bussiin ovat nuo ainuat keinot päästä mukavasti töihin. nyt siitäkin joutuu maksamaan vieläkin lisää että pääsee edes töihin, sähkö onjo tarpeeksi kallista ja menopelit maksaa veroineen kiitettävästi. Kyllä mä taidan lopettaa nyt työssä käynnit kokonaan, ei ole enää varaa.
Pakko olla laudassa iso akku joka tietenkin painaa että pääsee pitkiä vaihtelevia työmatkoja edestakaisin ilman lataamista, kun se ei ole edes mahdollista kaikissa paikoissa, vaatii useita tunteja muutenkin tuo lataaminen. Ei noilla kevyillä pääse juuri minnekkään ja ovat hyviä vain asuin alueesii lähistöllä kulkemiseen esim: kauppamatkat ja vastaavat. Sitten varmaa polkupyörillekkin ajokortit, vakuutukset, kun jotkut eivät osaa edes ajaa niillä, poukkoilevat keskellä tietä siksakkia ettei vaa muut mahdu edes ajamaan ohitse vastaan tullessaan tai ohittaessa jos edes pääsee ohitse kun nuo kulkevat kevyeesti sen 35-40km/h akulla tai ilman. Saapa nähä kuinka moni käy enää tämän uudistuksen jälkeen töissä, tai edes vaivautuu ostamaan kyseisiä kulkupelejä joka taas ajaa myyvät firmatkin alas. Mahtavaa toimintaa taas kerrassaan.
mcmopo2/4
Jos pitkää matkaa haluaa ajaa niin voi ostaa laudan missä on vaihdettava akku. Oma lauta menee valmistajan mukaan 50km. Mutta itse kun painan yli 60kg (80kg) niin kantama tippuu noin 30km:iin. Tuota pidempään en kyllä haluaisikaan ajaa päivittäin. Silti paino jää 14kg. Eli voisin ihan hyvin vielä modata 10kg lisäakun kiinni.
jopasjotaki3/4
Sepäs se, kun onjo tarpeeksi kallis lauta, itse asiassa jo kolmas, kun noista muista tuo akku loppui kesken matkan. Nyt kun juuri löytänyt sopivan menopelin tarpeisiini ja budjektiini ni lykkäävät jotain v***n paino rajoituksia hohhoijaa... ja tuossa kun ei ole pikaisesti vaihdettavaa akkua, ja akut maksaa melkeen uuden skuutin hinnan. Tuolla pääsee valmistajan mukaan n: 55km matkan jos ajaa 20km/h ja painaa 75kg. Itse painan tavaroineen noin 100kg max paino on 120kg. Päässyt 25km/h vauhdilla ja tuolla painolla yht noin 30km matkan ilman latausta joka on juuri ja juuri riittävä töihin ja kotiin, kunnes akku heikkenee vanhetessa. Kilsoja kohta 3000 km takana.
zipzap4/4
Katselin että mun autovakuutus maksa 1/3 potkulaudan vakuutuksesta, joten kaksilitraisella mennään kauppamatkatkin ja maailma pelastuu
TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT