AfterDawn logo

Uusi roskasisällön muoto: Keksityt muistokirjoitukset

Petteri Pyyny Petteri Pyyny

Googlen hampaattomuus roskasisällön edessä alkaa olemaan jo ilmiö ja maailman tärkeimmän hakukoneen tulosten laatua on voivoteltu sosiaalisessa mediassa viime vuosina useaankin otteeseen.

Roskasisältöä verkkoon puskevat ns. sisältöfarmit ovat saaneet valtavan piristysruiskeen tekoälyn viime vuosina ottamista kehitysaskeleista. Suomessa ilmiön huomaa siinä, kun suomenkielisiin hakutuloksiin on alkanut ilmestymään tekoälyn kääntämää sisältöä mitä eksoottisimmista paikoista.

Mutta englanninkielisen verkon puolella ongelmat ovat kertaluokkaa hämmentävämpiä.

Logiikka menee käytännössä näin: jos tiedetään jonkinlainen aihealue, johon löytyy suhteellisen vähän sisältöä, mutta joka samalla kuitenkin on selkeästi ihmisten hakemaa, syntyy bisnesmahdollisuus. Tuo bisnesmahdollisuus on siis sitä, että luomalla etsittyyn asiaan vastaavan sivun, voi saada jokusen sentin mainostuloja, näyttämällä bannerimainontaa kyseisellä sivulla.

Bisnesmahdollisuus on yleensä niin pieni, että tavallisen ihmisen ei kannata kirjoittaa artikkelia. Yksinkertaisesti siksi, että halvimmankin kolmannen maan asukkaan tuntipalkka on liian iso, jotta noilla senttien bannerituloilla voisi sitä kuitata.


Mutta nyt, kun tekoälyn voi valjastaa automaattisesti luomaan sisältöä aiheesta kuin aiheesta, on tilanne muuttunut täysin.

Ja kas, on syntynyt uusi, todella häiriintynyt roskasisällön muoto: tekoälyn kirjoittamat muistokirjoitukset taviksista.

The Verge kertoo esimerkin pariskunnasta, joiden kuolinilmoitukset ja muistosivut ilmestyivät usealle epämääräiselle muistosivulle. Hämmentäväksi tilanteen teki se, että pariskunnan osapuolista vain toinen oli oikeasti menehtynyt, toisen ollessa edelleen elossa. Mutta koska elossa olevan osapuolen nimellä googlaaminen nosti tulossivuille myös häneen kytkeytyneen muistokirjoituksen, oli soppa valmis.

Elossa olevan, muistokirjoituksella kunnioitetun ihmisen läheiset alkoivat soittelemaan toisilleen ja lumipallo-efekti oli valmis. Kunnes ihminen itse pääsi osalliseksi keskusteluun ja sai läheiset vakuutettua olevansa erittäinkin vahvasti edelleen elossa.

Kaikki artikkelissa läpikäydyt esimerkit vaikuttivat vahvasti tekoälyn luomilta, joissa oikeastaan mikään fakta ei pidä niinkään paikkaansa, vaan "muistokirjoitukset" ovat pitkälti kopioita toisistaan - ainoastaan ihmisen nimi on vaihdettu kullakin alisivulla eriksi.

Ongelmalliseksi tilanteen tekee hakukoneidenkin näkökulmasta se, että yleensä missään maassa ei ole virallista, viranomaisten tai seurakuntien ylläpitämää menehtyneiden ihmisten luetteloa. Joten hakukoneet tarjoilevat "parasta mitä on tarjota", joka saattaa johtaa täysin tuulesta temmattuun, automaattisesti luotuun sivuun. Kyseiset sivustot eivät yleensä halua rahaa vierailijoiltaan, mutta saavat ne muutamat senttinsä bannerimainonnan kautta.

Suomeksi kuolinilmoituksia etsimällä kärkeen nousee päällisin puolin asiallinen oloinen sivusto, mutta tarkemmin tutkittua siitä paljastuu häiritseviä elementtejä. Sivustolla oleva mainonta ohjaa erilaisiin uskomushoitoihin ja vastaaviin sisältöihin. Lisäksi sivuston ylläpidosta ei kerrota mitään, ei edes sivustoa ylläpitävän yrityksen nimeä - ja luonnollisesti kaikki yhteystiedot puuttuvat kokonaan.

TÄMÄN UUTISEN KOMMENTOINTI ON PÄÄTTYNYT